سوئیچ سر از سازمان حسابرسی درآورد/ 677 میلیارد تومان اختلاف مالیاتی ناظر و حسابرس

7 مورد اختلاف میان بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی

گزارش عملکرد بیمه مرکزی برای سال 1400 روز چهارشنبه مورخ 20 مهر ماه در سامانه کدال منتشر شد که طی آن بیمه مرکزی سود خالصی معادل 847 میلیارد ریال گزارش کرده است. با این حال بررسی ها نشان می دهد که گزارش حسابرسی این نهاد همچون سال های قبل مشروط (شامل دو بند) و حاوی بندهایی در مورد سایر الزامات قانونی و مقرراتی است.

به گزارش ریسک نیوز، گزارش عملکرد بیمه مرکزی برای سال 1400 روز چهارشنبه مورخ 20 مهر ماه در سامانه کدال منتشر شد که طی آن بیمه مرکزی سود خالصی معادل 847 میلیارد ریال گزارش کرده است.

با این حال بررسی ها نشان می دهد که گزارش حسابرسی این نهاد همچون سال های قبل مشروط (شامل دو بند) و حاوی بندهایی در مورد سایر الزامات قانونی و مقرراتی است.

1- اختلاف درباره ذخیره فنی

یکی از بندهایی که بر اساس آن گزارش این نهاد مشروط شده به ذخایر فنی مربوط است. موضوعی ریشه دار که به اختلاف بین دستورالعمل های شورای عالی بیمه و حسابرسان مربوط بوده و صورت های مالی تمامی شرکت های بیمه را در سال های اخیر مشروط کرده است.

بر اساس بند یاد شده بیمه مرکزی مبلغ 50 میلیارد ریال ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی و برگشت حق بیمه شناسایی کرده که سازمان حسابرسی معتقد است ذخایر مزبور ماهیت تعهدی ندارد.

2- نزدیک 677 میلیارد تومان مالیات معوق

موضوع دیگری که موجبات مشروط شدن گزارش حسابرس را فراهم کرده مباحث مالیاتی است. بیمه مرکزی برای سال 1400 خود هیچ گونه هزینه مالیاتی شناسایی نکرده این در حالی است که سازمان حسابرسی معتقد است که مالیات این نهاد در سال یاد شده صفر نیست.

همچنین سازمان امور مالیاتی برای سال های 99 و 98 مجموعا مبلغ 6769 میلیارد ریال مالیات در قالب برگه های تشخیص مطالبه کرده، این در حالی است که برای سال های یاد شده نیز این نهاد از این بابت بدهی در دفاتر خود شناسایی نکرده است.

3- مغایرت بین بودجه و عملکرد واقعی

ایراد دیگر حسابرس به عملکرد بیمه مرکزی به بررسی گزارش تطبیق عملیات بیمه مرکزی با بودجه مصوب اصلاحی مربوط است. این ایراد بر عدم عنوان دلایل مغایرت بین بودجه و عملکرد واقعی و همچنین عدم ارائه گزارش تطبیق به صورت تفصیلی مربوط است.

4- عدم رعایت مقررات: ماموریت پرسنل رسمی در شرکت های غیردولتی

عدم رعایت برخی قوانین و مقررات حاکم و ناظر بر فعالیت های بیمه مرکزی نیز از دیگر موادی است که حسابرس بیمه مرکزی در گزارش خود به آن اشاره کرده است.

یکی از این موارد به مامور شدن 8 نفر از پرسنل رسمی این نهاد در شرکت های غیردولتی مربوط است این در حالی که پیش از این دیوان عدالت اداری ماده مربوط به این موضوع در قانون مدیریت خدمات کشوری را ابطال کرده بود.

5- عدم اجرای تکالیف سال قبل

در مجمع عمومی سال قبل، تکالیفی بر عهده هیات عامل بیمه مرکزی گذاشته شده بود که برخی از آن ها اجرایی نشده است.

الزام شرکت های بیمه به بازگرداندن مطالبات بیمه گذاران، نظارت بر اجرای کامل حاکمیت شرکتی در شرکت بیمه ایران و همچنین پیگیری در خصوص مطالبات مربوط به پروژه هوم و تعیین تکلیف پروژه مربوط به سرمایه گذاری در املاک (پروژه گلستان خیام) عمده این موارد است.

6- توقف طرح سوئیچ تبادل اطلاعات

توقف اقدامات اجرایی فعال سازی سامانه و سوئیچ تبادل اطلاعات (تکلیف شده در مفاد دستورالعمل ماده 51 مکمل آیین نامه کارگزاری رسمی بیمه مستقیم)

7- عدم اجرای مفاد دستورالعمل مبارزه با پولشویی

همچنین عدم اجرای برخی موارد ماده 33 دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی از دیگر نکات مورد اشاره در گزارش حسابرسی است.

مبسوط این گزارش در شماره آتی نشریه بیمه داری نوین منتشر خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  1