7

تقویت شاخص دلار

شاخص دلار با افزایش بی‌سابقه خود در دو دهه اخیر با اقبال بیشتری نسبت به سایر بازارها در میان سرمایه‌گذاران روبه‌رو است. از عواملی که سبب تقویت شاخص دلار می‌شود می‌توان به افزایش نرخ بهره سیاستی آمریکا اشاره کرد. زیرا با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بازارها با افت همراه بوده‌اند. در این میان دلار با افزایش روزافزون خود توانست حمایت سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کند. انتظار افزایش شاخص دلار سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بخش کرده است و سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از بازار طلا به دلار منتقل کرده‌اند. برخی دیگر از سرمایه‌گذاران نیز امید دارند که طلا به جایگاه سابق خود باز گردد و همچنان در این بازار در حال فعالیت هستند. کارشناسان بر این باورند زمانی که عرضه یک کالا زیاد و تقاضا برای آن کم باشد، در نهایت منجر به کاهش قیمت آن کالا می‌شود که مشابه این موضوع را می‌توان در بازار طلا مشاهده کرد.

تاثیر تورم آمریکا بر بازارها

روز گذشته گزارش تورم آمریکا منتشر شد. براین اساس نرخ تورم این کشور همچنان در حال افزایش است و سطح آن در ماه ژوئن به 1/ 9 درصد رسید که بالاترین سطح از سال 1981 تا کنون به حساب می‌آید. تورم ژوئن نسبت به ماه مه که 6/ 8 درصد بود، 5/ 0 واحد درصد افزایش داشته است. کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که شاخص قیمت مصرف‌کننده بدون احتساب غذا و انرژی به 7/ 5 درصد خواهد رسید، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این شاخص به 9/ 5 درصد رسید و از پیش‌بینی آنها فراتر رفت. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به نرخ صعودی تورم، فدرال رزرو قصد دارد تا برای مهار تورم بار دیگر نرخ بهره را تا اواخر ماه جاری میلادی افزایش دهد. با افزایش نرخ بهره، دلار با حمایت جدیدی روبه‌رو خواهد شد. تحلیل‌گران بر این باورند که سرمایه‌گذاران با تبدیل دارایی‌های خود از جمله طلا به دلار، به دنبال آن هستند که از دارایی‌های‌شان در برابر کاهش‌های احتمالی بازارها در آینده جلوگیری کنند. این اقدام با کاهش تقاضا در این بازارها به کاهش بیشتر قیمت دارایی‌ها می‌انجامد.

کانال اصلی که فدرال رزرو در تلاش است با افزایش نرخ بهره، تورم را کنترل کند، کاهش نقدینگی و فشار تقاضا در بازارها است تا سرمایه‌گذاران با افزایش نرخ بهره ترغیب شوند تا سرمایه‌های خود را همچنان نقد نگه دارند. این عملکرد فدرال رزرو در نهایت سبب حفظ نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران و تقویت دلار در برابر طلا خواهد شد.