رشد اقتصادی، در گرو نظام کارآمد تامین مالی/ زنگ هشدار کاهش تشکیل سرمایه

در مراسم افتتاحیه رویداد کیش‌اینوکس ۲۰۲۲ مطرح شد:

چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی عصر روز دوشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۰ با مشارکت بخش مهمی از ساختار اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور، حضور مسئولان، کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در جزیره کیش افتتاح شد.

به گزارش ریسک نیوز، در مراسم افتتاحیه این رویداد، مهدی کشاورز رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در سخنانی انتخاب این جزیره برای میزبانی نمایشگاه را اقدامی هدفمند و هوشمندانه خواند و گفت: «نمایشگاه کیش‌اینوکس 2022 چشم‌انداز تصمیمات ملی و منطقه‌ای را با حمایت نظام‌های بومی و مالی دنبال می‌کند. این رویداد محفلی برای خلق تصویری کامل از ظرفیت‌های کلان اقتصادی خواهد بود.»

او با اشاره به سیاست‌های ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی ادامه داد: «در آینده این مسیر به خلق گفتمانی منجر می‌شود که با مشارکت سربازان اقتصادی کشور، خواب دشمنان را بی‌تعبیر می‌کند.»

کشاورز افزود: «نمایشگاه کیش‌اینوکس در سال‌های گذشته با حضور دو هزار شرکت داخلی و خارجی، 50 هزار نفر از کارشناسان و مسئولان، 1700 همایش تخصصی و بین‌المللی و انعقاد 250 قرارداد و تفاهم‌نامه میان شرکت‌های داخلی و خارجی به یک رویداد موفق در کشور بدل شده است.»

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در بخش دیگری از سخنان خود به وجه تمایز نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: «حضور بانک مرکزی جمهوری اسلامی و بانک سایروس نخستین بانک افشور ثبت شده در جزیره کیش است که می‌توان حضور این بانک را نخستین گام در مسیر تحقق اهداف تامین مالی بین‌المللی دانست.»

حسین عبده تبریزی، دبیر کمیته محتوایی کیش اینوکس 2022 نیز با اشاره به تحولات یک ماه اخیر کشور گفت: «تصور کلی بر این است که با توسل به امور انتزاعی می‌شود اقتصاد را سر و سامان داد. اقتصاد امروز دیگر مانند قرن 14 بحثی فلسفی نیست و به روش‌های آزموده شده نیاز دارد. در این علم به قدر کافی فرضیه‌ها وجود دارد و سیاست‌گذار باید آنها را به رسمیت بشناسد و از این طریق موضوعات را حل و فصل کند.»

او با بیان اینکه وضعیت امروز بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه قابل فهم است، ادامه داد: «در شرایط فعلی بازارهای سرمایه نمی‌توانند امکانات و پتانسیل‌های موجود در خود را نشان دهند. در بازارهای مالی بسیاری را می‌شناسیم که موضعی از خود ندارند و مهارتشان در خراب کردن موضع دیگران است. چنین مهارتی سازنده نیست.»

او تاکید کرد: «بازارهای مالی در انتظار تعریف بهتری از رابطه ایران و جهان هستند. امید می‌رود این همایش فرصتی برای گفت‌وگو و بررسی پیشرفت‌های انجام گرفته و همچنین چشم‌انداز پیش روی کشور باشد.»

پیشی گرفتن استهلاک سرمایه از خود سرمایه

در بخش دیگری از این مراسم، حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به وضعیت تشکیل سرمایه از سال 90 و بعد از آن گفت: «در این سال‌ها استهلاک سرمایه از خود آن پیشی گرفته است.»

او با تاکید براینکه در بخش خصوصی ماموریتی برای خودمان تعریف کرده‌ایم گفت: «مدام تکرار می‌گوییم تا زمانیکه حاکمیت قانون و حقوق مالکیت بخش خصوصی را محترم نشمارد، حرف زدن در مورد موضوع سرمایه‌گذاری سخت است.»

