کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۲/۰۱/۲۲

بورس اوراق بهادار تهران امروز هم مانند روز گذشته در روند کاهشی قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 10389 واحد به رقم 2 میلیون و 179 هزار و 917 واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، همچنین شاخص هم‌وزن با افزایش 5 هزار و 371 واحد به رقم 692 هزار و 944 واحد رسید. ارزش روز بازار به بیش از 8 میلیون و 73 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 16.4 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 990هزار فقره معامله و به ارزش 12 هزار و 91 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.47  درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 0.78 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 0.45 درصد کاهش یافت ، شاخص بازار اول بورس 0.64درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.28 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، ملی مس، گل‌گهر، فولاد مبارکه، هلدینگ معدنی خاورمیانه و شستا به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل با 146 واحد افزایش به رقم 27 هزار و 699 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 558 هزار فقره معامله رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 429 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 8.6 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 486 هزار فقره معامله و به ارزش 53 هزار و 981 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 66 هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین ارزش روز شرکت‌های بورسی و فرابورسی به بیش از 9 میلیون و 500 هزار میلیارد تومان رسید که با احتساب دلار آزاد در بازار این رقم به حدود 190 میلیارد دلار رسیده است. در حالی که در سال‌های قبل ارزش روز بازار به نرخ دلار حدود 250 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، ایران خودرو دیزل و انتخاب الکترونیک بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای صبا تأمین، آریا ساسول، فولاد هرمزگان و فولاد غدیر ایرانیان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

بعد از نوسانات قیمت دلار در بازار ارزش روز شرکت‌های بورسی افزایش یافته، اما ارزش واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که تولید و فناوری در شرکت‌های بورسی و فرابورسی ارتقاء پیدا کند و با تولید واقعی می‌توان مقابل تورم و نوسانات ایستاد.

بازار سرمایه به عنوان پایه مهمی برای تأمین مالی به شمار می‌رود در حال حاضر حدود 85 درصد تأمین مالی کشور از بانک انجام می‌شود که باعث وارد شدن فشار به منابع بانکی می‌شود. در حالی که علاوه بر بانک باید بازار سرمایه و بازار بیمه هم در تأمین مالی نقش داشته باشند همچنین علاوه بر این سرمایه‌گذاری مستقیم و خارجی و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با ایرانی‌ها نیز می‌تواند به تأمین مالی برای رشد و تولید به کار گرفته شود.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +    =  9