بررسی روند نرخ دلار در هفته‌ای که گذشت

افت دمای دلارآخر هفته

نرخ شاخص ارزی در روز‌های پایانی هفته گذشته به سطوح قیمتی انتهای کانال ۳۴ هزار تومانی بازگشت. پس از نوسانات قیمتی چشمگیر دلار غیر‌رسمی در روز‌های ابتدایی هفته سوم آبان ماه، بانک مرکزی از سیاست‌های ارزی جدید خود رونمایی کرد که در راستای این سیاست‌ها نرخ اسکناس آمریکایی از کانال تاریخی ۳۶ هزار تومانی خود خارج شد و به مرز ۲ کانال ۳۴ و ۳۵ هزار تومانی بازگشت.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، از جمله تلاش‌های نهاد بازار‌ساز در راستای حمایت از ارزش پول ملی در هفته گذشته می‌توان به راه‌اندازی درگاه اینترنتی خریدوفروش ارز توافقی و معرفی شعب بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز جهت مبادلات ارزی رسمی اشاره کرد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات بازار آزاد روز‌های پایانی هفته گذشته با حدود ۹۹۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به ۳۴ هزار و ۸۶۰ تومان رسید. اما افت چشمگیر نرخ دلار غیررسمی تاثیر چندانی بر قیمت سکه طلا نداشت و نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در روز پنج‌شنبه با حدود ۹۵هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در سطوح قیمتی انتهایی کانال ۱۵میلیون تومانی نوسان کرد.

3

هفته پر‌فعالیت شاخص ارزی

دلار غیر‌رسمی در هفته‌ای که گذشت نوسانات قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کرد. در روز‌های ابتدایی هفته سوم آبان هر برگ از این اسکناس آمریکایی فعالیت خود را در سطوح قیمتی نیمه نخست کانال 36 هزار تومانی آغاز کرد. گفتنی است که ورود نرخ این ارز به کانال مذکور به واسطه ایجاد شرایط فشار خرید در بازار بوده و حجم چشمگیر تقاضا بود که توانست دلار را به کانال تاریخی خود برساند. در ادامه روند افزایشی و در روز‌های میانی هفته گذشته قیمت دلار مجددا در کانال 36 هزار تومانی پیشروی کرد و به سقف قیمت 36 هزار و 680 تومانی در روز سه‌شنبه 17 آبان رسید. اما پس از برخورد نرخ دلار غیر‌رسمی با سقف قیمتی مذکور روند افزایشی این ارز شکسته شد و در معاملات 2 روز پایانی هفته به کانال 34هزار تومانی بازگشت. کارشناسان بر این باورند که عامل اصلی افت دمای نرخ دلار در روز‌های پایانی هفته گذشته پر رنگ شدن حضور نهاد بازار‌ساز در معاملات ارزی بود.

در هفته‌های اخیر و با افزایش سطح نا‌اطمینانی‌ها و انتظارات تورمی در جامعه و بازار تمایل افراد نسبت به خرید اسکناس‌های خارجی با هدف حفظ ارزش دارایی‌های خود از موج تورمی افزایش یافت. این افزایش حجم تقاضا به سطحی رسید که بازار به شرایط فشار خرید تغییر وضعیت داد و گزارش‌های به عمل آمده از فضای هسته مرکزی بازار خبر از کمبود عرضه‌کننده در بازار می‌داد. بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی نیز با مشاهده وضعیت مذکور اقدام به تسهیلگری در فرآیند خرید ارز کرد که توانست با برطرف کردن برخی نیاز‌های خرد و از سوی دیگر کاهش هیجانات موجود در بازار، نرخ ارز را به کانال 34 هزار تومانی بازگرداند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×    =  48