تاثیر بازار اشتغال بر بازار

بازار اشتغال یکی از مهم‌ترین بازارهای هر اقتصاد محسوب می‌شود. این بازار تاثیر مستقیمی روی تقاضای کالاها داشته، چرا که با افزایش نیروی کار، به دلیل افزایش درآمد افراد سطح جامعه، میزان تقاضا نیز افزایش خواهد داشت. افزایش نرخ بهره نیز یکی از سیاست‌هایی است که مستقیما روی تقاضای کالاها موثر است، چرا که با افزایش نرخ بهره، نقدینگی موجود در سطح جامعه کاهش داشته و همین موضوع می‌تواند تقاضای خرید کالاها را کاهش دهد. مقامات ایالات‌متحده پیش از این تاکید کرده بودند تا جایی که افزایش نرخ بهره موجب رکود اقتصادی نشود به این سیاست انقباضی ادامه خواهند داد. حال که بازار کار نشان داده که از افزایش نرخ بهره تاکنون متاثر نشده است، انتظار می‌رود نرخ بهره بیش از پیش افزایش یابد.

ریزش بیت‌کوین

بیت‌کوین در روز پنج‌شنبه حمایت ۲۰هزار دلار را از دست داد‌ و به کانال ۱۹ هزار دلار وارد شد. اما بلافاصله در این کانال با حمایت خریداران مواجه شد‌ و ‌ قیمت به کانال ۲۰هزار دلار بازگشت. تحلیل‌گران معتقدند که شوک‌های اخیر می‌تواند ناشی از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو باشد یعنی زمانی که این نهاد تصمیم گرفت با افزایش نرخ بهره، تورم را کاهش دهد، این تصمیم تاثیر مستقیمی روی بازارهای سهام گذاشت که موجب شد بیت‌کوین ۶ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. معامله‌گران متصور هستند که وام‌دهندگان و صندوق‌های ارز دیجیتال با شکست مواجه شده‌اند و همین شکست می‌تواند در ریزش بازار‌ها سهیم باشد. ترس تحلیل‌گران از سیاست‌های انقباضی بر بازار موثر است و با داغ شدن افزایش نرخ بهره بیت‌کوین با فشار فروشندگان مواجه و سبب شد بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان در ماه اخیر ریزش ۴۰ درصدی را تجربه کند. در پی این نوسانات اتریوم هم که دومین ارز دیجیتال جهان است با کاهش ۹ درصدی مواجه شده و کل بازارهای جهانی را متوجه خود ساخته است. کارشناسان معتقدند که بازارهای رمزارز همبستگی بالایی با بازارهای سهام داشته و نوسانات بیت‌کوین در هفته‌های اخیر بیشترین ریزش سهام از ۲۰۲۰ را تجربه کرده است و تلاش‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و کاهش تورم همچنان ادامه دارد و باید منتظر از دست رفتن ارزش زیادی از این بازار باشیم.

طلا در مسیر نزول

با باز شدن راه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره، طلا نیز به این موضوع واکنش داد. طلا که در کنار دلار و اوراق بدهی دولت آمریکا، یکی از دارایی‌های امن برای سرمایه‌گذاری در دوران افزایش نااطمینانی‌های اقتصادی محسوب می‌شود، حال با افزایش نرخ بهره، جذابیت خود را در برابر دو رقیب قدیمی از دست داده است. انتشار آمار نرخ بیکاری ایالات‌متحده موجب شد گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش نرخ بهره بیشتر شود و همین موضوع معامله‌گران را به سمت بازار اوراق قرضه دولت آمریکا سوق داد. به موجب این اتفاق، سرمایه‌ها از طلا خارج شده و این فلز ارزشمند در مرز حیاتی ۱۸۰۰ دلار نوسان دارد. شرایط معاملات در روزهای آتی می‌تواند نشان دهد که آیا  سطح۱۸۰۰ دلار به‌طور جدی از دست  خواهد رفت یا نه.