تخلفات کشتی یونانی در آبهای آمریکا

Zeus Lines  مدیر کشتی یونانی Galissas  به تخلفات جنایی ( براساس کنوانسیون MARPOL ) در رابطه با تخلیه ضایعات نفتی ازکشتی تانکر به در دریا اعتراف کرد.

Zeus Lines  مدیر کشتی یونانی Galissas  به تخلفات جنایی ( براساس کنوانسیون MARPOL ) در رابطه با تخلیه ضایعات نفتی ازکشتی تانکر به در دریا اعتراف کرد. مالک کشتی همچنین اعتراف کرد که نفتکش را ازطریق اقیانوس اطلس وآب های ایالات متحده بدون اطلاع دادن به گارد ساحلی مبنی بر خراب بودن سیستم  inert-gas  و درنتیجه شرایط خطرناک کشتی ، عبور داده است.

در دوم  فوریه 2023، زمانی که تانکر Galissas برای ترک روتردام آماده می شد، خدمه متوجه شدند inert gas system کار نمی کند. اما به جای اینکه منتظر قطعه یدکی برای تعمیر آن بمانند، فرمانده و مدیرکشتی (Zeus Lines Management) تصمیم گرفتند کشتی را به ایالات متحده منتقل کنند و درهنگام رسیدن به نیوپورت، رود آیلند، قطعه را دریافت کنند، علیرغم اینکه سطح اکسژن داخل مخازن بارکشتی  ناایمن بود. فرمانده کشتی با آگاهی از این موضوع، وضعیت خطرناک مخازن کشتی را در مدارک پیش از ورود و در زمان ورود به نیوپورت به گارد ساحلی گزارش نکرد. خدمه به محض ورود به ایالات متحده، قطعه یدکی مورد نیاز خود را دریافت ونصب کردند، اما پس ازنصب آن، سیستم همچنان نا کارآمد باقی ماند.

در 20 فوریه، یک روز پس از ورود کشتی به آبهای آمریکا، گارد ساحلی ایالات متحده به کشتی Galissas وارد شده و بازرسی را آغاز کردند. کاپیتان به آنها گفت  inert-gas system کار نمی کند و بازرسان درصد اکسیژن  را در مخازن بار کشتی  اندازه گیری کردند.

سطح اکسیژن 15-17 درصد اندازه گیری شد، که بسیار بیشتر از حداکثرسطح مجازایمنی ( 8 درصد )بود. با توجه به افزایش احتمال خطرآتش سوزی یا انفجار ناشی ازاین شرایط، گارد ساحلی به Galissas دستور دادند به یک لنگرگاه دورترازساحل منتقل شود، (جایی که خطری برای جان و مال دیگران نداشته باشد). فرمانده  درمورد این وضعیت با مدیرعملیات زئوس مشورت کرد و مدیر به او دستور داد یک logbook  تقلبی بسازد که خوانش منظم سطوح اکسیژن مخازن را در طول سفر نشان دهد. این Logbook جعلی برای این طراحی شد که نشان دهد سطح اکسیژن در زمان حرکت ودر بیشتر زمان ترانزیت کشتی ایمن بوده است. در واقع، خدمه هیچ اطلاعی ازاین موضوع نداشتند. وظيفه تهيه اين logbook به عهده فرمانده  بود كه آن را تهیه و مراقبت های لازم را بنماید. بدین ترتیب logbook تقلبی تهیه و به گارد ساحلي ارائه شد. در همین حال، بازرسان دریایی در ادامه بررسی های خود از کشتی، بیش از یک دوجین تناقض پیدا کردند. بر اساس این گزارش، دفترچه زباله، گواهینامه خط بارگیری وfire drill records مفقود بود، برنامه های به آب اندازی قایق های نجات غیرقابل اجرا بود و درسیستم فرمان کشتی، سیستم های الکتریکی، وینچ، سیستم آب آشامیدنی و جداکننده آب از نفت مشکلاتی وجود داشت.

در جریان این بازرسی، آنها متوجه شدند که ورودی های دفتر ثبت روغن موتورها به طور کامل با سوابق الکترونیکی جداکننده روغن و آب مطابقت ندارد. گارد ساحلی با مهندس ارشد موتورخانه کشتی مصاحبه کرد، او ادعا کرد که تخلیه ضایعات نفتی کشتی که یک سرویس پرهزینه و دربرگیرنده هزینه های اضافی برای اپراتور کشتی است به درستی در تأسیسات پذیرش ساحلی انجام شده است – . با این حال، گارد ساحلی تشخیص داد که ادعای اودقیق نیست.  مهندس ارشد به خدمه رده پایین‌تر دستور داده بود که در سه نوبت جداگانه آب تصفیه‌نشده روغنی را به دریا بریزند و در مجموع 9500 گالن زباله روغنی را در محیط‌های دریایی رها کنند. هیچ کدام از این تخلیه ها در دفتر، ثبت نشده بود. برای پنهان کردن این موضوع از گارد ساحلی ایالات متحده – آژانسی که بالاترین شهرت را برای پیگرد قانونی MARPOL درجهان دارد به کار گرفته شد – مهندس ارشد موتورخانه Galissas  بارها به زیردستان خود دستورداد درمورد اینکه زباله های روغنی کجا رفته اند دروغ بگویند. مدیریت کشتی زئوس یکی از موارد یعنی عدم رعایت نگهداری کتاب رکورد دقیق نفت ویک مورد دیگریعنی عدم گزارش فوری وضعیت خطرناک را، پذیرفته وگناهکاری خود را قبول کرده. این شرکت درمورد پرداخت جریمه 2.25 میلیون دلاری و چهارسال تعلیق فعالیت با دادستان توافق کرد.

مهندس ارشدموتورخانه ، Roberto Cayabyab Penaflor، به یکی از موارد نقض MARPOL اعتراف کرده است. حداکثر مجازات ممکن برای این مورد شش سال حبس وجریمه تا سقف 250000 دلار است. کاپیتان، Jose Ervin Mahigne Porquez، به یکی از موارد یعنی عدم گزارش فوری وضعیت خطرناک اعتراف کرده است. حداکثر مجازات ممکن برای این مورد هم –  شش سال حبس و جریمه تا سقف 250000 دلاراست.

تهیه و تنظیم: محمد جواد محمدیان امامی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×  10  =