7

بررسی بازارها

با توجه به کاهش شاخص دلار در هفته گذشته، بازار طلا و بیت‌کوین روند صعودی به خود گرفتند. طلا که به عنوان کم ریسک‌ترین دارایی تلقی می‌شود، در روز گذشته با رشد 5درصدی همراه بود و توانست از مرز 1800 دلار عبور کند.

بیت‌کوین نیز هفته گذشته را با روندی مثبت شروع کرد اما پس از چند روز عقب‌نشینی در روز گذشته با افت 7/ 1 درصدی در بازار به کانال 22 هزار و 700 دلار رسید. اما چه عواملی سبب رونق بازار طلا و افت بازارهای رمزارز شده است؟ با افزایش تورم جهانی، آمریکا ناچار به حرکت به سمت سیاست‌های تهاجمی شد و به فصل جدیدی از رکود پا گذاشت. از نتایج این امر می‌توان به کاهش ساعت کاری و در نهایت کاهش شاغلین آمریکا، کاهش بی‌سابقه اوراق 10 ساله خزانه‌داری، کاهش تولید ناخالص داخلی و کاهش شاخص مدیران خرید اشاره کرد. شاخص مدیران خرید آمریکا پس از 2 سال در ماه اخیر به محدوده 5/ 47 واحد رسید و نسبت به ماه گذشته که رقم 3/ 52 را به ثبت رسانده بود با کاهش زیادی رو‌به‌رو شد. همچنین انتشار گزارش سه ماهه دوم تولید ناخالص داخلی این کشور با کاهش 9/ 0 درصدی نسبت به فصل گذشته به 19,681 هزار میلیارد دلار رسید. عوامل مذکور در نهایت به افت 5/ 1 درصدی شاخص دلار انجامید و آن را به کانال 105 واحدی هدایت کرد.

به دنبال کاهش روز افزون دلار، طلا با تقویت بیشتری رو‌به‌رو شد و توانست نگاه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. بر این اساس بازار سهام و رمزارزها با نوسانات زیادی همراه بوده است و اشتهای سرمایه‌گذاران را نسبت به نگهداری دارایی‌هایی خود در این بازار‌ها کم کرد. در مقابل افت سهام و دلار، نفت توانست مقاومت خود را حفظ کند و قیمت آن با افزایش 30درصدی رو‌به‌رو بود، اما روز سه‌شنبه قیمت نفت با کاهش 4/ 1 درصدی در روز سه‌شنبه با سقوط مواجه شد و به قیمت 93 دلار رسید، علت این امر کاهش تولید کارخانه‌ها در سراسر آسیا و اروپا در ماه ژوئیه به دلیل افزایش تقاضای جهانی و محدودیت‌های سختگیرانه کووید-19 در چین بود که این موضوع شانس وقوع رکود جهانی را افزایش داد.