حرفت را نمی فهمم/ آزاده محسنی

فقدان استانداردسازی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران منجر شده تا نتایج حاصل از تلاش‌ها برای نوآوری در فرآیندها و محصول با کندی روبرو باشد، این چالش سبب شده ذی‌نفعانی که در زیست‌بوم صنعت بیمه زندگی می‌کنند، نتوانند با یکدیگر حرف بزنند؛ اما استانداردهای دنیا حرف دیگری می نند از جمله ACORD یا انجمن تحقیق و توسعه عملیات شرکت، یک سازمان بی‌ المللی توسعه استانداردهای داده است که توسط کارشناسان حوزه صنعت بیمه برای تسهیل تبادل داد‌ ها و کاهش هزینه های اصطکاک ارتباطی صنعت بیمه ایجاد شده است. 

به گزارش ریسک نیوز آزاده محسنی سردبیر بیمه داری نوین در شماره جدید نشریه بیمه داری نوین نوشت:

این روزها در صنعت بیمه مدام از تحول دیجیتال سخن به میان می‌آید و ضرورت نوآوری در فرآیندها و محصول بر زبان‌ها جاری است. حتی سه‌شنبه‌هايی را برای معرفی نوآوری‌های بیمه‌گران اختصاص داده‌اند تا فتح بابی باشد بر درگیری ذهن مدیران ارشد بیمه‌ای شاید که ذهن‌هایشان دگرگون شود و مسیر نوآوری در صنعت بیمه فراخ‌تر گردد.

اگر چه تحول دیجیتال صرفا در آی‌تی و فناوری اطلاعات خلاصه نمی‌شود اما اگر باور داشته باشیم که فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های آی‌تی در تحول فرآیندها و نوآوری در محصول نقش کلیدی دارد؛ در این راستا باید دید یکی از چالش‌های بزرگی که سد راه تحول و نوآوری قرار دارد و مانع تحقق اهداف می‌شود، چیست؟

چقدر در صنعت بیمه در کنار شعار نوآوری تلاش شده تا سدها شکسته شود تا نوآوری آزادانه در مسیر شناور گردد؟

بی نظمی فاحش

فقدان استانداردسازی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران منجر شده تا نتایج حاصل از تلاش‌ها برای نوآوری در فرآیندها با کندی روبرو باشد یا حداقل نتایج حداقلی که انتظار می‌رود، حاصل نشود.

به نظر می‌رسد، برای اینکه تحول دیجیتال در مسیری فراخ‌تر جاری شود، صنعت بیمه باید طی برنامه‌ای میان‌مدت، سراغ استانداردسازی فناوری اطلاعات و بهبود کیفیت داده رود.

صنعت بیمه نیازمند استانداردسازی و ارتقاء کیفیت داده است تا امکان صحبت و ارتباط سیستم­ها و کسب‌وکارهای مختلف، مبتنی بر داده میسر شود.

به زعم خبرگان، صنعت بیمه در این بخش به شدت آسیب‌پذیر است. کوراینشورنس‌ها و داده‌های شرکت­های بیمه مشکل دارند.

این چالش سبب شده ذی‌نفعانی که در زیست‌بوم صنعت بیمه زندگی می‌کنند نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و پازل خدمت‌رسانی به مشتری تکمیل نشود.

مدت‌هاست که ضرورت شکل‌گیری یک کدینگ واحد در صنعت بیمه احساس می‌شود؛ زیرا تمام تکنولوژی‌هایی که در مورد آنها صحبت می‌کنیم نیازمند داده مناسب و با کیفیت هستند.

در این مسیر، استانداردسازی و تلاش برای بهبود ارتباط داده‌ای درون‌صنعتی و برون‌صنعتی اهمیت دارد تا بتواند زیرساخت اطلاعاتی لازم برای شکل‌گیری اکوسیستم الکترونیکی صنعت بیمه را فراهم کند.

نکته مهم دیگری که در مسیر استانداردسازی فناوری و همچنین داده باید مورد توجه قرار گیرد این است که صنعت بیمه به دلیل ماهیت فعالیتش، با نهادهای برون‌صنعتی بسیاری در ارتباط است در این راستا به گونه‌ای باید در مسیر استانداردسازی حرکت کند که علاوه بر ذی‌نفعان داخلی، بازیگران خارجی را هم در برگیرد.

در اینجا کار برای صنعت بیمه سخت می‌شود چرا که از یک طرف با محرمانگی داده‌ها روبه‌رو است به طوریکه برخی سازمان‌ها تمایلی برای اشتراک‌گذاری داده ندارند و از طرفی برخی سازمان‌ها اساساً چالش‌های درونی خود را دارند و نمی‌توانند دیتای مناسب صنعت را ارائه کنند.

