افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۱/۰۹/۱۴

بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در یک روند کاهشی قرار گرفت، بگونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 4235 واحدی به رقم یک میلیون و 413 هزار و 603 واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 482 واحد به رقم 414 هزار و 574 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش شرکت‌های حاضر در بورس است، به بیش از 5 میلیون و 232 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

معامله‌گران امروز بیش از 5 میلیارد سهام در قالب 298 هزار نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 831 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد پتروشیمی خلیج‌فارس، بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته و نمادهای گل‌گهر، هلدینگ معدنی خاورمیانه، فولاد مبارکه، بانک پاسارگاد، بانک ملت و داروسازی دانا بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز گذشته 0.3 درصد افزایش داشته‌اند اما این دو شاخص با معیار هموزن 0.12 درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور 0.29 درصد کاهش یافت شاخص بازار اول بورس 0.46 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی و عمده در آن انجام می‌شود 0.11 درصد کاهش یافت.

در فرابورس ایران هم امروز تعریف چندانی وجود نداشت بگونه‌ای که شاخص کل با 15 واحد کاهش به رقم 18 هزار و 640 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 15 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 343 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از 5.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 207 هزار فقره معامله و به ارزش 133 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

البته لازم به یادآوری است که در روزهای دوشنبه اوراق مالی بانک مرکزی در قالب عملیاتب ازار باز بین بانک‌ها معامله می‌شود و امروز هم بیش از 1.4 میلیارد اوراق بدهی بانک مرکزی در قالب 266 معامله و به ارزش 131 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد و معاملات سهام در فرابورس امروز بیش از 3.6 میلیارد ورقه در قالب 190 هزار نوبت معامله و به ارزش 1520 میلیارد تومان در فرابورس داد و ستد شده همچنین اوراق مالی اسلامی به میزان 2.1 میلیون ورقه در قالب 954 معامله و به ارزش 149 میلیارد تومان معامله شده است.

امروز در فرابورس نمادهای نیروی برق دماوند، فولاد ارفع و پویازرکان آق‌دره بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای فولاد غدیر، پتروشیمی زاگرس، صنعتی مینو بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

یکی از مأموریت‌های بازار سرمایه تأمین مالی برای شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه است که این تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار، فروش سهام، چشم‌پوشی از حق‌تقدم سهام و صرف سهام انجام می‌شود و باید اقتصاد کشور از بانک ‌پایه بودن در تأمین مالی به سمت تنوع‌بخشی حرکت کند و شرکت‌های بزرگ بتوانند تأمین مالی‌های کلان خود را از طریق بازار سرمایه با ابزارهای مختلف انجام دهند و از محل سود سرمایه‌گذاری هم عایدی برای سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه به دست آید.

همچنین طبق اعلام رئیس اتحادیه‌های تعاونی‌های سهام عدالت قرار است، بر اساس قولی که وزیر اقتصاد داده است تا پایان ماه جاری نیمی از سود سهام عدالت سال گذشته به میزان هر نفر 500 هزار تومان به حساب ذی‌نفعان سهام عدالت واریز شود.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  84  =  90