p12 copy

بررسی بازدهی بازارها در 11ماه نخست سال1401 نشان می‌دهد که ربع‌ سکه با بازدهی 150درصد در بازه‌ 11ماهه، صدرنشین بوده است. بر این اساس، ربع سکه در پایان سال1400، با قیمت 4میلیون و 180هزار تومان معامله می‌شده است و در پایان بهمن سال1401، قیمت آن، به 10میلیون و 500هزار تومان رسیده است. همچنین بازدهی ماهانه سکه 22درصد بوده و در 11ماه اخیر 136درصد رشد داشته است.

بررسی وضعیت بازار دلار نشان می‌دهد هر دلار که در پایان اسفند1400 با قیمت 26هزار و 250تومان معامله می‌شد در 30بهمن1401 به 48هزار و 330تومان رسید و به این ترتیب در 11ماه اخیر، 84درصد رشد را تجربه کرده است. در میان بازارهای مختلف، بازار سهام کمترین بازدهی و رشد را نسبت به سایرین تجربه کرده؛ چراکه بازدهی بورس در یک ماه اخیر منفی 2/ 9درصد رشد داشته است. در 11ماه نخست امسال نیز بورس نتوانست بیشتر از 2/ 12درصد بازدهی داشته باشد. رشد قابل توجه بازارها حاکی از آن است که انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر به بالاترین مقدار خود رسیده و این تورم انتظاری خود را در قالب افزایش قیمت دارایی‌ها نمایان کرده است. همچنین تحولات سیاسی کشور و کمرنگ شدن انتظارات مثبت نسبت به افزایش تجارت خارجی و بهبود تراز تجاری کشور در سرعت بخشیدن به رشد قیمت دارایی‌ها بسیار موثر بوده است.

فلز زرد؛ صدرنشین بازارها

در روزهای پایانی دومین ماه زمستان امسال، ربع سکه، به‌عنوان صدرنشین رشد قیمت در مقایسه با سایر بازارها معرفی شد. بررسی روند تغییر قیمت 11ماهه این دارایی نشان می‌دهد که هر قطعه ربع سکه طلا از ابتدای معاملات سال جاری تاکنون با حدود 150درصد رشد، بیشترین شاخص بازدهی 11ماهه را نسبت به نرخ سکه طلا، دلار، گرم طلا 18عیار و شاخص کل بازار سهام را از آن خود کرده و دارندگان این قطع از فلز زرد بیشترین سود ممکن را از معاملات 11ماه اخیر برده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که هر قطعه ربع سکه در پایان سال1400 با قیمت 4میلیون و 180هزار تومان معامله می‌شد.

درحالی‌که قیمت این قطع از فلز زرد در معاملات پایان بهمن‌ماه به 10میلیون و500هزار تومان رسید. پس از ربع سکه، سکه طلا طرح جدید نیز با رشد 11ماهه حدود 136درصدی، در رتبه دوم بازدهی‌‎ها قرار گرفت. قیمت سکه طرح جدید از 12میلیون و 270هزار تومان در پایان اسفندماه سال گذشته به بیش‌از 28میلیون و 950هزار تومان در پایان بهمن امسال رسیده است. نیم‌سکه نیز در 11ماه اخیر، 111درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. به این ترتیب قطعات مختلف سکه طلا، رتبه‌های اول تا سوم افزایش قیمت در 11ماه ابتدای سال جاری را به خود اختصاص دادند. بازار دلار نیز رشد قیمتی قابل‌توجهی در 11ماه اخیر داشته است. براین اساس قیمت دلار در 11ماه اخیر 84درصد رشد داشته و قیمت آن از 26هزار و 250تومان در پایان اسفند1400 به بیش از 48هزار و 300تومان در پایان بهمن امسال رسید.

عقب ماندن بازار سهام از سایر بازارها

آمارهای شاخص کل بازار سهام نشان می‌دهد که در آخرین روز معاملاتی بورس در بهمن‌ماه سال جاری، شاخص کل بورس به بیش‌از یک‌میلیون و 553هزار واحد رسید و در مقایسه با پایان دی‌ماه با رشد منفی 2/ 9درصدی روبه‌رو شده است. البته بررسی بازدهی 11ماهه بورس نشان می‌دهد که شاخص کل در بازار سهام، رشد حدود 2/ 12درصدی داشته است. مقایسه بورس با سایر بازارها نشان می‌دهد که علاقه به سرمایه‌گذاری در این بازار نسبت به سایر بازارها بسیار کمتر است و به‌نوعی چشم‌انداز مثبتی در این بازار برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد. از یک منظر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازدهی یک‌ماهه بازار سکه طرح جدید، حدود 2برابر بازدهی 11ماهه بورس بوده است. این به آن معنی است که مردم میل چندانی به سرمایه‌گذاری در این بازار ندارند و در سایر بازارهای دارایی بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رشد ماهانه 22درصدی سکه

