جنجالی ترین و خبرساز ترین شرکت بیمه در 1400 / پیشتازی از آن کدام بیمه گر است؟+نمودار

گزارشی از 50 همتی های بازار بیمه در سال 1400

کاهش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها در سال 1400 ، شرکت‌های بیمه را به چالش کشیده و موجبات کاهش سود بسیاری از آنها را فراهم آورده  است اما  باید توجه داشت سود شناسایی شده از محل سرمایه‌گذاری‌ها در سال قبل سودی نامتعارف بود و کاهش آن در سال جاری را نباید به پای ضعف در عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای نوشت؛ اما آنچه باید از آن ابراز نگرانی کرد بروز و ظهور مجدد بحران نقدینگی در شرکت‌های بیمه است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از بیمه داری نوین در گزارش پیشین به عملکرد مقایسه شرکت‌های بیمه در سال 1400 پرداخته شد و رتبه‌بندی شرکت‌ها از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش و گزارش بعد به بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه خصوصی در سال 1400 و تغییرات آنها نسبت به سال قبل از آن می‌پردازیم. به دلیل تعدد شرکت‌ها در گزارش جاری شرکت‌های با مانده دارایی بیش از 500 هزار میلیارد ریال معادل 50 همت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بیمه پاسارگاد: این شرکت که از نظر مانده دارایی‌ها و ارزش بازار، بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای خصوصی به شمار می‌رود به لحاظ بسیاری از شاخص‌های عملکردی نیز، بهترین کارنامه را در بین شرکت‌های مورد بررسی در بازار دارد. کسب رتبه نخست از نظر بالاترین رقم سود خالص، بالاترین حاشیة سود عملیاتی، بالاترین حاشیه سود خالص، بالاترین نسبت بازده دارایی و بیشترین سود انباشته از نقاط قوت در کارنامه عملکردی بیمه پاسارگاد در مقایسه با شرکت‌های همگروه در سال 1400 است. نکته قابل توجه دیگر در این مورد آنکه عملکرد شرکت در هر دو حوزه بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری توسعه یافته است. از نظر بیمه‌گری بیمه پاسارگاد، یکی از با ثبات‌ترین عملکرد‌ها را در میان شرکت‌های بیمه‌ای داشته است. به لحاظ سرمایه‌گذاری نیز، اختصاص سهم 65 درصد از کل دارایی‌ها به سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت را در این زمینه بسیار قدرتمند کرده است. با وجود این به نظر می‌رسد پیشتازی پاسارگاد در میان بیمه‌ای‌ها، تداوم خواهد داشت.

بیمه آسیا: بیمه آسیا در سال 1400 با کسب درآمد حق بیمه‌ای معادل 95.6 هزار میلیارد ریال همچون سالیان گذشته بیشترین سهم از بازار را در اختیار دارد. با این حال به لحاظ مانده دارایی‌ها این شرکت رتبه نخست را از دست داده و (با اختلاف اندک) به رتبه دوم نزول کرده است. نرخ رشد حق بیمه شرکت در دوره مورد بررسی 40 درصد بوده این در حالی است که نرخ رشد خسارت پرداختی 39 درصد بوده است. سود سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر درآمدهای بیمه‌ای شرکت نیز کاهش 5 درصدی را تجربه کرده است. در نهایت سود بیمه‌ای شرکت با رشد حدود 81 درصدی مواجه شده است. در بخش غیر عملیاتی نیز هر چند در نگاه نخست کاهش 10 درصدی هزینه‌های عمومی و اداری انتظاری عملکردی مطلوب را ایجاد کرده اما ریزش حدود 90 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی باعث شده عملکرد بیمه‌ای بیمه آسیا نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و شرکت افت سودآوری 20 درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کند. بیمه آسیا در سال 1400 از نظر سودآوری رتبه چهارم را در بین شرکت‌های بیمه‌ای داشته است.

بیمه البرز: عملکرد بیمه البرز در حوزه بیمه‌گری در سال 1400 نسبت به سال 1399 تغییر محسوسی نداشته به گونه‌ای که سود شرکت در این بخش تنها با رشد حدود چهار درصدی همراه شده است. درآمد حق بیمه دریافتی شرکت 56 درصد، نرخ خسارت پرداختی و مزایای ناخالص 57 درصد رشد داشته و درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای بیمه‌ای با افت حدود 13 درصدی همراه شده است. با این همه رشد هزینه‌های عمومی و اداری و ریزش 56 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی موجب شده تا سود خالص شرکت با افت 34 درصدی همراه شود. با این حال شرکت به لحاظ سودآوری پس از بیمه پاسارگاد رتبه دوم را در بین شرکت‌های بیمه‌ای در اختیار دارد.

