جریان خروج پول حقیقی‌ها از بازار سهام شکسته شد

رشد بی‌رمق بورس

معاملات بازار سهام در روزهای اخیر تحت‌تاثیر عقب‌‌‌‌‌‌نشینی دلار به کانال ۴۳‌هزار ‌تومان در بازار غیررسمی با افت قیمت‌ها و از دست‌دادن کانال یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار ‌واحدی همراه شد. دلار در معاملات بازار آزاد با رسیدن اخبار مثبت از احتمال حصول توافق و گشایش در روابط بین‌الملل ایران و همچنین اخباری که از سازش و مذاکرات ایران و عربستان منتشر شد از ابرکانال ۵۰‌هزار‌تومان عقب‌‌‌‌‌‌نشینی کرد و در ادامه حتی تا سطح قیمتی ۴۳‌هزار‌تومان نیز کاهش پیدا کرد، اما در معاملات روز دوشنبه و سه‌‌‌‌‌‌شنبه دلار مجددا در مسیر صعودی قرار گرفت و در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۳ روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه) در حوالی ۴۷‌هزار‌تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، این موضوع سبب شد تا سطح قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای افت چندانی را تجربه نکند، بنابراین این‌گونه می‌توان استنباط کرد که فعالان بازار سهام با قیمت‌های فعلی دلار سطح یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار‌واحدی را به‌عنوان کف شاخص‌کل بورس تهران درنظر گرفته‌‌‌‌‌‌اند.

آمار معاملاتی

شاخص‌کل بورس تهران در معاملات دیروز با رشد اندک‌ هزار و ۳۶۴‌واحدی همراه شد تا با ثبت این رشد ۰۸/ ۰‌درصدی در محدوده یک‌میلیون و ۷۸۲‌هزار‌واحدی به‌کار خود پایان دهد. در نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن که وضعیت کلی بازار را بهتر نشان می‌دهد اما وضعیت کمی بهتر بود و نماگر مذکور متاثر از شرایط بهتر در نمادهای کوچک‌تر بازار با رشد ۳۶/ ۰‌درصدی مواجه شد. نکته‌‌‌‌‌‌ای که در گزارش‌های قبلی «دنیای‌اقتصاد» بارها بدان اشاره شده؛ می‌توان گفت که جریان پول پس از افزایش‌‌‌‌‌‌های چند وقت اخیر در نمادهای شاخص‌‌‌‌‌‌ساز و باارزش بازار بالاتر راهی نمادهای کوچک‌تر بازار شده‌است تا در این گروه از نمادها در جست‌وجوی کسب بازدهی باشد. در معاملات دیروز نمادهای شستا، اخابر و رمپنا بیشترین تاثیرگذاران مثبت بر روی شاخص بودند و نمادهای فارس، ومعادن و شخارک نیز بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص‌کل بورس تهران داشتند.جریان خروج پول حقیقی از بازار سهام بالاخره متوقف شد و در روزی که گذشت شاهد ورود ۱۱‌میلیارد‌تومانی پول از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌ها به بازار بودیم. این کمترین مقدار ورود پول از ۲۴مرداد امسال به بعد بوده‌است. ارزش معاملات خرد سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود موفق به‌ثبت رقم ۳‌هزار و ۵۶۳‌میلیارد‌تومان شد.همچنین در معاملات دیروز گروه‌های سایر معادن و رادیویی نیز در صدرجدول صنایعی قرار داشتند که شاخص‌های آنها با بیشترین رشد ‌درصدی روزانه همراه شدند.

