کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۱/۱۱/۰۲

گرچه نرخ دلار در بازار آزاد رو به رشد قرار گرفته و نرخ تورم هم به 46.3 درصد رسیده، اما شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تحت تأثیر برخی اخبار بازار سیاست روند رو به کاهش به خود گرفته و امروز در یک روند کاملا نوسانی ابتدا رو به رشد بود و سپس افت کرد و در نهایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با کاهش 4653 واحد به رقم ‌‌یک میلیون و 652 هزار و 923 واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 2018 واحد به رقم 519 هزار و 938 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 6 میلیون و 81 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 13.8 میلیارد سهام، و اوراق مالی در قالب 672 هزار فقره معامه و به ارزش 8528 میلیارد تومان دادوستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل 28 صدم درصد کاهش یافتند، این دو شاخص با معیار هموزن 39 صدم درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور 2 صدم درصد عقب نشست، شاخص بازار اول بورس 12 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 47 صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پالایش نفت تهران، و پتروشیمی خلیج فارس، بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، کشتیرانی جمهوری اسلامی، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی نوری و بانک پاسارگاد به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز رو به کاهش نهاد و با افت 25 واحدی به رقم 21 هزار و 263 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 161 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس هم به 411 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 6.8 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 421 هزار فقره معامله و به ارزش 5723 میلیارد تومان دادوستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 14.4 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای پویا زرکان آق‌دره، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند، و نمادهای صبا تامین، آریاساسول، بهمن دیزل و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

با توجه به اینکه امروز کلیات لایحه بودجه 1402 در مجلس تصویب شد، از سیگنال‌های این لایحه می‌توان به رشد 40 درصدی درآمدهای مالیاتی اشاره کرد، در عین حال مالیات شرکت‌های تولیدی و ازجمله شرکت‌های بورسی 7 واحد درصد نسبت به سال جاری کاهش می‌یابد.

سهم مالیات از درآمدهای دولت به 85 درصد می‌رسد و پیام لایحه بودجه برای بخش تولید حمایت بیش از پیش است. یکی از تصمیمات امروز بانک مرکزی افزایش سهم دلار برای هر نفر از 2000 یورو به 5000 یورو بوده است که آن هم سیگنالی در رابطه با فراوانی ذخایر ارزی در بانک مرکزی دارد که البته برخی کارشناسان این تصمیم را نادرست عنوان می‌کنند، چون در شرایط اقتصاد مقاومتی و تحریم نباید منابع ارزی را به‌راحتی به حراج گذاشت.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

69  −    =  61