راهبرد معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی / تسهیل گری و نوآوری در فرایندها/ آیین نامه 90 چگونه اصلاح می شود؟

علی بنیادی نائینی ، معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی تشریح کرد؛

معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی : تسهيل‌گري ما به‌عنوان نهاد ناظر ظهورش در آيين‌نامه‌ها است، آيين‌نامه‌هايي كه در كميسيون تخصصي و بعد در شوراي عالي بيمه تصويب مي‌شود. بنابراين ما بايد با نگاه تسهيل‌گري در كنار تنظيم‌گري بتوانيم نوآوري را در فرايندها از طريق اصلاح آيين‌نامه‌ها جاري و ساري كنيم همچنین نوآوري در محصولات را از طريق تعامل با شركت‌ها به ظهور و برسانيم.

به گزارش ریسک نیوز علی بنیادی نائینی ، معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی درخصوص راهبردهاي كلان معاونت متبوعش در سال 1401 به ریسک نیوز گفت:اساسا هر صنعتي براي تزريق ايده‌ها و رويكردهاي جديد نياز به حوزه R&D دارد، به عبارتی نگاه نوآورانه و تزريق ايده‌هاي جديد در هر صنعتي مكانيزمي دارد.

معاونت طرح و توسعه نهاد نظارتی با تاکید بر اینکه در دنيا تمرکز بر  رويكرد نوآوری باز است، اذعان داشت: در واقع اصحاب فعال در آن عرصه، ذینفعان اعم از  بيمه‌گذاران، بيمه‌گران، نهادهاي مالي، بورسي، بانكي  و … باید بتوانند از نگاه خود ارزش افزوده‌اي نسبت به آن صنعت داشته باشند. بنابراين اهمیت دارد که بتوانیم این تفكر را در  صنعت بیمه مستقر كنيم به عبارتی نگاه توسعه نوآوري و قبل از آن توسعه فناوري در صنعت بيمه.

وی با بیان اینکه يكي از وظايف ذاتي معاونت طرح و توسعه بيمه مركزي ايران، توسعه نوآوري است،تصریح کرد:  در خصوص توسعه نوآوري چند ايده وجود دارد. نوآوري در سطح محصول و نوآوري در  فرايندها . در سطح محصول ايده اين است كه از جانب شركت‌هاي بيمه‌اي، البته با تسهيل‌گري و تنظيم‌گري كه بيمه مركزي دارد،  بتوانيم محصولات نوين بيمه‌اي را متناسب با توسعه فناوري و صنايع مختلف گسترش دهيم و در واقع پوشش ريسك را در صنايع مختلف به حداكثر برسانيم.

وی در ادامه به نواوری در فرایندها اشاره کرد و گفت: تسهيل‌گري ما به‌عنوان نهاد ناظر ظهورش در آيين‌نامه‌ها است، آيين‌نامه‌هايي كه در كميسيون تخصصي و بعد در شوراي عالي بيمه تصويب مي‌شود. بنابراين ما بايد با نگاه تسهيل‌گري در كنار تنظيم‌گري بتوانيم نوآوري را در فرايندها از طريق اصلاح آيين‌نامه‌ها جاري و ساري كنيم همچنین نوآوري در محصولات را از طريق تعامل با شركت‌ها به ظهور و برسانيم.

معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی در پاسخ بدین سوال که با جدی شدن اصلاح آيين‌نامه 90 چه شاخص هائی مورد توجه قرار گرفته است، به پیاده سازی نظام شایسته سالاری در وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت:آنچه كه در وزارت اقتصاد اتفاق افتاد، برگرفته از تجربيات زيسته دنيا در زمينه انتخاب  افراد و توسعه استعدادهايشان بود.

وی تصریح کرد ما از آن تجربیات در آیین نامه 90 هم استفاده می کنیم اما باید توجه شود که  ارزيابي سنجه‌ و پارامترهائی که در اختیار داريم، بايد وليد و معتبر باشد.

بنیادی در ادامه تشریح کرد: وليدكردن يعني اين‌كه يك فرد را بتوانيم در يك بازه بلندمدت مورد مطالعه قرار دهيم، نمونه های واقعي را به او بدهيم و بگوييم تجزيه و تحليل كن؛ فکر کن مدير عامل اين شركت هستی ، مساله اين است، شما حل كن. بنابراين با اين رويكرد سعي‌مان در احصاي توانمندي‌هاي مديريتي است.

وی افزود:يك سوال مطرح مي‌شود مبني بر اين‌كه ما در سمت های مختلف مديريتي به چه ميزان از مهارت‌هاي فني و چه ميزان مهارت‌هاي ادراكي – انساني و مديريتي نیاز داریم ؟ در پاسخ بدین سوال می توان یک مثال  آورد :بدون شک برای یک جراح که قرار است عمل جراحی خاصی را انجام دهد مهارتهای فنی نیاز است ؛ ولي هرچه به پستهای بالاتر می رسیم، قاعدتا نيازهايي  چون سياست‌گذاري، تفكر تحليلي، استنتاجي، مدیریتی ، انگيزه‌بخشي، نگاه‌هاي نوآورانه و… موثر است .

وی با تاکید بر اینکه اتفاقا حاكميت شركتي هم همين را مي‌گويد ، متذکر شد: به عنوان مثال  اعضاي هيات مديره، بايد هر كدام بتوانند يك حوزه را  مدیریت كنند، از جمله  حوزه ريسك، حسابرسي و مالی  ، بازار یابی ، IT و … بنابراين افراد مختلف بايد بتوانند حوزه‌هاي مختلف را مدیریت كنند.

بنیادی تصریح کرد: اين فرایند در شركت‌هاي بيمه اتفاق مي‌افتد، به شرطي كه افرادي كه در سطوح هيات مديره قرار مي‌گيرند، هم تجربه مديريتي و هم تجربه بيمه‌اي داشته باشند، نسبت به مكانيزم‌هايي كه در صنعت بيمه جاري و ساري است، مطلع باشند و ضمنا IT را بفهمند، همچنین  بتوانند مسائل مديريتي، کسب و کاری و بازار یابی را مدیریت کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

83  −    =  77