3

دیروز چهارشنبه 26 مرداد ماه روند قیمت دلار غیر‌رسمی در معاملات بازار تهران کاهشی بود. هر دلار در معاملات صبح روز گذشته با حدود 170 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 30 هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد. فشار فروش سنگین از همان ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته تاثیر خود را بر روند قیمت دلار گذاشت و نرخ این ارز تا حوالی ظهر دیروز به پله‌های نیمه دوم کانال 29 هزار تومانی رسید.

در بازار کشور‌های همسایه نیز افت قیمت قابل توجهی در نرخ شاخص ارزی صورت گرفت. دلار هرات که روز سه‌شنبه توانسته بود مجددا کانال 30 هزار تومانی را از آن خود کند، در بازار روز گذشته با کاهش قیمت پنج پله‌ای به نیمه کانال 29 هزار تومانی رسید و با اختلافی 200 تا 300 تومانی نسبت به دلار تهران معامله شد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار تهران تحرکات نرخ ارز در روز‌های گذشته نشانگر آغاز روند نزولی- فرسایشی جدیدی در معاملات این بازار است. همچنین این افراد بر این باورند که با توجه به شرایط حال حاضر احتمال ورود دلار‌های خانگی به معاملات ارزی در روز‌های آینده افزایش یافته است و با همراه شدن این دارایی‌ها و در نتیجه افزایش حجم عرضه، روند نزولی نرخ ارز شدت بیشتری خواهد گرفت. از سوی دیگر برخی از کارشناسان ضمن اشاره به رفتار هوشمندانه بازار در گردنه‌های حساس سیاسی، واکنش مثبت بازار ارز به اخبار برجامی در روز‌های اخیر را نکته مهم و قابل توجهی دانسته و بر این باورند که مساله مذکور سیگنال قوی و قابل اتکایی است.

کانال 13، سنگر جدید سکه طلا

در راستای نوسانات کاهشی نرخ ارز در بازار روز چهارشنبه، قیمت سکه طلا از کانال 14 میلیون تومانی خارج شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها برابر است با حاصل‌ضرب 3 عامل «نرخ دلار غیررسمی»، «قیمت جهانی اونس طلا» و «ضریب تبدیل اونس به گرم سکه» در نتیجه کاهش قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر نوسانات نرخ سکه طلا دارد. در بازار روز گذشته نیز با کاهش حدودا 470 تومانی قیمت دلار نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود 430 هزار تومان کاهش نسبت به قیمت روز سه‌شنبه به رقم 13 میلیون و 670 هزار تومان رسید.

حباب هر قطعه از این کالای سرمایه‌ای نیز در بازار روز گذشته در محدوده قیمتی یک میلیون و 260 تا یک میلیون و 280 هزار تومان محاسبه شد.