در بحث استانداردسازی مورد دیگر هماهنگ‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است در حالیکه در صنعت بیمه به شدت در این زمینه ضعف وجود دارد چرا که کراینشورنس‌های شرکت‌های بیمه اغلب دارای ضعف‌های زیرساختی هستند که این امر هماهنگی با شرکت‌های فناوری، سنهاب و شرکت‌های استارت‌آپی را با مشکل مواجه کرده است.

 

پیش نیاز استانداردسازی

قدم اول در راه استانداردسازی فناوری اطلاعات و داده در صنعت بیمه آن است که ذی‌نفعان به درک نسبتا مشترکی از اکوسیستم نائل شوند و گفتمانی از جنس فناوری بین آنها شکل بگیرد که در نهایت زمینه وحدت نظر کلی فراهم آید.

در واقع ذی‌نفعان باید بتوانند به فهم مشترک از منافع واحد برسند و این نکته که استانداردسازی به لحاظ سطح دسترسی به داده ها، سطح امنیت اطلاعات و …  به منفعت جمعی می‌انجامد.

نکته مهم دیگر اینکه استانداردهای تدوین شده نباید نافی استقلال بازیگران باشد و آنها را در رقابت سالم دچار چالش کند و یا زمینه انحصار ایجاد کند.

از طرف دیگر براي اینکه استانداردها حداکثری یا حداقلی باشد بستگی به حوزه های مختلف دارد مثلا در بحث امنیت باید حداکثری نگریسته شود و یا در دیدگاه‌های رقابتی باید حداقلی نگاه شود.

اما مهم‌تر از تدوین استانداردها، تضمین استقرار و استمرار آنهاست لذا نهاد نظارتی باید مورد وثوق و اعتماد باشد، صرفا ناظر بودن کافی نیست بلکه ناظر باید از دانش و کفایت لازم و سلامت برخوردار باشد شاید نیاز به آموزش نيز داشته باشد.

علاوه بر این، استانداردها باید به گونه‌ای تدوین شود که ضمن انطباق بر تجارب بین‌المللی نباید بازیگران را سردرگم کند بلکه باید تسهیل‌گر باشد.

نکته مهم دیگري که در مسیر استانداردسازی باید مدنظر واقع شود اینکه سه شاخص سخت افزار، نرم افزار و مغزافزار به نوعی چیده شود که در نهایت استانداردها در عین اینکه قابل پیاده‌سازی باشند، قابل نظارت هم باشند.

مروری بر تجارب دنیا

ACORD یا انجمن تحقیق و توسعه عملیات شرکت، یک سازمان بی‌ المللی توسعه استانداردهای داده است که توسط کارشناسان حوزه صنعت بیمه برای تسهیل تبادل داد‌ ها و کاهش هزینه های اصطکاک ارتباطی صنعت بیمه ایجاد شده است. آکورد موارد زیر را فراهم می سازد:

• استانداردهایی که تعریف‌کننده قالب پیام برای تبادل داده‌های ساختاریافته مربوط به تراکنش بیمه از قبیل اطلاعات تعریف شده کسب‌وکار، اندازه و نوع محتوا و دیگر مشخصات داده هستند.

• استانداردهای تبادل داده‌های پشتیبانی بدون ساختار همانند فایل‌های پی‌دی‌اف و ورد و یا تصاویر اسکن شده.

• قوانین تجاری برای مبادله پیام‌های الکترونیکی شامل جریان فرآیندها و راهنمای مبتنی بر بهترین تجارب.

• امکان تست و صدور آنلاین گواهینامه انطباق شرکت با قوانین پیاده‌سازی استاندارد.

• ارائه اعتبارنامه شخصی کارشناس خبره آکورد برای پرسنلی که برنامه یادگیری و امتحان مربوطه را با موفقیت به پایان رسانده‌اند.

• ایجاد فرصت یادگیری از طریق برگزاری وبینار، کنفرانس و نشست‌های آزاد نوآوری آکورد در لندن.

این انجمن از اعضای بسیار زیادی تشکیل شده است که شامل اکثر بیمه‌گران و کارگزاران و حتی شرکت‌های نرم‌افزاری فعال در بازار بیمه می‌شود.

تمام فعالیت‌های آکورد ازطریق موافقت اعضا شکل مي‌گیرد. آکورد مجموعه‌ای از گروه‌های حاکمیتی برای راهبری هر شاخه‌ای از کسب‌وکار و رشته بیمه‌ای را در خود نگه مي‌دارد. این گروه ها مي‌توانند تغییراتی را در استانداردها پیشنهاد دهند پس از کسب موافقت اعضای جلسات عمومی و حاکمیت مرتبط، موارد پیشنهادی تصویب مي‌شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

25  +    =  30