بیمه دانا: جنجالی‌ترین عملکرد در سال 1400 در بین شرکت‌های بیمه‌ای به عملکرد شرکت بیمه دانا مربوط است. در حالی که در سال‌های قبل بیمه دانا برترین شرکت‌ها به لحاظ سوددهی قرار داشت در سال 1400 زیان سنگین گزارش شده همه را غافلگیر کرد. بر اساس صورت‌های مالی منتشرشده، بیمه دانا زیانی معادل 28 هزار میلیارد ریال زیان خالص شناسایی کرده این در حالی است که حاصل عملکرد شرکت در سال 1399 سود 903 میلیارد ریالی بوده است. هر چند که دلایل متعددی می‌توان برای زیان‌دهی بیمه دانا در سال 1400 برشمرد؛ اما بدون شرکت مهم‌ترین فزونی خسارت و مزایای پرداخت شده نسبت به درآمد حق بیمه ناخالص شرکت است که نسبت خسارتی معادل 127 درصد برای بیمه دانا رقم زده است. این در حالی است که از نظر درآمد حق بیمه ناخالص شرکت بعد از بیمه آسیا رتبه دوم را در بین شرکت‌های بیمه غیر دولتی داشته است. زیان گزارش‌شده در این دوره موجب شده از منظر اغلب معیار‌های عملکردی، بیمه دانا ضعیف‌ترین عملکرد را در بین شرکت‌های مورد بررسی داشته باشد. با احتساب زیان سال 1400، بیمه دانا در پایان اسفند ماه سال مورد اشاره زیان انباشته‌ای معادل 28.6 هزار میلیارد ریال شناسایی کرده و در شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت قرار گرفته است.

بیمه کوثر: بیمه کوثر همچون سنوات پیشین یکی از شرکت‌های سرآمد در زمینه درآمد سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. هر چند نرخ رشد درآمد ناخالص حق بیمه و خسارت و مزایای پرداختی حق بیمه در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن با تغییرات خاصی همراه نشده اما رشد 26 درصدی جمع درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای بیمه‌ای، موجبات افزایش 22 درصدی سود عملیات بیمه‌ای شرکت را فراهم آورده است. با این حال، منفی شده خالص درآمدهای عملیاتی بیمه کوثر (عمدتاً به دلیل رشد هزینه‌های مالی) و همچنین رشد 77 درصدی هزینه‌های عمومی و اداری باعث شده سود خالص شرکت با افت حدود 38 درصدی همراه شود.

بیمه کارآفرین: بیمه کارآفرین از معدود شرکت‌های بیمه‌ای است که سودآوری آنها در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت در سال مورد اشاره 3300 میلیارد ریال سود شناسایی شده که این عدد نسبت به سود سال 1399 با رشد حدود 30 درصدی همراه شده است. در زمینه بیمه‌گری، رشد 35 درصدی درآمد حق بیمه ناخالص در کنار افزایش تنها حدود چهار درصدی خسارت و مزایای پرداختی ناخالص و همچنین رشد حدود 30 درصدی درآمد سرمایه‌گذاری‌ها باعث شده سود عملیات بیمه‌ای شرکت با رشد حدود 71 درصدی همراه شود. با این حال افزایش هزینه‌های عمومی و اداری و همچنین رشد سایر هزینه‌های عملیاتی باعث شده تا سودآوری شرکت اندکی تعدیل شود.

 

بیمه ملت: بیمه ملت به واسطة تحولات مدیریتی خود در سال 1400 یکی از خبر سازترین شرکت‌های بیمه‌ای بود. عملکرد مالی شرکت نیز در  این سال نسبت به سال 1399 نوسانات زیادی داشت.  افزایش همزمان درآمد حق بیمه و کاهش خسارت و مزایای پرداختی ناخالص، کارنامه‌ای درخشان در این حوزه را نشان می‌دهد. شرکت بیمه ملت با ثبت نسبت خسارت پرداختی حدود 50 درصدی یکی از بهترین عملکرد را در این زمینه در بین شرکت‌های مورد بررسی دارد. هر چند جمع درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای بیمه‌ای کاهش 45 درصدی را تجربه کرده، بیمه ملت موفق شده در حوزه بیمه‌گری سود خود را نسبت به سال 1399 دو برابر کند. با این حال کاهش 46 درصدی خالص سایر درآمدهای عملیاتی و افزایش حدود 72 درصدی هزینه‌های عمومی و اداری باعث شده سود خالص، نسبت به دوره مشابه سال قبل افت 35 درصدی را تجربه کند.

بیمه پارسیان: در بیمه پارسیان هر چند هیچ از اقلام درآمدی و هزینه‌های تغییر فاحشی نداشته‌اند اما جمع تغییرات آنها منجر به افت 45 درصدی سود خالص نسبت به سال قبل شده است. بررسی‌ها جزئی‌تر نشان می‌دهد درآمد حق بیمه ناخالص شرکت در دوره مورد بررسی رشد 31 درصدی داشته با این حال این دستاورد با افزایش 32 درصدی خسارت‌ها و مزایای پرداختی ناخالص بی‌اثر شده است. سایر اقلام درآمدی و هزینه‌ای چه در بخش عملیاتی و چه در بخش غیر عملیاتی تغییر چندانی نداشته است. نکتة جالب در بخش هزینه‌های عمومی اداری شرکت، رشد 14 درصدی این قلم هزینه‌ای است که با توجه به تورم حاکم بر کشور و رشد حقوق کارکنان، عملکردی قابل قبول در این حوزه است. بیمه پارسیان به لحاظ حق بیمه دریافتی رتبه پنچم را در بین شرکت‌ها مورد بررسی داراست.

