استارت معاملات ریال- روبل

به گفته علی صالح‌‌‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، باتوجه به شرایط سیاسی فعلی در دنیا و سلطه ارزهای جهان‌روا مانند دلار به‌عنوان ابزار سیاسی اعمال فشار، ارزهای محلی و پیمان‌‌‌های پولی دو و چندجانبه راه‌‌‌حل مناسبی برای خنثی این کردن ابزار سلطه و فشار سیاسی این ارزها خواهد بود و در همین راستا گام‌‌‌های اول و بسیار مهمی در زمینه پیمان پولی دوجانبه ایران و روسیه برداشته شده است. صالح‌‌‌آبادی با بیان اینکه موضوع روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها به‌ویژه کشورهای دوست و همسایه از اولویت‌‌‌های راهبردی دولت است، به این موضوع اشاره کرد که پیرو سفر رئیس‌جمهور روسیه و سفرهای کارشناسی وی و همکاران بانک مرکزی به این کشور، تفاهمات خوبی صورت گرفته که یکی از این توافقات، موضوع پیمان دوجانبه ریال- روبل بوده که هم‌‌‌اکنون درحال عملیاتی شدن است.

رئیس کل بانک مرکزی سازوکار معاملاتی جفت ارز ریال- روبل را رقابتی و بر مبنای عرضه و تقاضا دانست و افزود بر اساس هماهنگی‌‌‌ها و برنامه‌‌‌ریزی ‌‌‌های صورت‌گرفته، عرضه ارز روبل در آینده نزدیک تقویت می‌شود و عرضه‌کنندگان بالقوه روبل با عرضه در این بازار به عمق این بازار کمک خواهند کرد؛ ضمن آنکه بازارساز نیز به‌صورت جدی و قدرتمند در کنار سایر بازیگران این بازار حضور خواهند داشت. صالح‌‌‌آبادی با تاکید براینکه حجم و عمق این معاملات در بازار متشکل ارزی به مرور افزایش خواهدیافت، خاطرنشان کرد که از امروز و به مرور در روزهای آینده متقاضیان ارز روبل وارد این بازار خواهند شد و روبل موردنیاز خود را به راحتی تامین خواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که حجم معاملات و عمق بازار افزایش یابد. صالح‌‌‌آبادی با اشاره به این موضوع که تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌‌‌های روسیه مشغول به تحصیل هستند، یکی از مزایای انجام معاملات جفت ارز ریال- روبل در بازار متشکل ارزی را برآورده کردن نیازهای دانشجویان ایرانی به ارز روبل عنوان کرد. رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی بیان کرد که زیرساخت‌‌‌های بانکی و مالی پیش‌‌‌نیاز ایجاد و گسترش روابط اقتصادی است و به گفته وی هم‌‌‌اکنون با گسترش نماد معاملاتی ریال- روبل گام مهم و جدی در زمینه روابط اقتصادی ایران و روسیه برداشته خواهد شد.

آمادگی کارگزان بازار متشکل

امیر هامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران نیز در آیین گشایش نماد معاملاتی ریال- روبل اعلام کرد که با توجه به پایداری تامین منابع ارزی روبل، بازگشائی نماد روبل-ریال در بازار متشکل، باعث متنوع‌سازی خدمات و محصولات شبکه کارگزاران بازار متشکل ارز می‌شود. هامونی افزود با ایجاد این نماد در بازار متشکل ارزی ایران، این امکان فراهم می‌شود که بتوان از منابع روبلی موجود در کشور روسیه که از محل صادرات حاصل شده است، اقدام به تامین ارز موردنیاز برای مصارف خدماتی از روسیه کرد. مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران با تاکید بر ضرورت تامین روبل موردنیاز برای داشتن معاملات پایدار و روان در بازار متشکل، بیان کرد که مبادلات تجاری بین ایران و روسیه رو به افزایش بوده و روسیه شریک تجاری قابل اعتمادی برای توسعه همکاری‌های تجاری است.

