افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۱/۰۵/۰۱

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت، البته از میانه بازار از میزان رشد کاسته شد و در نهایت با افزایش 10611 واحد به رقم یک میلیون و 473 هزار و 509 واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 875 واحد به رقم 404 هزار و 657 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 715 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران بیش از 5.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 300 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 959 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند اما میزان رشد شاخص‌ها کمتر از نیم درصد بوده است، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.11 درصد رشد کردند این دو شاخص با معیار هم‌وزن 0.22 درصد رشد کردند، شاخص آزاد شناور 0.13 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس بدون تغییر ماند و شاخص بازار دوم بورس 0.24 درصد رشد کرد.

امروز نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پتروشیمی پردیس، شستا و بانک ملت بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای صنعتی گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران شاخص کل با 124 واحد کاهش به رقم 19 هزار و 415 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 74 هزار میلیارد تومان رسید.ارزش بازار پایه فرابورس 348 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 140 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 880 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به حدود 9 هزار و 800 میلیارد تومان رسید. امروز نمادهای پالایش نفت لاوان، پتروشیمی تندگویان، صنعتی مینو و صبا تأمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان و سنگ‌آهن گهر زمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، با توجه به فصل برگزاری مجامع اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای عملکرد سال گذشته خود سود حاصل کردند و به سهامداران خود سود توزیع کردند. بنابراین گر چه این نکته لازم است که سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است، اما کسانی که در بلندمدت به سهامداری می‌پردازند با دریافت سود سهام و حق‌تقدم‌های اختصاص یافته دچار زیان نخواهند شد.

یکی دیگر از منابع برای تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه است که با سلب حق‌تقدم ،صرف سهام و یا عرضه اولیه از طریق صرف سهام یا صرف حق‌تقدم به تأمین مالی اقدام می‌کنند.

سهم تأمین مالی اقتصاد از بورس به کمتر از 10 درصد می‌رسد و هنوز 90 درصد تأمین مالی کشور از طریق بانک‌ها انجام می‌شود.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

12  −  3  =