بیمه معلم: هر چند برتری رشد درآمد حق بیمه ناخالص (41 درصد) در مقابل کاهش خسارت و مزایای پرداختی ناخالص (17 درصد) در نگاه نخست کارنامه‌ای بسیار ایده‌آل از عملکرد بیمه معلم در سال 1400 به تصویر می‌کشد؛ اما ریزش 78 درصدی سایر درآمدهای بیمه‌ای به ویژه سرمایه‌گذاری‌ها این عملکرد را تحت‌الشعاع قرار داده به گونه‌ای که سود عملیات بیمه‌ای در دوره مورد بررسی با کاهش 12 درصدی همراه شده است. رشد هزینه‌های عمومی و اداری و همچنین کاهش سایر درآمدهای عملیاتی نیز مزید بر علت شده و موجبات کاهش 59 درصدی سود خالص در سال 1400 نسبت به سال قبل را فراهم ساخته است. بیمه معلم در بین 24 شرکت مورد بررسی رتبه هفتم را به لحاظ سهم از بازار دارد.

بیمه سامان: کاهش سودآوری (حدود 68 درصد) در شرکت بیمه سامان نیز بسیار قابل توجه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این کاهش سودآوری معلول علت‌های زیادی است. در بخش عملیاتی، هر چند درآمدهای حق بیمه بیش از خسارت‌های پرداختی افزایش یافته اما ریزش 40 درصدی سایر درآمدهای بیمه‌ای به ویژه درآمد سرمایه‌گذاری‌ها موجبات افت سود فعالیت‌های بیمه‌ای را فراهم کرده است. افزایش 54 درصدی هزینه‌های عمومی و اداری و کاهش 61 درصدی خالص سایر درآمدهای عملیاتی نیز از دیگر دلایل کاهش  سوددهی در دوره مورد بررسی بوده است. بررسی ترازنامه شرکت نیز نشان می‌دهد بیمه سامان با حدود 22 درصد به لحاظ وزنی بیشترین دریافتنی تجاری و پیش پرداخت را در بین شرکت‌های بیمه‌ای دارد که این امر موجب شده سبد دارایی‌های شرکت چابکی لازم را نداشته باشد.

بیمه دی: خسارت پرداختی شرکت در دوره مورد بررسی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن با رشد بیش از 55 درصدی همراه شده که با توجه به افزایش تنها 10 درصدی حق بیمه دریافتی، موجبات کاهش 62 درصدی سود از محل عملیات بیمه‌ای را فراهم آورده است. این موضوع در کنار موضوعاتی همچون رشد هزینه‌های عمومی و اداری و کاهش سایر درآمدهای عملیاتی موجبات ریزش 72 درصدی سود خالص شرکت را فراهم کرده است. با وجود این، بر اساس بررسی‌ها، بیمه دی همچون سال‌های قبل به لطف داشتن مشتری‌های عمده، پایین‌ترین نسبت هزینه‌های عمومی و اداری (حدود پنج درصد) را به نسبت حق بیمه دریافتی خود دارد. بررسی ترازنامه شرکت نیز نشان می‌دهد بیمه دی تنها شرکت بیمه‌ای است که مانده دارایی‌های آن طی سال 1400 با کاهش همراه شده است؛ همچنین با توجه به وزن بالای دریافتنی‌ها، در بین شرکت‌های خصوصی بزرگ بیمه خصوصی یکی از ناموزون‌ترین سبد دارایی‌ها را دارد که این امر باعث شده مدیریت نتواند از تمامی دارایی‌های در اختیار خود به نحو احسن استفاده کند.

بیمه ما: بیمه ما نیز در زمره شرکت‌هایی است که سودآوری آنها در سال 1400 نسبت به سال 1399 کاهش یافته است. این شرکت در دوره شش ماهه سال جاری سود خالصی معادل 3,494 میلیارد ریال داشته که نسبت به سال قبل از آن رشد 32 درصدی داشته است. کنکاش بیشتر در عملکرد شرکت نشان از ثبت عملکرد ضعیف در حوزة بیمه‌گری دارد. بر این اساس، در دوره یادشده خسارت و مزایای پرداختی ناخالص شرکت 87 درصد رشد داشته این در حالی است که درآمد حق بیمه ناخالص بیمه ما در این دوره 50 درصد افزایش داشته است. این موضوع در کنار کاهش 16 درصدی جمع درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای بیمه‌ای موجبات افت 45 درصدی سود فعالیت‌های بیمه را فراهم آورده است. این افت در جمع فعالیت‌های شرکت آنقدر تأثیرگذار بوده که رشد 77 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی شرکت نیز نتوانسته آن را پوشش دهد. با وجود این کاهش سودآوری بیمه ما از لحاظ ثبت بیشترین حاشیه سود خالص، رتبه سوم را در بین شرکت‌های بیمه‌ای به نام خود ثبت کرده است.

در گزارش بعدی عملکرد تفکیکی شرکت‌های بیمه با مانده دارایی کمتر از 500 هزار میلیارد ریال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

28  −    =  26