رصد بازارها در تلاطم اقتصاد

در ۱۳ روز تعطیلات عید نوروز، بازار رمزارزها نوسانات کوچکی را تجربه کرد. بیت‌کوین که پیش از عید موفق شده بود از مقاومت کانال ۲۵ هزار دلاری عبور کند، بین ۲۷۱۰۰ دلار تا ۲۸۵۰۰ دلار در نوسان بود، هرچند برای چندساعتی قیمت‌هایی بیشتر و کمتر از این را هم دید. اتریوم در این مدت نوسانات بیشتری را تجربه کرده و رشدی حدودا ۵ درصدی داشته است. این رمزارز پس از ورود به کانال ۱۷۰۰ دلاری، در همین محدوده متوقف شد. به نظر می‌رسد با توجه به رشد بیت‌کوین پیش از تعطیلات نوروز، در روزهای آتی، سرمایه در بازار بیشتر به سمت آلت‌کوین‌هایی با ارزش بازار بالا حرکت کند. با توجه به دومینوی ورشکستگی بانک‌ها در ایالات متحده، به نظر می‌رسد که همچنان اقبال خوبی در بازار نسبت به رمزارزها وجود داشته باشد. هرچند این دومینو، از بازار رمزارزها نشات می‌گیرد. نخستین بانکی که در ایالات متحده ورشکست شد، بانک Silicon Valley بود.

این بانک که بخش زیادی از پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را به اوراق قرضه بلندمدت خزانه ایالات‌متحده اختصاص داده بود، با افت قیمت این اوراق با بحران نقدینگی مواجه شد و در نتیجه در ۱۰ مارس سال میلادی جاری ناچار شد که اعلام ورشکستگی کند. پس از این بانک، بانک Signature هم با بحران مواجه شد. پس از ورشکستگی صرافی FTX، این بانک با موج عظیمی از خروج سپرده مواجه شد به‌طوری که میزان سپرده‌های آن از ۱۰۶ میلیارد دلار در ابتدای سال ۲۰۲۲، به ۸۸ میلیارد دلار در انتهای سال رسید. این بانک تلاش کرد با کاهش سرمایه‌گذاری خود در صرافی بایننس، خود را از ریسک بازار رمزارزها دور کند، ولی با ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، سپرده‌گذاران این بانک با توجه به خروج سرمایه بزرگ از این بانک، اقدام به خارج کردن سرمایه خود از بانک کرده که همین موضوع هم موجب اعلام ورشکستگی بانک در ۱۲ مارس شد. پس از این دو بانک، بانک Silvergate هم مجبور به اعلام ورشکستگی شد. ورشکستگی این بانک هم بی‌ربط به بازار رمزارزها نبود. با وجود این بخش زیادی از سرمایه این بانک محافظه‌کارانه سرمایه‌گذاری شده بود، اما سرمایه‌گذاری بزرگی هم در حوزه رمزارزها و بلاک‌چین داشت. با ورشکستگی بنیاد Sam Bankman fried، میزان سپرده‌های این بانک هم ۶۸ درصد کاهش داشت که همین موضوع مانند دو بانک دیگر، هیات‌مدیره این بانک را مجبور کرد که اعلام ورشکستگی کنند.

ورشکستگی این بانک‌ها موجب شد که ترس سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی افزایش پیدا کرده و در نتیجه به دنبال مقصد تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری باشند. در نتیجه این جست‌وجو بخشی از سرمایه خارج شده از سپرده‌های بانکی به سمت بازار رمزارزها حرکت کرده که سوخت رشد بیت‌کوین تا ۲۷ هزار دلار را فراهم کرد.  با وجود مشکلاتی که ایالات متحده به آن دچار شده، در اتحادیه اروپا هم شرایط برای سیاستگذاران همچنان متشنج است. روز شنبه کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که تورم همچنان در ناحیه یورو بالاست و این نهاد سیاستگذار به افزایش رشد نرخ بهره ادامه خواهد داد تا تورم به هدف ۲ درصدی برسد. تورم اتحادیه اروپا به رقم ۸/ ۶ درصد رسیده و این نهاد قصد دارد که همچنان سیاست‌های انقباضی خود را ادامه دهد. در چنین شرایطی سرمایه‌ها در اروپا همچنان در بانک‌ها باقی خواهد ماند. با توجه به پرتفوی سرمایه‌گذاری بانک‌های اروپایی، احتمال دچار شدن آنان به بیماری بانک‌های آمریکایی بسیار کمتر است. در نتیجه به نظر می‌رسد فعلا سرمایه خوابیده در بانک‌های آمریکایی محرک تغییرات بازارها باشند. طی ۱۳ روز گذشته طلا هم رشد ۵/ ۲ درصدی داشته و از ۱۹۲۰ دلار به ۱۹۷۰ دلار رسیده است. کم کم با کاهش سیاست‌های انقباضی و کاهش تورم، سرمایه‌ها بیشتر به سمت بازارهای ریسکی حرکت کرده و همین موضوع می‌تواند به رشد خوب بازارهای ریسکی در سال جاری ختم شود.