آمیتیس، سوئیچی فارغ از پیشنهادات کارشناسی! / سرنوشت مدل پیشنهادی معماری نوین فروش دیجیتال در صنعت بیمه چه شد؟

هفت پیشنهادی که نادیده گرفته شد؛

در همایش بیمه و توسعه سال گذشته مقاله ای ارائه شد که با سفارش پژوهشکده بیمه توسط گروهی از کارشناسان تهیه شده بود با عنوان پیشنهاد مدل معماری نوین کسب و کار فروش دیجیتال در صنعت بیمه که در پنلی ارائه گردید. در این مقاله ضمن وارد امدن ایرادات ضمنی به سوئیچ مد نظر بیمه مرکزی ، مدلی پیشنهاد شده بود که می توانست اکوسیستم مطلوبی از مجموعه استارت اپها و شبکه فروش ایجاد کرده ضمن اینکه نظارت موثری بر کسب کارهای انلاین و افلاین داشته باشد اما اینکه چرا این پژوهش ها با سفارش پژوهشکده بیمه انجام می شود اما نهایتا در بخشنامه ها و عملیات بیمه مرکزی تاثیری ندارد، جای سوال دارد.نکته قابل توجه اینجاست که در این مدل پیشنهادی تاکید شده که بیمه مرکزی از هر گونه دخالت اجرائی دوری کرده و صرفا APIهای حاکمیتی را ارائه کند.

به گزارش ریسک نیوز،این روزها  آمیتیس یا همان سوئیچ بیمه به چالشی در صنعت بیمه بدل گشته تا جائی که استارت آپها این سوئیچ را انحصاری واضح در کسب و کار فروش انلاین می دانند و کار به جائی رسیده که انجمن فین تک ایران نیز بدین موضوع واکنش نشان داده است.

اقدام انحصاری بیمه مرکزی به نابودی شرکتهای دانش بنیان منجر می شود

شرکت انحصاری آمیتیس به بهانه حاکمیتی بودن داده ها،نوآوری را قربانی می کند

آغاز انحصار آمیتیس بدون نظرخواهی از استارت آپها

انحصاری چون آمیتیس مانع اصلاحات در کسب و کار بیمه ای می شود

آمیتیس محدود کننده فضای اینشورتکی صنعت بیمه

 

از طرفی بیمه مرکزی نیر در واکنش به انتقادات از سوئیچ بیمه اطلاعیه ای را جهت شفافیت منتشر کرده و عنوان نمود که قصد محدود کردن فضای کسب و کاری استارت آپها را ندارد.

اطلاعیه روابط عمومی بیمه مركزی در خصوص مباحث اخیر درباره سوئیچ بیمه/ سوئیچ بیمه به دنبال انحصار و انتفاع نیست

از طرف دیگر شبکه فروش هم در بیانیه ای از این اقدام بیمه مرکزی دفاع کرده و آن را مورد تقدیر قرار دادند.

اما در این میان سوال اینجاست که اگر بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر از روش های علمی و بنیادی جهت تحقق تحول دیجیتال بهره می برد چرا با یک اقدام این همه فضا متشنج شده است آیا گفتمان سازی مناسب صورت نگرفته ، آیا نظرات کارشناسی مورد توجه کمتری واقع شده و در نهایت نقش پژوهشکده بیمه در این میان چیست؟

در جریان چالش اخیر شاید پرداختن به مدل پیشنهادی که پیش ازین توسط کارشناسان صنعت بیمه ارائه شده خالی از لطف نباشد چرا که بدون شک موفقیت بیمه مرکزی در تحقق اهداف نظارتی اش تنها و تنها از مسیر دریافت ایده های کارشناسی می گذرد.

اگرچه به زعم این کارشناسان ، ایده های انها اساسا کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

مدل معماری فروش الکترونیکی که ارائه شد و نادیده گرفته شد

پژهشکده بیمه در همایش بیمه و توسعه سال گذشته سفارش مقاله ای همراه با یک مدل پیشنهادی در خصوص فروش در صنعت بیمه ارائه داد که این سفارش در قالب مقاله ای توسط گروهی از کارشناسان صنعت بیمه با عنوان مدل معماری نوین کسب و کار فروش دیجیتال در صنعت بیمه با بهره گیری از مدل فروش بلیت الکترونیک در صنعت حمل و نقل هوائی در همایش ارائه گردید.

در این پنل مدلی پیشنهاد گردید که ابعاد نظارتی ، پایداری شبکه فروش و توسعه و رونق کسب و کارهای انلاین و استارت اپی تجمیع شده است.

در این مقاله تاکید شده بود که بیمه مرکزی سوئیچی با این کاربرد و شاخص های فعلی که در قالب آمیتیس پیاده سازی شده، عملیاتی نکند چرا که این سوئیچ ایراداتی بدان وارد است بلکه در این پنل مدل دیگری پیشنهاد شد که بیمه مرکزی می تواند از طریق آن نظارت پیشرفته تری را اعمال کند.

معماری این مدل در تصویر زیر مشهود است:

در همان زمان نیز کارشناسان بسیاری اذعان می داشتند که اگر بیمه مرکزی به دنبال نظارت بر کسب و کارهای انلاین و فروش دیجیتال است، سوئیچ بیمه مرکزی نمی تواند نهاد ناظر را بدین هدف نائل کند و حتی تجربه چندین ساله نیز نشان می دهد که در امور استارت آپی نیز تسهیل لازم صورت نمی گیرد.

گفتنی است، طراحان این مقاله یک مدل پیشنهادی را برای فروش الکترونیک در صنعت بیمه ارائه کردند که در پاین این خبر لینک پی دی اف این مدل جهت استحضار مخاطبان موجود است.

بر اساس گفته طراحان این مدل ،یک پرسشنامه جهت نظر سنجی از شبکه فروش و استارت اپها تهیه شد و مهمترین مشکلات و چالش های آنها از طریق این پرسشنامه استخراج و طبقه بندی شد و بر این اساس و در راستای مدل های جهانی و تجارب موجود از جمله  فروش بلیط الکترونیک در صنعت حمل و نقل هوائی که ساختاری مشابه دارد، مدلی پیشنهادی ارائه و به پژوهشکده نیز معرفی شد.

در این مدل یک معماری کلان جهت اکوسیستم فروش الکترونیک در صنعت بیمه ارائه شد که در آن نظارت رگولاتور بیمه ای ، شبکه فروش و مجموعه استارت آپی به صورت یکپارچه و منسجم در نظر گرفته شده است.

پیشنهادات ارائه شده در این تصویر مشاهده می شود:

مدل پیشنهادی معماری نوین کسب و کار فروش الکترونیک در فایل زیر قابل مشاهده است:

مقاله پیشنهاد مدل معماری نوین کسب و کار فروش دیجیتال در صنعت بیمه

 

با توجه به انچه گذشت، به نظر می رسد علت اصلی چالش ایجاد شده در مسیر پیاده سازی سوئیچ بیمه مرکزی، ضعف بهره گیری از ایده های موجود در صنعت بیمه است و از طرفی این سوال مطرح می شود که سفارشات پژوهشی پژوهشکده بیمه در نهایت چه سرانجامی پیدا می کند!؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  +  1  =