سلاح‌ورزی به موضوع قطعی و اختلال اینترنت در یک ماه گذشته اشاره کرد و گفت: «در این مدت بسیاری تلاش کردند تا مسئله اختلال اینترنت را فقط به آسیب کسب‌وکارهای کوچک و برخی پلت‌فرم‌ها تنزل دهند. اما موضوع قدری عمیق‌تر است. در ایران 50 درصد تولید ناخالص کشور از بخش خدمات به دست می‌آید. بسیاری از فعالیت‌ها از جمله حمل و نقل و انبارداری، فعالیت‌های مربوط به غذا و غیره حدود 40 درصد از جی دی پی کشور را تشکیل می‌دهند.»

او ادامه داد: «اگر اینترنت فقط یک درصد از تولید این بخش‌ها را کاهش دهد، 0.4 درصد اقتصاد کوچک‌تر خواهد شد. در بخش صنعت هم همینطور است. محدودیت‌های موجود نه تنها فرایند معمول کسب و کارها را مختل کرده است، بلکه به لحاظ اعتباری نیز مشکلاتی را به وجود آورده و امکان ارتباط و تماس تجار با کشورهای خارجی را مختل کرده است. طبیعتا تمامی این موارد بر بازار سرمایه و بورس هم تاثیر خواهد گذاشت.»

تشکیل سرمایه از تولید ناخالص داخلی؛ 18 درصد

رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران از دیگر سخنران‌های این رویداد بود. او در گفته‎هایش به دو محور اشاره کرد: «اهمیت بسترسازی برای تحقق رشد اهداف اقتصادی سرمایه‌گذاری و دیگری، اهمیت ثبات مالی در باب تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران پولی و مالی.»

او در اینباره گفت: «به شدت با کاهش تشکیل سرمایه ثابت مواجه‌ایم. به طوریکه رشد اقتصادی کشور از سال 90 تاکنون به طور متوسط هر سال 0.9 درصد بوده است. این درحالی است که اهداف رشد در برنامه پنجم و ششم حدود 8 درصد است. تشکیل سرمایه ثابت از سال 90 تاکنون نزدیک 50 درصد شکل گرفته و سهم آن از تولید ناخالص داخلی از 40 درصد به حدود 18 درصد رسیده است.»

عیوض‌لو با بیان اینکه مصرف عمومی و مخارج دولت ظرفیت لازم برای رشد اقتصادی را ندارند، گفت: «تنها راه رسیدن به اهداف اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری است. در مقوله سرمایه‌گذاری نیازمند بسترسازی مناسب برای رشد سرمایه‌گذاری هستیم. این بسترسازی هم باید از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی صورت بگیرد. در این بسترسازی باید چشم‌انداز سودآوری بنگاه‌ها و افراد روشن باشد تا آنها در این مسیر قدم بگذارند.»

او همچنین با اشاره به موضوع ثبات مالی بیان کرد: «این مسئله به شدت مورد توجه اقتصاددانان دنیاست. یک سیستم مالی زمانی با ثبات است که بتواند در برابر نوسانات ماندگار باشد. سیستم‌ مالی شامل نهادهای مالی، بازارهای مالی و زیرساخت‌های مالی است و این سیستم باید از سلامت برخوردار باشد تا از نوسانات در امان و پایدار بماند.»

به جوان‌ها اعتماد کنیم

حسین قربان‌زاده رئیس کل سازمان خصوصی سازی هم با بیان اینکه بیت‌المال شامل ضرر و زیان شرکت‌های دولتی و مالیات‌های گرفته نشده و شرکت‌های واگذارشده هم می‌شود، گفت: «تصور براین است که چون بخش خصوصی به دنبال منفعت خود است، دشمن محسوب می‌شود و فرد کارآفرین هم می‌تواند معجزه کند. آن هم معجزه در دریای پر نوسانی که دلیلش کیفیت سرمایه‌گذاری دولت است.»

او ضمن انتقاد از شرایط موجود، تاکید کرد از سیاست‌گذاری‌های معیوب اقتصادی و سیاسی در دهه‌های گذشته هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور از جمله کسانی بود که بر اهمیت موضوع فناری در توسعه اقتصاد سخن گفت: «اقتصاد جهانی، اقتصاد دانش‌بنیان است و دیگر فعالیت‌های مبنی بر اقتصادسنتی جمع شده است.»

