آشتی با بورس

به‌نظر می‌رسد این هفته بازار، نه با همان سرعت و شتاب اما روند مثبت خود را با یک حالت نوسانی ادامه دهد و چنانچه از سمت بودجه‌ که محل ترس همیشگی بازار سرمایه بوده، خطری بورس را تهدید نکند، باد موافق برای تداوم رشد بازار سهام در جریان است و در ادامه احتمالا شاخص‌کل بورس برای سومین‌بار در دو سال‌اخیر روی کانال یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار‌ واحدی را نیز خواهد دید.

نوید خاندوزی، کارشناس بازار سهام در این رابطه گفت: ریزش عجیب و غریب بازار سهام در اوایل مهرماه در مقایسه با رفتار بنیادی که در بازار وجود داشت منطقی نبود، در نتیجه بازار در یک واکنش سریع یک برگشت قدرتمند داشت و بازار سرمایه از کفی که دیده بود رشد تقریبا ۲۰۰‌هزار‌واحدی داشت.  در کل می‌توان گفت بورس هفته خوبی را شاهد بود و رشد دلار عامل اصلی رشد بازار شد، البته در این میان یک‌سری از حمایت‌ها، خبرها و اتفاقات مثبت هم دست به‌دست هم داد، برای مثال صندوق‌های توسعه و تثبیت و حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار فعال‌تر شدند و در نهایت بازار سهام از شرایط منفی خارج شد.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر بازار به ثباتی نسبی رسیده و جریان پول هم به‌تدریج با بازار سهام آشتی می‌کند، اما برای ادامه این جریان احتیاج به سه مولفه داریم. مولفه اول این است که نباید در دلار از نظر شوک‌‌‌‌‌‌‌های منفی تغییر عجیب و غریبی داشته باشیم و دولت دلار را سرکوب نکند که البته چنین احتمالی دیده نمی‌شود و به‌نظرم دلار نیما در چند ماه آتی در حوالی ۳۰‌هزار‌تومان قرار خواهد گرفت. آیتم بعدی موضوعی است که در دو ماه پیش‌رو با آن مواجه خواهیم بود و آن موضوع بودجه‌است، از این محل نباید شوک منفی به بازار سهام وارد شود و البته تا این لحظه اخبار منفی را شاهد نبودیم، برای مثال نرخ گاز کم‌نشده اما، افزایشی هم نداشته است.

خاندوزی افزود: آیتم سوم هم موضوعات سیاسی است، اگر ریسک مسائل سیاسی از سر بازار برداشته شود و دولت هم به فکر تغییرات بنیادی اقتصادی بیفتد، این سه موضوع در کنار هم مسیر خوبی را برای بازار ترسیم خواهند کرد. روند رشد بازار نیز از این هفته مقداری با سرعت کمتر ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار خواهد بود. در این میان نکته قابل‌توجه این است که با رشد بازار و افزایش قیمت‌ها باید دلایل قوی‌‌‌‌‌‌‌تری برای خرید سهام آورد. جریان پول موضوع مهمی است ولی باید بر بستر بنیادی قرار بگیرد. بازار از جایی به بعد به وضعیت بنیادی شرکت‌ها توجه می‌کند و خریداران سراغ سهم‌‌‌‌‌‌‌هایی می‌روند که شرایط بنیادی خوبی داشته باشند و خریدها از جایی به بعد با دقت بیشتری نسبت به وضعیت شرکت‌ها انجام خواهد شد.

این کارشناس بازار سهام در ادامه عنوان کرد: در حال‌حاضر ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم، جریان پول در حال‌حاضر آنقدر قوی است که همه صنایع را با هم حرکت می‌دهد و اکثر صنایع در حال حرکت هستند اما به نقطه‌‌‌‌‌‌‌ای می‌رسیم که این سرعت کمتر می‌شود و جریان پول هم سعی می‌کند به سراغ سهم‌‌‌‌‌‌‌هایی برود که وضعیت بنیادی بهتری دارند.  خاندوزی اظهار کرد: بازارهای جهانی تا روز گذشته برای بازار سرمایه محرک خوب و موثری نسبت به سه،چهار هفته قبل بودند. علاوه‌بر آن بانک‌مرکزی برای کاهش فاصله دلار نیما با دلار بازار آزاد در حال تلاش است و هر چند هنوز به نقطه آرمانی و مد‌نظر بازار نرسیده اما احتمالا این فاصله کمتر خواهد شد. در مورد نرخ بهره نیز به‌نظر می‌رسد بانک‌مرکزی سیاست ۱۸ تا ۲۰‌درصدی را در‌نظر گرفته و به‌نظرم در آن راستا حرکت می‌کند.

