قولهای دولت به شریفی/ پرتفوی بنیاد شهید به بیمه ایران باز می گردد؟/ تکلیف بیمه ایران با ماده هفدهی ها

حسن شریفی مدیر عامل بیمه ایران در اولین نشست خبری به چه نکاتی اشاره کرد؛

در حالیکه بیمه ایران همچنان بابت قرارداد پیشین از بنیاد شهید طلب دارد به طوریکه مدیر عامل بیمه ایران اذعان می دارد 110 میلیارد تومان از بنیاد شهید طلب داریم که با پیگیری های انجام شده، دولت قول داده که این رقم در بودجه 1402 لحاظ شود، در عین حال شریفی به ریسک نیوز از احتمال بازگشت پرتفوی بنیاد شهید به بیمه ایران گفت.

به گزارش ریسک نیوز حسن شریفی، مدیر عامل بیمه ایران ، در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پرتفوی بیمه ایران متوازن نیست

شریفی مدیر عامل بیمه ایران در پاسخ به سوال ریسک نیوز مبنی بر اختصاص بیش از 72 درصد سبد پرتفوی بیمه ایران به خودرو در حالیکه این سبد می تواند نامتوازن ترین پرتفوی ممکن باشد، گفت: بیمه ایران بیش از 8700 میلیارد تومان زیان انباشته دارد و شاید بیش از 90 درصد این زیان انباشته به جهت ورود بیمه ایران به حوزه خودرو است چون به هر حال اتومبیل رشته ای است که تحت اختیار صنعت بیمه نیست زیرا نرخ دیه که نقش بسیاری در قیمت نهائی دارد را قوه قضائیه تعیین می کند و شورای عالی بیمه نیز به دلیل اجباری بودن این رشته و حفظ حقوق مصرف کننده تلاش می کند نرخ واقعی ثالث را در نظر نگیرد.

وی گفت: از طرف دیگر به جهت دولتی بودن ناچاریم که رشته ثالث را بفروشیم در حالیکه شرکتهای خصوصی الزامی به فروش ندارند.

شریفی در ادامه گفت: البته من با شما موافقم و بیمه ایران در زمینه توازن پرتفوی دچار مشکل است و برنامه ریزی هائی نیز برای تناسب ترکیب پرتفوی صورت داده است.

در همین زمینه صفرزاده معاونت فنی شرکت گفت: شرکت بیمه ایران اگرچه شرکت دولتی است اما یک ریال هم بودجه نمی گیرد پس ماهیتا یک بنگاه اقتصادی است در شرکت بیمه بازرگانی نیز مهمترین مساله توانائی ایفا تعهدات است در این راستا پروژه مدیریت ریسک را پیاده سازی کردیم به طوریکه  هر استانی دارای کارشناس ارشد مدیریت ریسک  جهت ارزیابی پرتفوها می باشد که آیا در راستای اصول فنی هست یا خیر.

بازگشت بنیاد شهید به بیمه ایران؟

صفرزاده افزود: ضریب خسارت درمان در ده سال گذشته به طور متوسط در کل صنعت بالای 102 درصد بوده در این راستا در بیمه ایران در رشته درمان نیز رویکرد ارزیابی ریسک با قیمت و شرایط بهینه را اتخاذ کردیم.

صفرزاده با نگاهی به رشته درمان در صنعت بیمه گفت:در نه ماهه سال 99 شرکتهای بیمه غیر دولتی در رشته درمان رقمی بالغ بر12هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده اند، در نه ماهه 1400 این رقم به 35 هزار میلیارد تومان در شرکتهای غیر دولتی رسیده این در حالی است که رشته درمان دارای ضریب خسارت بالای صد درصد است و بیمه ایران در این زمینه تلاش کرده تا با ارزیابی ریسک از ورود به زیان جلوگیری کند در این راستا در رشته درمان تنها یک درصد نسبت به دوره مشابه سهم بیمه ایران افزایش داشته است.

این صحبتهای صفرزاده معاونت فنی بیمه ایران درباره ورود با احتیاط بیمه ایران به رشته درمان در حالی است که شریفی مدیر عامل بیمه ایران در پاسخ به ریسک نیوز در خصوص اینکه آیا بازگشت پرتفوی بنیاد شهید به بیمه ایران صحت دارد، گفت:بله بسیاری از بیمه گذاران ما از جمله بنیاد شهید علاقمند هستند که خدمات خود را از بیمه ایران دریافت کنند ، به هر صورت بیمه ایران نیز یک شرکت  بازرگانی است که باید قراردادها منجر به سود شود در این راستا در حال مذاکره هستیم در صورتیکه برای شرکت بیمه ایران سود داشته باشد حتما قبول می کنیم و وارد مذاکره جدی تر می شویم.