او با اشاره به شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌ها افزود: «امروزه فکر و ایده مسیر خودش را پیدا کرده و در زندگی روزمره مردم هم رسوخ می‌کند. افق و آینده فناوری متفاوت‌تر از چیزی است که ما می‌بینیم.»

دلیری به موضوع هوش مصنوعی اشاره و تاکید کرد: «این مسئله در تمامی بخش‌های زندگی به ویژه فناوری‌های مالی راه باز می‌کند. بحث اینترنت دیگر موضوعی عادی نیست و می‌توان برای آینده در مورد آن نسخه‌هایی پیچید.»

او با بیان اینکه امروز فناوری و نگاه فناوری‌محور در دنیا بسیار مهم است، گفت: «ما به موضوعات دانش‌بنیان و دنیای استارت‌اپ‌ها ورود کرده‌ایم و قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌ایم. اعتماد به جوان‌های صاحب اندیشه و ایده اولین نیاز این حوزه است.»

دلیری با اشاره به ورود تپسی به بورس و رکوردشکنی تاریخی آن در هشت دقیقه، بیان کرد: «در ماه‌های گذشته 300 میلیارد تامین مالی خرد داشته‌ایم و در بازار پولی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. اما هنوز راه درازی در پیش داریم.»

او تاکید کرد: «در بازار مالی باید اعتبارسنجی‌هایی که در دنیا وجود دارد در نظر گرفته شود. بازار پولی باید به سمت لندتک‌ها حرکت کند. باید به جوان‌ها اعتماد کنیم وگرنه تحولی ایجاد نمی‌شود.»

سخنران پایانی مراسم افتتاحیه رویداد کیش‌اینوکس 2022، مجید بهزادپور، رئیس شورای عالی بیمه مرکزی بود که با ابراز امیدواری از اینکه برای نظام اقتصادی ایران راه‌حل‌های اصلاحی وجود دارد، گفت: «فرمول‌های نظام اقتصادی تعریف شده است و یکی از روزنه‌هایی که می‌شود روی آن سرمایه‌گذاری کرد، صنعت بیمه است که ظرفیت جهش سرمایه‎گذاری دارد.»

او از بانک، بورس و بیمه به عنوان سه رکن مهم نظام تامین مالی یاد کرد و افزود :«بدیهی است بدون نظام کارآمد تامین مالی، رشد اقتصادی ممکن نیست و باید میان سه این سه رکن تناسب لازم برقرار باشد.»

بهزادپور برای نقش و وظایف صنعت بیمه دو نقش بارز مستقیم و غیرمستقیم برشمرد: «بخش مستقیم از طریق خرید سهام، اوراق یا سپرده‌گذاری در سیستم بانکی انجام می‌شود. اما بازار سرمایه دارای ریسک‌های زیادی است و نقش صنعت بیمه ایجاد اطمینان در بازارهای مالی است.»

او ادامه داد: «در سال‌های اخیر با تمرکز بر بیمه‌های اختیاری به ویژه بیمه زندگی به نقطه اتصال به بازار سرمایه نزدیک شده‌ایم. سهم بیمه زندگی در پرتره بیمه کشور 9.1 در سال 92 بود که نزدیک 16 درصد افزایش یافته است.»

او همچنین از اینشورتک‌ها، اوراق بهادار بیمه‌ای و زنجیره تولید به‌عنوان‌ اولویت‌های شتاب‌دهنده در صنعت بیمه یاد کرد.

گفتنی است پس از مراسم افتتاحیه، رویداد کیش اینوکس متشکل از چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با حضور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی، رییس کل بیمه مرکزی، دستیار معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، سرپرست شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و جمعی از مدیران کشوری گشایش یافت.

در این رویداد 250 شرکت و سازمان خصوصی و دولتی در ۹۰ غرفه به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور پرداخته و در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی توانمندی‌هایشان در موضوعات تخصصی را به نمایش گذاشته‌اند.

 

منبع: اقتصادنامه

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×  4  =