عملکرد بزرگان بیمه در سال 1400/ گذر از سود نامتعارف

عملکرد بزرگان کاهش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها در سالی که گذشت، شرکت‌های بیمه را به چالش کشیده و موجبات کاهش سود بسیاری از آنها را فراهم آورده است اما باید توجه داشت سود شناسایی شده از محل سرمایه‌گذاری‌ها در سال قبل سودی نامتعارف بود و کاهش آن در سال جاری را نباید به پای ضعف در عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای نوشت؛ اما آنچه باید از آن ابراز نگرانی کرد بروز و ظهور مجدد بحران نقدینگی در شرکت‌های بیمه است.

به گزارش ریسک نیوز، کاهش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها در سالی که گذشت، شرکت‌های بیمه را به چالش کشیده و موجبات کاهش سود بسیاری از آنها را فراهم آورده است اما باید توجه داشت سود شناسایی شده از محل سرمایه‌گذاری‌ها در سال قبل سودی نامتعارف بود و کاهش آن در سال جاری را نباید به پای ضعف در عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای نوشت؛ اما آنچه باید از آن ابراز نگرانی کرد بروز و ظهور مجدد بحران نقدینگی در شرکت‌های بیمه است.

در گزارش پیشین به عملکرد مقایسه شرکت‌های بیمه در سال 1400 پرداخته شد و رتبه‌بندی شرکت‌ها از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش و گزارش بعد به بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه خصوصی در سال مورد اشاره و تغییرات آنها نسبت به سال قبل از آن می‌پردازیم. به دلیل تعدد شرکت‌ها در گزارش جاری شرکت‌های با مانده دارایی بیش از 500 هزار میلیارد ریال معادل 50 همت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بیمه پاسارگاد: این شرکت که از نظر مانده دارایی‌ها و ارزش بازار، بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای خصوصی به شمار می‌رود به لحاظ بسیاری از شاخص‌های عملکردی نیز، بهترین کارنامه را در بین شرکت‌های مورد بررسی در بازار دارد. کسب رتبه نخست از نظر بالاترین رقم سود خالص، بالاترین حاشیة سود عملیاتی، بالاترین حاشیه سود خالص، بالاترین نسبت بازده دارایی و بیشترین سود انباشته از نقاط قوت در کارنامه عملکردی بیمه پاسارگاد در مقایسه با شرکت‌های همگروه در سال 1400 است. نکته قابل توجه دیگر در این مورد آنکه عملکرد شرکت در هر دو حوزه بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری توسعه یافته است. از نظر بیمه‌گری بیمه پاسارگاد، یکی از با ثبات‌ترین عملکرد‌ها را در میان شرکت‌های بیمه‌ای داشته است. به لحاظ سرمایه‌گذاری نیز، اختصاص سهم 65 درصد از کل دارایی‌ها به سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت را در این زمینه بسیار قدرتمند کرده است. با وجود این به نظر می‌رسد پیشتازی پاسارگاد در میان بیمه‌ای‌ها، حداقل در کوتاه‌مدت تداوم خواهد داشت.

بیمه آسیا: بیمه آسیا در سال 1400 با کسب درآمد حق بیمه‌ای معادل 95.6 هزار میلیارد ریال همچون سالیان گذشته بیشترین سهم از بازار را در اختیار دارد. با این حال به لحاظ مانده دارایی‌ها این شرکت رتبه نخست را از دست داده و (با اختلاف اندک) به رتبه دوم نزول کرده است. نرخ رشد حق بیمه شرکت در دوره مورد بررسی 40 درصد بوده این در حالی است که نرخ رشد خسارت پرداختی 39 درصد بوده است. سود سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر درآمدهای بیمه‌ای شرکت نیز کاهش 5 درصدی را تجربه کرده است. در نهایت سود بیمه‌ای شرکت با رشد حدود 81 درصدی مواجه شده است. در بخش غیر عملیاتی نیز هر چند در نگاه نخست کاهش 10 درصدی هزینه‌های عمومی و اداری انتظاری عملکردی مطلوب را ایجاد کرده اما ریزش حدود 90 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی باعث شده عملکرد بیمه‌ای بیمه آسیا نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و شرکت افت سودآوری 20 درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کند. بیمه آسیا در سال 1400 از نظر سودآوری رتبه چهارم را در بین شرکت‌های بیمه‌ای داشته است.

متن کامل این گزارش بزودی منتشر خواهد شد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  6  =  60