قسمتی از منابع صندوق بیمه حوادث طبیعی صرف اصلاح ساختمان های ناپایدار شود

محمد آریا منش، استاد دانشگاه در همایش مدیریت ریسک و بیمه عنوان داشت:باید از سوی صندوق بیمه حوادث طبیعی ، سرمایه اولیه برگه های همیاری یا اوراق مشارکت تامین شود.

به گزارش ریسک نیوز نهمین همایش مدیریت ریسک و بیمه با رویکرد بکارگیری ظرفیت های نوآورانه در صنعت بیمه توسط بیمه کوثر برگزار شد.

دکتر محمد آریا منش، استاد دانشگاه در همایش مدیریت ریسک و بیمه گفت: گران ترین خانه های تهران دقیقا روی گسل زلزله قرار دارند،تصویر ذیل گسل های پویا در گستره تهران را نشان می دهد که حاکی از قرار گرفتن مناطق شمالی تهران روی خط زلزله است.

وی با طرح سوالی عنوان کرد: آیا وقتی مخاطره بیشتر است نباید بر قیمت زمین تاثیر داشته باشد؟ این در حالی است که شاهدیم گران ترین خانه ها در شما تهران واقع شده اند و ایمن ترین خانه های تهران در جنوب شهر از جمله راه آهن ، محور نواب، محور انقلاب ، آزادی ، هفت چنار و ارگ قدیم( محله های شوش، 17 شهریور ، کارگر جنوبی)  قرار دارند.

آریا منش با نمایش تصویر دیگری با بیان اینکه هر صد سال یکبار در تهران زلزله ای با قدرت هفت ریشتر رخ داده در پاسخ بدین پرسش که آیا زمین لرزه تهران نزدیک است، گفت:وقوع زمین لرزه های پیاپی نشان می دهد، این اتفاق در تهران حتمی است و بزرگترین فاجعه قرن خواهد بود.

این استاد دانشگاه در ادامه به بایستگی های مدیریت کاهش زیان های ناشی از زلزله اشاره کرد و اذعان داشت:پایدار سازی سازه های سست و گزند پذیر ، پرداخت تسهیلات بانکی در کوتاه ترین زمان برای پایدارسازی سازه ها از محل یارانه ها و بازنگری در نگاره های پهنه بندی بیم سنجی زمین لرزه از اقداماتی است که باید به سرعت انجام گیرد.

آریا منش در ادامه به نقش بیمه ها اشاره کرد و گفت: راه اندازی بیمه مسکن در کوتاه ترین زمان ممکن باید در دستور کار واقع شود.

وی در ادامه با اشاره به نفوذ زمین لرزه در ایران گفت:ایران در بین 28 کشوری که بیشترین زمین لرزه در آن روی داده از نظر سهم بیمه زمین لرزه در جایگاه 26 قرار دارد و فقط چین و یونان بعد ایران هستند، بر اساس این امار کشورهای نیوزیلند، اسپانیا، پورتونیکو، استرالیا ، کاستاریکا و آمریکا رتبه های بعدی را دارند.

آریا منش در ادامه با انتقاد از بیمه ها و ضعف انها در کارکردهای پیشگیرانه گفت: خسارتهای مالی زمین لرزه در ایران به مراتب بیشتر از پرداخت خسارتهای بیمه گران برای بیمه نامه خودرو و درمان است این در حالی است که بیمه ها باید با ارزیابی ریسک ، تکمیل ساخت سازه های پر خطر را هشدار دهند در همین زمینه می توان بیمه های تکمیلی برای سازه های ناپایدار و اصلاح آنها طراحی کرد و یا قسمتی از منابع صندوق بیمه حوادث طبیعی را صرف اصلاح ساختمان های ناپایدار کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه به طرح پیشنهاداتی پرداخت و عنوان داشت:باید از سوی صندوق بیمه حوادث طبیعی ، سرمایه اولیه برگه های همیاری یا اوراق مشارکت تامین شود.

وی افزود: همچنین پیشنهاد می شود، سرمایه گذاران بومی هر شهر ، صندوق های خصوصی و مردمی در راستای پشتیبانی ازین گونه ها بیمه ها را گسترش دهند.

آریا منش در ادامه تاکید کرد:پیشنهاد می شود از سوی بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه دوره های آموزشی برای آشنایی مردم با سودمندی بیمه مخاطره های طبیعی برگزار شود.

 

 

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