این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه برخی از مشکلات بازار در دل بازار است، گفت: من خیلی با اینکه می‌گویند حقوقی نباید بفروشد موافق نیستم، فروش حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها مشکلی ندارد، البته حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها در شرایط فعلی نباید بفروشند اما در غیر ‌این‌صورت مانعی ندارد چون سهمی را می‌‌‌‌‌‌‌فروشند و سهم دیگری را می‌‌‌‌‌‌‌خرند. منع‌شدن حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها از فروش در بلندمدت نباید اتفاق بیفتد و حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها باید در بازار فعالیت داشته باشند.  خاندوزی در ادامه به فعالیت بازارگردانان در بازار سهام نیز اشاره و اظهار کرد: سازمان بورس چهار هفته متفاوت را در بازارگردان‌ها دید، دو هفته خیلی منفی و دو هفته خیلی مثبت. به‌نظرم بد نیست عملکرد بازارگردان‌ها در این چهار هفته رصد شود و تغییراتی نسبت به وضعیت بازارگردانی داشته باشد. به‌نظرم بازارگردان‌ها هم می‌توانند در وضعیت فعلی مقداری سمت فروش را سبک کنند تا قیمت‌ها نرمال شود و بعد نسبت به‌فروش اقدام کنند.

به‌نظرم سازمان بورس باید این موضوع را به‌صورت ویژه بررسی و در این مورد تصمیم‌گیری کند.  خاندوزی درخصوص الزامات بازار سرمایه ‌برای حفظ شرایط موجود گفت: مهم‌ترین اتفاق این است که مسوولان سازمان بورس به دولت گوشزد کنند که عامل اتفاقات منفی برای بازار سرمایه نشود و به اندک اعتمادی که در حال‌حاضر در بازار وجود دارد لطمه وارد نکند. اگر از سمت دولت شوک منفی به بازار سهام وارد نشود به‌نظرم جریان دلار، وضعیت بازارهای جهانی و روند افت قیمت‌ها و ارزنده‌شدن آنها و همچنین جریان پول خود بازار سهام را به مسیر نرمالی هدایت می‌کنند، ما فقط نباید ضربه بخوریم و اعتمادی که از بین‌رفته و در این دو هفته اندکی به بازار برگشته، نباید با اقدامات عجیب و غریب از بین برود.

 دلایل بازگشت سریع شاخص

نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام نیز علت برگشت سریع بازار سرمایه را افت هیجانی شهریور و مهر دانست و اظهار کرد: افت هیجانی آنقدر شدید بود که بعضا حمایت‌های محکم شاخص هم شکسته شد و با توجه به هیجان فروشی که ایجادشده بود قیمت سهام به زیر ارزش ذاتی خود سقوط کرد، بنابراین اولین دلیل رشد سریع بازار در هفته اخیر افت شدید قیمت بود. در درجه دوم بحث برگشت قیمت‌های جهانی بود که هم نفت حدود ۱۵ دلار رشد داشت و هم سایر کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها از جمله مس رشدهای قوی در دو هفته اخیر داشتند و همچنان هم در مسیر صعودی هستند.  وی ادامه داد: سومین علت هم تورمی است که در جامعه وجود دارد و خود را در قیمت دلار بازار آزاد نشان داده است. دلار تا حوالی ۳۷‌هزار‌تومان صعود کرد و به‌تبع آن بانک‌مرکزی هم تلاش کرد دلار نیمایی را بالا ببرد و طبیعتا رشد دلار نیمایی نیز به‌صورت مستقیم و اهرمی روی سودآوری شرکت‌ها تاثیر دارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: در نهایت نیز بازار سهام به‌دنبال بهانه‌‌‌‌‌‌‌ای بود تا خریداران خود را تقویت کند و مصوبه ۱۰‌بندی سازمان بورس به کمک آمد و بهانه را به خریداران داد و با طرح بیمه سهام عملا ۹۶‌درصد از جمعیت بازار سرمایه امکان بیمه‌کردن اصل و سود پرتفوی خود را برای یک سال‌آینده پیدا کردند. مجموع این عوامل دلیل برگشت سریع شاخص بود. احتمالا وضعیت صعودی بازار سهام در هفته آتی کماکان باقی خواهد ماند اما انتظار داریم بازار چند روزی دست به‌دست شود یا اصطلاحا از نظر تکنیکالی احتمالا بازاری نوسانی را برای روزهای آینده شاهد باشیم و پس از آن بازار مجددا می‌‌‌‌‌‌‌تواد به سمت اهداف بالاتر حوالی یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد برای بار سوم در دو سال‌اخیر حرکت کند.