بررسی بازدهی ماهانه بازارها نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه امسال، سکه طلا طرح جدید 22درصد افزایش قیمت داشته است. آمارها حاکی از آن است که قیمت سکه از 23میلیون و 650هزار تومان در پایان دی‌ماه‌1401 به 28میلیون و 950هزار تومان در پایان بهمن‌ماه رسیده است. به این ترتیب، سکه طرح جدید درمقایسه با سایر بازارها، بیشترین بازدهی را ثبت کرده است. در رتبه بعدی، نیم سکه قرار دارد که قیمت آن با رشد 13درصدی، از 13میلیون و 800هزار تومان در پایان دی‌ماه به 15میلیون و 650هزار تومان در انتهای ماه دوم زمستان سال جاری رسید. در رتبه سوم بازدهی ماهانه بازارها نیز، دلار قرار گرفته است. قیمت دلار از حدود 43هزار تومان در دی‌ماه به بیش‌از 48هزار و 300تومان در پایان بهمن رسید و در یک‌ماه اخیر 12 درصد رشد را تجربه کرد.

انتظارات تورمی؛ عامل مهم شتاب قیمت‌ها

کارشناسان و فعالان بازار تهران، مهم‌ترین عامل افزایش نرخ‌ها در 11ماه نخست سال جاری را افزایش قابل‌توجه سطح انتظارات تورمی عنوان می‌کنند. البته به عامل مهم رشد انتظارات تورمی، باید تحولات سیاسی ماه‌های اخیر و همچنین از میان رفتن سیگنال‌های مثبت در زمینه مذاکرات احیای برجام و به‌دنبال آن کمرنگ شدن انتظارات مثبت نسبت به افزایش تجارت خارجی و بهبود تراز تجاری کشور را نیز افزود. مجموع این عوامل و همچنین افزایش نرخ شاخص‌های اقتصادی مانند تورم سبب شد که تمایل افراد نسبت به خرید دارایی‌های امن مانند سکه طلا افزایش یافته و در راستای این افزایش تقاضا، رشد نرخ‌ها نیز سرعت بیشتری بگیرد.


بانک مرکزی: قیمت‌ها دارای حباب است

دنیای‌اقتصاد: مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی از برنامه‌های این بانک برای بهبود شرایط بازار ارز خبر داد و گفت: در سال جاری بیش از ۸۰میلیارد دلار برای واردات کالا به کشور تخصیص داده شده که از این میزان بیش از ۶۰میلیارد دلار تامین شده که نشانگر بهبود ۳۰درصدی در تامین ارز نسبت به سال گذشته است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شیوا راوشی افزود: بر این اساس بیش از ۱۸میلیارد دلار برای واردات کالاهای اعلامی وزارت جهاد کشاورزی اعم از گندم، جو، نهاده‌ها و… تخصیص داده شده که از این میزان ۱۴میلیارد دلار تامین شده و مابقی نیز در حال تدارک است.

او ادامه داد: همچنین ۲/ ۳میلیارد دلار برای کالاهای اعلامی وزارت بهداشت اعم از دارو، تجهیزات پزشکی، شیر خشک و… تامین ارز صورت گرفته است. مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی تصریح کرد: این موارد با ارز ۲۸۵۰۰تومانی تامین شده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. راوشی تاکید کرد: نرخ‌سازی‌ها در فضای مجازی مبنای واقعی متناسب با فرآیند تجارت خارجی کشور ندارد و قیمت‌ها دارای حباب است. لذا توصیه ما به مردم این است که از رفتارهای هیجانی مانند آنچه در گذشته در بازار بورس شاهد بودیم، در بازار ارز پرهیز کنند تا متضرر نشوند. او افزود: همان‌گونه که طی سال های گذشته و به‌رغم تحریم‌ها نیاز وارداتی کشور تامین شده در سال جاری هم این روند بر اساس آمار و ارقام افزایش ۳۰درصدی داشته است. لذا تامین ارز واردات کشور به خوبی و بر اساس مولفه‌های تجاری و نیازهای واقعی انجام شده و با قدرت ادامه دارد. راوشی از برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز خبر داد و اعلام کرد: بانک مرکزی متناسب با شرایط ارزی کشور و برای بهبود شرایط برنامه‌ها و سیاست‌های جدیدی در دست اقدام دارد که به زودی اعلام خواهد شد.