تغییر ساختار صندوق خسارتهای بدنی به سهامی عام با حضور همه شرکتها

محمود فراهانی مدیر مسئول نشریه تخصصی بیمه داری نوین در قالب یک پیشنهاد به تشریح این طرح پرداخت و گفت: شرکت های بیمه می توانند با گسترش صندوق خسارت های بدنی به یک شرکت با ماهیت صندوق ذخیره و تامین، سپس عرضه بخشی از سهام آن در بورس به هدف شفاف سازی،   کلیه پرداخت مربوط به دیه را به این شرکت واگذار کنند. وی راهکار اجرائی این طرح را اصلاح قانون فعلی از طریق طرح در مجلس دانست.

به گزارش ریسک نیوز محمود فراهانی مدیر مسئول نشریه تخصصی بیمه داری نوین جهت تغییر ساختار صندوق خسارات بدنی برای مزیت بخشی  و کارائی بیشتر این صندوق در اقتصاد کشور پیشنهادی را به همراه راهکارهای اجرائی ارائه داده است.

محمود فراهانی در قالب یک پیشنهاد به تشریح این طرح پرداخت و گفت: شرکت های بیمه می توانند با گسترش صندوق خسارت های بدنی به یک شرکت با ماهیت صندوق ذخیره و تامین، سپس عرضه بخشی از سهام آن در بورس به هدف شفاف سازی،   کلیه پرداخت مربوط به دیه را به این شرکت واگذار کنند.

مدیر مسئول بیمه داری نوین در ادامه ملزومان این پیشنهاد را در قالب چهار محور عنوان کرد:
1- محاسبه اینکه معیار پرداخت سالانه هر شرکت به صندوق بابت خسارات ناشی از حادثه فوت چقدر باشد. آیا بر اساس تعداد فوتی های هر شرکت باشد یا مدل های دیگری هم قابل استخراج است.


2-سرمایه صندق افزایش یابد به گونه ای که بتواند سرمایه گذاری های بهتری داشته باشد و مسئولیت های اجتماعی این صندوق از محل همین سرمایه گذاری ها حاصل شود.


3- مدیریت صندوق بر اساس قانون تجارت صورت گیرد(سهامی عام شامل ترکیب سهامداران از میان شرکت های بیمه، هیات مدیره و مدیرعامل و  تشکیلات لازم) ولی بخشی از سهام در اختیار بیمه مرکزی باشد و یک یا دو کرسی کرسی از هیات مدیره در اختیار بیمه مرکزی باشد یا اینکه نهاد ناظر سهامی نداشته باشد اما ترکیب غالب هیات نظارت  صندوق ترکیبی از مسئولین بیمه مرکزی باشند ، و یک نماینده هم  سندیکای بیمه گران در این هیات حضور داشته باشد.


4-  در بورس عرضه شود تا اطلاعات مالی و عملکرد افشا شود و زمینه سوظن به وجود نیاید

فراهانی در ادامه به مزایای این پیشنهاد اشاره کرد و در سه محور این مزایا را برشمرد:
1- ایجاد مرکز واحد رسیدگی به مسایل مرتبط با دیه
2- ایجاد یک بانک اطلاعاتی واحد برای مطالعه و پیدا کردن راهکارهایی برای کاهش حوادث منجر به فوت
3-نظام قضایی تنها با یک شرکت(صندوق خسارت های بدنی) روبرو هست و طبعا برای رسیدن به وحدت رویه و تربیت وکلای متبحر ساده تر خواهد بود

فراهانی در ادامه تاکید کرد: راهکار اجرائی این طرح اصلاح قانون فعلی از طریق طرح در مجلس است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

13  +    =  22