وی افزود که رشد صادرات کالاهای ایرانی به روسیه، نشان‌دهنده ارتقای جایگاه مبادلات ارزی روبل در سبد ارزی کشور است. هامونی با اعلام آمادگی کارگزاران بازار متشکل ارز برای انجام مبادلات روبل و ریال به این موضوع اشاره کرد که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در چارچوب مصارف ارز خدماتی که متقاضی خرید روبل هستند، می‌‌‌توانند از طریق کارگزاران بازار متشکل ارزی اقدام به خرید و فروش روبل کنند. وی درخصوص روند معاملات روبل از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه گفت که به صورت متقابل خدمات مشابه از سوی کارگزاران ارزی ارائه شده و آنها نیز می‌توانند در صورت تمایل یا در سفر یا برای سرمایه‌گذاری در‌‌‌ ایران، از خدمات روی معاملات نماد روبل استفاده کنند. هامونی همچنین چشم‌انداز معاملات روی نماد روبل را با توجه به توسعه همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری میان دو کشور مطلوب ارزیابی کرد.

چرایی توافق پولی دوجانبه

به نظر می‌رسد که توافق اخیر بین ایران و روسیه در راستای کاهش تاثیر تحریم‌‌‌های آمریکا و کم کردن وزن دلار در معاملات تجاری بین دو کشور باشد. مقامات روسی صراحتا اعلام کرده‌‌‌اند که با رشد ۳۱درصدی تجارت بین ایران و روسیه در چند ماه اخیر، این فرصت برای دو کشور وجود دارد تا با افزایش همکاری‌ها، تاثیر تحریم‌‌‌ها را کاهش دهند. مکانیزم چنین پیمان‌‌‌هایی به این گونه است که در شرایط تحریم نظام بانکی، با ایجاد یک کانال بدون ارتباط با نظام‌‌‌های مالی تحت کنترل کشورهای تحریم‌کننده عمل می‌کند.

در شرایط فعلی که انتقال پول بین ایران و روسیه نیازمند دو مرحله تبدیل ارز است، با اجرای این پیمان پولی دوجانبه، مبادلات تجاری بین دو کشور ارزان‌‌‌تر خواهد شد و تسویه ارزی با مراحل کمتری انجام می‌شود. پیمان‌‌‌های پولی روشی جدید برای انتقال پول بین کشورها در مقایسه با سایر روش‌های انتقال پول است. با این روش، تاجران بدون آنکه به ارزهای رایج بین‌المللی ماند دلار و یورو احتیاج داشته باشند، تجارت خود را انجام می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که در بازارهای داخلی تقاضا برای دلار کاهش یافته و به دنبال آن کنترل نرخ دلار در برابر ریال تسهیل شود.

بازگشایی نمادهای ریال- دینار و ریال- درهم در آینده نزدیک

رئیس کانون صرافان گفت: تعداد نمادهایی که در بازار متشکل ارزی معامله می‌‌شود رو به افزایش است، امروز نماد معاملاتی ریال- روبل بازگشایی شد، از هفته‌های آینده هم نماد ریال-لیر ترکیه، ریال-دینار عراق و ریال-درهم امارات معامله خواهد شد. کامران سلطانی‌‌زاده در پاسخ به این پرسش که چه میزان ارز در بازار متشکل ارزی معامله می‌‌شود، اظهار کرد: آمار حجم معاملات را بانک مرکزی می‌‌داند؛ اما از هفته گذشته در سراسر کشور بیش از 200 صرافی جدید وارد بازار متشکل ارزی و خرید و فروش به نرخ توافقی در این بازار شده‌‌اند. او با اشاره به بازگشایی نماد جفت‌ارز ریال-روبل گفت: عمده متقاضیان بخش خدمات، دانشجویان و ایرانیان ساکن روسیه هستند، ‌‌متقاضیان می‌‌توانند ارز موردنیاز خود را به نرخ توافقی از بازار متشکل تهیه کنند. رئیس کانون صرافان ایران افزود: تعداد نمادهایی که در بازار متشکل ارزی معامله می‌‌شود، رو به افزایش است. امروز نماد معاملاتی ریال-روبل روسیه بازگشایی شد. از هفته‌های آینده نماد ریال – لیر ترکیه و ریال – دینار عراق، همچنین ریال – درهم امارات هم معامله خواهد شد.