سریال اتفاقات بورس

بازار سهام در نیمه اول سال‌جاری شرایط چندان مناسبی را تجربه نکرد. در سه‌ماهه اول قیمت‌ها در بازار سرمایه تحت‌تاثیر انتظارات تورمی موقت منتج از شوک حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی رشد کردند، اما این رشد در بورس تهران موقتی بود و قیمت‌ها مجددا در تابستان امسال کاهش یافتند و هم‌‌‌‌‌‌راستا با این موضوع شاخص‌‌‌‌‌‌ها نیز کاهش پیدا کردند. از اوایل پاییز امسال و به‌خصوص ماه‌آبان تحت‌تاثیر شعله‌‌‌‌‌‌ورتر‌شدن مجدد آتش انتظارات تورمی و رشد بهای اسکناس آمریکایی در بازار غیررسمی که خود این عامل نیز ناشی از دورشدن از دستیابی به توافق جامع و احیای برجام بود، قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای نیز با پیروی از این موضوع تمایلات خود را به افزایش علنی کردند و در سه ماه متوالی آبان، آذر و دی شاهد ثبت بازدهی مثبت در دو نماگر اصلی بازار یعنی شاخص‌کل بورس تهران و نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن بودیم. اما از اوایل ماه دی با توجه به سنگ‌‌‌‌‌‌اندازی‌‌‌‌‌‌هایی که از سوی شورای‌رقابت در راستای ممانعت از عرضه خودرو در بورس‌کالا (به‌عنوان یک بازار شفاف و منصفانه) انجام شد، معامله‌گران بورس تهران نیز به این موضوع واکنش منفی نشان‌دادند و ریسک منتج از اقدامات شورای‌رقابت را که نمود عینی مساله قیمت‌گذاری دستوری است را کاملا جدی‌گرفتند و با عرضه سهام در کلیت بازار سهام این پیام را به سیاستگذاران و قانون‌گذاران اقتصادی کشور مخابره کردند که؛ در واقع سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران هرگونه دخالت در مکانیزم قیمت‌گذاری کالاهای شرکت‌های بورسی و فرابورسی را مصداق‌بارز تضییع حقوق سهامداران شرکت‌های تولیدی و خدماتی تلقی می‌کنند.سهامداران با اقدامات خود این نکته را یادآور شدند که در محاسبات خود برای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در صنایع و گروه‌های مختلف بازار قطعا به موضوع یادشده وزن قابل‌توجهی می‌دهند. به بیانی ساده‌‌‌‌‌‌تر سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران با این عمل نگرانی علنی خود را از اینکه شاید سایه قیمت‌گذاری دستوری علاوه‌بر صنعت خودرو به سایر صنایع نیز تسری یابد، ابراز کردند.البته تقریبا نگرانی‌های فعالان بازار از این قضیه به دلایل مختلفی مانند نامه‌‌‌‌‌‌نگاری‌‌‌‌‌‌هایی که از سوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار در راستای مخالفت با قانون مذکور صورت‌گرفت، مرتفع شد. از آغاز ماه بهمن قیمت اسکناس آمریکایی به‌طور افسارگسیخته‌‌‌‌‌‌ای با افزایش مواجه شد و حتی تا حوالی ابرکانال ۶۰‌هزار‌تومان نیز پیشروی داشت.این موضوع سبب تشدید انتظارات تورمی در فضای اقتصادی کشور شد تا با توجه به تورم گذشته‌نگر بیش از ۵۰‌درصدی، دوباره سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران در اندیشه در امان‌ماندن از گزند تورم آتی و حفظ ارزش پول خود تصمیم به خرید دارایی‌های مختلف در بازارهای مختلف گرفته باشند.

بخشی از این پول‌‌‌‌‌‌ها روانه بازارهایی مانند دلار، سکه طلا، خودرو و مسکن شد و شاهد رشدهای عجیب و غریب قیمتی در این بازارها بودیم که اثر موازی خود را در قیمت‌های نسبی کالاهای در سطح جامعه نیز نشان داد. بازار سهام نیز که از رالی صعودی چند وقت اخیر بازارها جا مانده بود تمایلات خود را برای دستیابی به سطوح بالاتر نشان داد و کانال‌های مختلف توسط شاخص‌‌‌‌‌‌ها یکی پس از دیگری فتح شد تا جایی‌که شاخص‌کل بورس تهران برای اولین‌بار پس از مرداد سال‌۹۹ و ریزش تاریخی قیمت‌ها در این سال‌در اسفند سال‌جاری برای اولین‌بار به ابرکانال یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار‌واحدی بازگشت. هرچند که شاخص‌کل موفق به تثبیت خود در بالای این مرز روانی و مهم نشد.

نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن نیز پس از چند تلاش نافرجام برای رسیدن به سقف تاریخی خود که در مرداد سال‌۹۹ تجربه شد، بالاخره پس از ۳۱ ماه در اسفند سال‌جاری موفق به فتح قله تاریخی خود شد و تقریبا در بالای این سطح تثبیت ‌شده‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  67  =  69