کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۱/۱۲/۱۰

بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 16 هزار و 394 واحد همراه شد و به رقم یک میلیون و 821 هزار و 769 واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، همچنین شاخص هم وزن امروز با کاهش 924 واحد به رقم 537 هزار و 870 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 6 میلیون و 698 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 15.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 755 هزار فقره معامله و به ارزش 9 هزار و 130 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.89 درصد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار هموزن 0.17 درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور 1.13 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 1.08 درصد کاهش یافت، شاخص بازار دوم بورس 0.66 درصد افت کرد.

امروز نمادهای چادرملو و گروه مپنا بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای فولاد مبارکه، شستا، ملی‌مس، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با 33 واحد کاهش به رقم 23 هزار و 7 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 285 هزار میلیارد تومان بالغ شد.ارزش بازار پایه فرابورس 397 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از 6.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 357 هزار فقره معامله و به ارزش 34 هزار و 134 میلیارد تومان داد و ستد کردند.با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 43 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای سنگ‌آهن گهرزمین و گروه انتخاب الکترونیک بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای فولاد غدیر ایرانیان، فولاد ارفع، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

قرار است سهام بلوکی پتروشیمی خلیج‌فارس و فولاد مبارکه در روزهای پایانی سال به صورت حراج و بلوکی از طریق بورس تهران عرضه شود.

سرمایه‌گذاری در بورس همواره همراه ریسک و نوسان است و بورس یکی از محل‌های مناسب برای جمع‌آوری نقدینگی در گردش در جامعه است و اگر دولت از این بازار حمایت کند سرمایه‌های سرگردان به جای حرکت به سمت بازار سکه و ارز و یا ملک و طلا به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند که بخشی از این نقدینگی می‌تواند به تولید شرکت‌ها اختصاص یابد.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  1  =  2