گزارش 2022 آلیانز از صنعت جهانی بیمه/ یک دهه تعیین‌کننده

بر اساس آخرین گزارش آلیانز از صنعت جهانی بیمه، حق بیمه‌های جهانی در سال 2021 به میزان 5.1 درصد، بیمه زندگی مثبت 4.4 درصد و بیمه اموال و خسارات مثبت 6.3 درصد رشد داشت. دلیل این رشد نیز محرک‌های اقتصادی، افزایش آگاهی از ریسک و پس‌انداز بازارهای پررونق بوده است. مجموع درآمد حق بیمه نیز به 4.2 هزار میلیارد یورو (بیمه زندگی: 2.5 هزار میلیارد یورو، بیمه اموال و خسارات: 1.7 هزار میلیارد یورو) رسید. اما چیزی که سال 2021 را متفاوت کرده است، ترکیب رشد حق بیمه است: بیش از دو سوم این رشد منوط به اروپای غربی و آمریکای شمالی است و بازار ایالات متحده به تنهایی نیمی از این رشد را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ریسک نیوز، سال 2021 پایان دهه‌ای غیرعادی بود؛ دهه‌ای که سطح رشد بسیار پایین‌تر (به طور متوسط 3.6 درصد در سال) بود و آسیا 40 درصد از کل حق بیمه‌های اضافی را به خود اختصاص داده بود، که بیش از نیمی از آنها مربوط به چین بود. در نتیجه، سهم بازار جهانی چین دو برابر شد و به 12 درصد رسید.

انتظار می‌رفت سال 2022 رشد دیگری را برای صنعت بیمه به همراه داشته باشد، اما حمله روسیه به اوکراین این امیدها را بر باد داد. درآمد حق بیمه احتمالاً تقریباً 1 درصد کندتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد رشد می‌کند زیرا جنگ تأثیر خود را بر فعالیت‌های اقتصادی و اعتماد مصرف‌کنندگان گذاشت.

به طور کلی، ما اکنون انتظار داریم که درآمد جهانی حق بیمه به میزان مثبت 4.8 درصد در سال 2022 رشد داشته باشد. این در حالی است که بیمه زندگی و اموال و خسارات تقریباً در حال توسعه هستند و به ترتیب مثبت 4.9 درصد و مثبت 4.6 درصد رشد داشته‌اند. این رقم را باید در پس‌زمینه نرخ تورم جهانی 6.2 درصد در سال جاری در نظر گرفت.

با وجود عدم قطعیت، ما نسبت به آینده دورتر خیلی بدبین نیستیم. به هر حال، همین عدم قطعیت‌ها دقیقاً بستری برای افزایش آگاهی نسبت به ریسک را فراهم می‌کنند. در واقع، عدم قطعیت تأثیر دو روند ویژه تغییرات آب‌وهوای و تغییرات جمعیتی را برجسته‌تر می‌کنند، که همچنان نیز محرک‌های اصلی تقاضا برای حفاظت در برابر ریسک هستند.

به طور کلی، ما انتظار رشد سالانه +4.8 درصد در 10 سال آینده را داریم (بیمه زندگی: مثبت 4.9درصد و بیمه اموال و خسارات 4.9 درصد). این روند مربوط به افزایش درآمد حق بیمه به میزان مثبت 67 درصد یا 2.8هزار میلیارد یورو تا سال 2032 است که از این مقدار کمتر از 1.8 هزار میلیارد یورو مختص بیمه زندگی (مثبت 69 درصد) و کمی بیش از یک هزار میلیارد یورو مختص بیمه اموال و خسارات (مثبت63درصد) است.

همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین زنگ خطری برای مدیریت بهتر ریسک و حتی تقاضای بیشتر برای محافظت در برابر ریسک هستند. صنعت بیمه باید در حفظ ارتباط اقتصادی و اجتماعی خود، ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای خطرات جدید و فزاینده موفق عمل کند.

مسائل مربوط به بیمه‌پذیری و مقرون‌به‌صرفه بودن احتمالاً در سال‌های آینده به طور فزاینده‌ای فوریت بیشتری به خود خواهند گرفت. این امر مستلزم سطحی از خلاقیت و همکاری با همه ذینفعان، مشتریان، شرکت‌ها و سیاست‌گذاران، حتی فراتر از تلاش‌های قبلی، است.

اروپای غربی در سال 2021 افزایش 3.6 درصدی در درآمد حق بیمه را ثبت کرد (بیمه زندگی: 3.8درصد و بیمه اموال و خسارات: 3.3 درصد)، و کل درآمد حق بیمه از 1.1 هزار میلیارد یورو فراتر رفت. پس از جنگ اوکراین، میزان رشد احتمالاً در سال 2022 به 2.9 درصد کاهش یابد (بیمه زندگی: 2.8درصد و بیمه اموال و خسارات: 3.1 درصد).

با این حال، پس از بحران اوکراین، انتظار می‌رود شتابی در میزان درآمد حق بیمه در اروپا شکل بگیرد. پیش‌بینی می‌شود رشد متوسط طی ده سال آینده به 3.3 درصد (بیمه زندگی: 3.3 درصد، غیر از بیمه زندگی: 3.3 درصد) برسد که بسیار بالاتر از رقم دهه گذشته، یعنی 1.6 درصد است، که نه تنها تحت تاثیر کرونا قرار گرفت بلکه بحران یورو نیز تاثیر منفی خود را به همراه داشت.

هر دو سوی این کسب‌وکار ممکن است به طور غیر مستقیم از بحران‌های اخیر منتفع شوند. در تجارت بیمه زندگی، انتظار می‌رود افزایش آگاهی نسبت به ریسک در پی بحران کووید‌ـ‌19 و پایان دوران نرخ بهره صفر ناشی از تورم باعث شود بسیاری از پس‌اندازها و محصولات بازنشستگی دوباره جذاب‌تر شوند.

در حوزه تجارت بیمه اموال و خسارات، تلاش‌ها در راستای کاهش تغییرات آب‌وهوایی، در درجه اول کربن‌زدایی عرضه انرژی، تشدید می‌شود. تلاش برای استقلال انرژی این موضوع را در حال حاضر مهم‌تر جلوه می‌دهد.

این امر مستلزم سرمایه‌گذاری‌های عمده از سوی دو بخش خصوصی و دولتی است و نیاز حفاظت از ریسک را تشدید می‌کند، همچنان‌که ریسک‌های جدیدی با این تحول ریشه‌ای در اقتصاد ظاهر می‌شوند.

در سال 2021، بازار بیمه آلمان رشد ناچیز 0.3 درصدی داشت. در حالی که بخش بیمه اموال و خسارات رشد 2.4 درصدی داشت، بیمه عمر 1.4 درصد کاهش یافت. اما برای سال 2022، رشد 2.0 درصدی (بیمه زندگی: 1.8درصد و بیمه اموال و خسارات: 2.3 درصد) پیش‌بینی می‌شود.

انتظار می‌رود آلمان در کل دهه آینده به رشد متوسط 2.5 درصد در سال دست یابد و هر دو بخش همگام شوند. این رقم مقدار کمی بالاتر از رقم دهه قبل (+1.9 درصد) خواهد بود، زیرا تجارت بیمه زندگی باید در سال‌های آینده دوباره کمی قوی‌تر شود. با این حال، این رقم تقریباً یک درصد کمتر از سرعت بقیه کشورهای اروپایی خواهد بود.

 

منبع: https://www.allianz.com/en/economic_research/publications/specials_fmo/allianz-global-insurance-report-2022.html

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  2