آمیتیس محدود کننده فضای اینشورتکی صنعت بیمه

مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان؛

مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان گفت: در ابتدای امر برداشتها از ماهیت وجودی سوئیچ ، کمک به جامعه فناور و ایجاد هم افزایی بود. در حال حاضر هم هیچ شفاف سازی در خصوص نوع فعالیت و یا پیشروی آن، در این صنعت انجام نپذیرفته است. موضوعی است که می تواند با حمایت رگولاتوری تا جایی پیشروی کند که فضای اینشورتکی کشور را منحصرا در اختیار بگیرد.

به گزارش ریسک نیوز ، انجمن فین‌تک ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ایجاد یک شرکت خصوصی توسط بیمه مرکزی برای تجمیع تراکنش‌های مالی و کنترل خریدوفروش بیمه به صورت آنلاین هشدار داد.انجمن فین‌تک ضمن اعتراض شدید به انجام این‌گونه اقدامات سلیقهای و غیر‌اصولی توسط نهاد ناظر صنعت بیمه، آن هم در سالی که به نام نوآوری و دانشبنیانی مزین شده است، از این نهاد و سایر نهادهای بالادستی از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد و فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی (با توجه به شائبه‌های موجود درباره تجمیع کل تراکنش‌های مالی تمام بازار بیمه در یک شرکت خصوصی) درخواست میکند که برای توقف فوری توسعه این سامانه، ضمن تشکیل یک کارگروه با حضور تمامی ذی‌نفعان و کارشناسان خبره، اقدام به اصلاح روند فوق کنند.

برزگزی در پاسخ بدین سوال که فعالیت شرکت آمیتیس که اخیر انجمن فین تک ایران نیز بدان واکنش صریحی نشان داده از چه جهت می تواند فعالیت کسب و کارهایی نوین را با وقفه و یا محدودیت روبرو کند، گفت:در ابتدای امر برداشتها از ماهیت وجودی سوئیچ ، کمک به جامعه فناور و ایجاد هم افزایی بود. در حال حاضر هم هیچ شفاف سازی در خصوص نوع فعالیت و یا پیشروی آن، در این صنعت انجام نپذیرفته است. موضوعی است که می تواند با حمایت رگولاتوری تا جایی پیشروی کند که فضای اینشورتکی کشور را منحصرا در اختیار بگیرد. به عنوان مثال تا به اینجا API صدور آنلاین کلیه‌ی شرکتهای بیمه در اختیار آمتیس قرار گرفته است، در حالیکه شرکت‌های دانش بنیان اینشورتک می‌توانستند به صورت مستقیم با شرکت‌های بیمه ارتباط گرفته و همکاری فی‌مابین خود در جهت توسعه فروش، توسعه و ایجاد محصولات جدید بیمه ای و … را با سرعت بیشتری انجام دهند. این موضوع قطعا در پیشرفت‌های آتی شرکت‌های بیمه نیز تاثیر گذار است.
مدیر عامل آیتول در خصوص اینکه آیا در ارتباط با نحوه فعالیت این سوئیچ با استارت اپها مذاکره ای از قبل صورت گرفته است، گفت:خیر، مذاکره‌ای در این خصوص نداشتیم. در حالیکه انتظار می رفت این موضوع با حضور کلیه ذینفعان بازار بررسی می‌گردید.
وی در ادامه و با اشاره به فضای فعالیت کسب و کارهای استارت اپی در صنعت بانکی در مقایسه با بیمه ادعان داشت:اساسا ورود فناوری و شرکت‌های دانش محور به هر صنعتی ، همراه با چالش‌های فراوانی است، اما انتخاب مسیر رو به آینده وابستگی بسیاری به تصمیم‌گیران در رگولاتور آن بخش دارد. این موضوع در صنعت بانکداری به نحوی پیش رفته است که امروزه شاهد نقش تسهیل‌گری بانک مرکزی در این صنعت می‌باشیم.
برزگر در ادامه در خصوص چگونگی این انحصار در فضای اینشورتکی صنعت بیمه گفت: در پاسخ به سوال اول شما هم اشاره کردم که می‌تواند تا جایی پیش روی کند که فضای اینشورتک کشور را بسیار محدود کند. اساسا انحصار با روح تحول،توسعه و رقابت تضاد داشته و می تواند آینده این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. در حال حاضر نمونه‌های از تاثیر انحصار در کشور وجود دارد که آینده آن صنعت را سالها به عقب رانده‌ است.
وی در خصوص بیانیه صریح انجمن فین تک ایران و تاثیر تشکلهای صنفی چون انجمن فین تک در تسهیل کسب و کارهای نوپا متذکر شد:فعالیت تشکلهای صنفی قطعا تاثیر گذار است. باید بگویم که متاسفانه هجمه برخی از این تشکلها به نهاد ناظر باعث این قبیل تصمیمات می‌گردد.
وی در خصوص ایجاد کارگروه ویژه در این خصوص گفت: اگر اراده‌ای به شنیدن صدای ذینفعان بازار باشد، بله تاثیر گذار است.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  24