این صحبتهای شریفی در حالی است که بیمه ایران همچنان بابت قرارداد پیشین از بنیاد شهید طلب دارد به طوریکه شریفی اذعان داشت:110 میلیارد تومان از بنیاد شهید طلب داریم که با پیگیری ها دولت قول داده که این رقم در بودجه 1402 لحاظ شود.

قولهای دولت به شریفی

در ادامه این نشست مدیر عامل بیمه ایران در پاسخ به سوال دیگر ریسک نیوز در مورد چالش زیان انباشته بیمه ایران اینگونه پاسخ داد و گفت:شرکتهای دولتی طبق قانون باید ماهانه یک دوازدهم سود خود را به خزانه واریز کنند  و اساسنامه بیمه ایران نیز بر این موضوع تاکید کرده است، در این راستا تا زمانیکه سود می کنیم و یک دوازدهم آن به خزانه واریز می شود زیان بیمه ایران مستهلک نمی شود به طوریکه هر ساله افزایش هم پیدا می کند و اکنون به بیش از 8700 میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه این موضوع سبب شده خیلی از شرکتهای دولتی در مسیر ورشکستگی قرار بگیرند، افزود: در این زمینه با وزارت اقتصاد ، دیوان محاسبات و خزانه داری کشور مذاکرات گسترده ای انجام دادیم به ما قولهایی دادند که این موضوع را برای مدت کوتاهی حداقل دو ساله برای شرکتهای دولتی لحاظ شود که اگر سودی می کنند ابتدا زیان خود را مستهلک کنند و بعد به حساب خزانه واریز کنند.

به گفته وی اگر این تصمیم اتخاذ شود ظرف حداکثر دو یا سه سال زیان انباشته بیمه ایران مستهلک می شود.

تکلیف بیمه ایران با مدیران شاغل در بخش خصوصی روشن است

مدیر عامل بیمه ایران در پاسخ به سوال دیگر ریسک نیوز در خصوص تصمیم نهایی بیمه ایران در مورد مدیران شاغل در بخش خصوصی در راستای ابطال ماده 17 گفت:بیمه ایران مکلف به اجرای قانون است و در راستای این تکلیف قانونی باید به همکاران خود که در بخش خصوصی مشغول خدمت شده اند اطلاع رسانی می کردیم و از انها تعهد بگیریم که در بخش های خصوصی مشغول نشوند .

به گفته وی این تعهد از کلیه همکاران بیمه ایرانی شاغل در بخش خصوصی گرفته شده و تکلیف خود را انجام دادیم.

شریفی در پاسخ بدین سوال که این تکلیف چقدر عملیاتی شده ، گفت:عملیاتی شدن این مساله بر عهده ما نیست؛ چون کلیه ضوابط انضباطی را قانون پیش بینی کرده و مراجع نظارتی نیز برای حسن اجرای آن ورود پیدا کردند،تکلیف بیمه ایران این بوده که به مدیران دولتی شاغل در بخش خصوصی اطلاع رسانی را انجام دهد و از این افراد تعهد بگیرد که زودتر تعیین تکلیف کنند، اگر کسی این مهم را اجرا نکرده تمهیدات لازم برای برخورد هست و به قانون سپرده شده است.

دارائی دولتی نداریم

وی در خصوص طرح مولد سازی دارائی های دولتی و تاثیر آن در بیمه ایران گفت: دارائی های بیمه ایران دولتی نیست بلکه از محل سرمایه گذاری ها حاصل شده است درواقع دارائی هایی که خریداری می شود از محل ذخایر بیمه ای صورت می گیرد اگرچه خود را مکلف می دانیم که به دولت کمک کنیم که در همین راستا اقداماتی را نیز انجام دادیم.

شریفی افزود: طرح پیشنهادی یکسری املاک در مسیر مولد سازی به هیات مدیره آمده است که به زودی تصمیمات جدی را اتخاذ خواهد کرد.

گفتنی است ، در حال حاضر بیمه ایران دارائی های بسیاری دارد که ارزشمند هستند مانند هتل عباسی و برج نیمه کاره گلستان و باید دید دولت چه تصمیمی در نهایت اتخاذ خواهد کرد.

چالش بازخریدی بیمه های عمر

حسن شریفی در ادامه به یکی از چالش های موجود در خصوص بیمه های عمر اشاره کرد و گفت: یکی از ضعفهای بیمه عمر در شرایط فعلی افزایش میران بازخریدی بیمه عمر است که احتمالا به رکود اقتصادی و ضعف اطلاع رسانی شرکتهای بیمه باز می گردد.

به گفته وی چالش بازخریدی بیمه های عمر باید از سوی صنعت بیمه جدی گرفته شود و برای آن راهکار عاجل اتخاذ شود.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×  8  =