برای نجات صنعت بیمه همین الان هم دیر است؛ چهار پیشنهاد کاربردی / محمد علی سلیمانیا

اصلی ترین راه رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه های پنج ساله برای رشد ضریب نفوذ بیمه، از راه اهمیت دادن به شبکه فروش میگذرد و لاغیر./اگر با اصلاح آیین نامه کارمزد بر اساس هزینه ها و نیازهای واقعی و به روز شبکه فروش، جذابیت شغلی و درآمدی نمایندگی و کارگزاری بیمه را بالا ببرید، خود به خود صنعت رشد میکند. در غیر اینصورت همه تلاش های شما و همکاران تان بیهوده خواهد بود.

محمدعلی سلیمانیا ،کارگزار رسمی بیمه مرکزی با  راسال یادداشتی برای ریسک نیوز به چالش های صنعت بیمه پرداخته و یکسری راهکارها جهت حل معضلات ارائه داده است.

این یادداشت خطاب به رئیس کل بیمه مرکزی نگاشته شده که در زیر می اید:

آقای رییس کل گرامی، شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که چرا صنعت بیمه در این کشور رشد نمی کند؟
در این گزیده تلاش میکنم اصلی ترین دلایل آن را مطرح کنم.

١. مصوبات تازه شورای عالی بیمه از جمله آیین نامه مسکوت مانده کارمزد 102 که احتمالا با لابی مدیران عامل شرکت های بیمه  ارایه شده است، گام های پایانی برای نابود کردن حرفه نمایندگی و کارگزاری بیمه است.
با نگاهی به اصلاحیه های آیین نامه کارمزد از سال 57 که دلار 7.5 تومان بوده تا به امروز که در نزدیکی مرز 33000 تومان جولان می دهد، می توان فهمید که سفره و توان مالی نمایندگان و کارگزاران صنعت بیمه روز به روز کوچکتر می شود.
اگر کمی دقت کنید خواهید دید که دیگر انگیزه ای برای کسانی که در این صنعت به عنوان شبکه فروش فعالیت می کنند باقی نمانده است و بسیاری از ایشان از جمله اینجانب با گذشت اینهمه سال فعالیت در صنعت، برنامه خروج از آن را داریم یا دست کم در اندیشه آن هستیم. . جذابیتی هم برای ورود افراد تازه نفس وجود ندارد.

٢. شرکت های بیمه به عناوین گوناگون به نمایندگان خود توهین می کنند و آنها را نادیده می گیرند. از برخورد زشت و ناپسند و نگاه از بالا به پایین مدیران و کارکنان بسیاری از شعب شرکت های بیمه در مرکز و استان ها، تا گروگان گیری و بستن کارمزد نمایندگان به بهانه پرداخت نشدن اقساط بیمه گزاران.

٣. چگونه است که برای نمونه در بیمه نامه ثالث خودرو سهم های 10 درصدی برای انواع سازمان ها در نظر گرفته می شود، ولی نوبت به کارمزد نمایندگان که می رسد ناگهان کفگیر به ته دیگ میخورد؟! چگونه است که مدیران و کارکنان شعب، به هر بهانه ای از انواع خدمات رفاهی و بریز و بپاش ها بهره می برند و انواع شوها را اجرا می کنند ( برای نمونه بیمه کردن معده مستر تستر و… ) ولی همان شرکت های بیمه کارمزد نمایندگان را سد راه توسعه صنعت بیمه می بینند؟!

۴.. بیمه مرکزی و شرکت های بیمه با کوچکترین حرکت کارگزاران و نمایندگان، هزار و یک اخطاریه صادر می کنند، ولی نوبت به تخلفات مثل روز روشن سایت های فروش آنلاین بیمه نامه که میرسد می شود تخفیف جزیی؟!

۵. در صنعت بیمه هر کس باسوادتر باشد و پرتفوی بزرگتری در یک بیمه نامه داشته باشد، کارمزد کمتری می گیرد. مانند آن است که برای رشد و پیشرفت، شما را جریمه کنند. اینجانب شش میلیون یورو حق بیمه در یک قرارداد داشتم. ولی بیمه ایران 70 میلیون تومان کارمزد محاسبه کرد. اکنون سه سال است که از زمان یورو 12 هزارتومانی در حال پیگیری شکایت خود هستم. از شهریور سال 1399 به بیمه مرکزی شکایت کرده ام و به نتیجه نرسیده ام. این حال خراب من نیست. حال خراب همه نمایندگان و کارگزاران صنعت است.

۶. از کارمزد دولتی هم که می دانید. یک چهارم کارمزد معمول است اما با همان زحمت و سختی کار. راستی  چرا و بر چه مبنایی کارمزد بیمه نامه های دولتی در کشوری که بیش از ٨٠ درصد اقتصاد آن در اختیار نهادهای دولتی و شبه دولتی و بنیادها و موسسات حکومتی و نظامی است، یک چهارم کارمزد است؟ آیا ارایه سرویس به این بیمه گزاران زحمت کمتری دارد؟

نتیجه گیری:
اصلی ترین راه رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه های پنج ساله برای رشد ضریب نفوذ بیمه، از راه اهمیت دادن به شبکه فروش میگذرد و لاغیر.

اگر با اصلاح آیین نامه کارمزد بر اساس هزینه ها و نیازهای واقعی و به روز شبکه فروش، جذابیت شغلی و درآمدی نمایندگی و کارگزاری بیمه را بالا ببرید، خود به خود صنعت رشد میکند. در غیر اینصورت همه تلاش های شما و همکاران تان بیهوده خواهد بود.
در این ٢١ سال بسیاری از افراد را دیده ام که یا از شغل فروشندگی بیمه انصراف داده اند یا پس از بررسی درآمد نمایندگان دیگر، از ورود به صنعت پرهیز کرده اند. همه اینها به دلیل جذابیت بسیار کم درآمدی این شغل است.
پیشنهادات:
١. برداشتن روش برآورد کارمزد پلکانی
٢. یکسان سازی کارمزد بیمه نامه های دولتی با بیمه نامه های خصوصی و پرداخت کامل کارمزد
٣. افزایش کارمزد برخی رشته های بیمه ای همچون شخص ثالث و بدنه خودرو، بدنه کشتی، مهندسی و…
۴. جلوگیری از تخلفات برخی شرکت های بیمه همچون شرکت بیمه ایران که بیمه نامه های مهندسی را برخلاف آیین نامه ٨٣ در دسته بیمه نامه های انرژی صادر مینماید و به این صورت کارمزد آن را نصفه نیمه پرداخت میکند. همچنین بیمه ایران کارمزد بیمه نامه های کنسرسیومی را بر خلاف قانون، به صورت غیرکنسرسیومی و بسیار کمتر پرداخت می نماید و می داند که کسی جلودار این تخلفاتش نیست.
امید است که با درایت شما این کشتی طوفان زده در حال غرق شدن، از چنگال حوادث و طمع آزمندان نجات یابد.
باسپاس
محمدعلی سلیمانیا
کارگزار رسمی بیمه مرکزی ج. ا. ا کد ۴١٠

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  29  =  37