کارشناسان وضعیت بازار سهام را در هفته آخر فروردین پیش‌بینی کردند

رشد بعد از استراحت

بازار سرمایه هفته گذشته را با حجم بالای معاملات و ورود نقدینگی نسبتا خوبی آغاز کرد. آنچه باعث شد در انتهای هفته این بازار با اصلاحات جزئی همراه شود از نگاه کارشناسان بیشتر استراحت‌های کوتاه‌مدتی است که برای بازار با توجه به شرایط و روندی که دارد و همچنین محدوده روانی سقف تاریخی شاخص کل طبیعی است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، تحلیلگران بورسی روند رو به رشد بازار سرمایه را ادامه‌دار، حجم ورود نقدینگی را مناسب و استراحت‌های شاخص کل را طبیعی دانسته و روند میان‌مدت و سالانه بازار سرمایه را مثبت ارزیابی می‌کنند. موضوع قابل‌توجهی که در کوتاه‌مدت پیش روی بازار سرمایه بوده و اتفاق مثبتی به شمار می‌رود نزدیک شدن به فصل مجامع است. کمتر از سه ماه دیگر تا برگزاری فصل مجامع زمان باقی است و علاوه بر تقسیم سودی که در این مجامع صورت می‌گیرد این جلسات موردتوجه سهامداران سنتی بازار سرمایه است. علاوه بر این گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها نیز منتشر خواهد شد که در بسیاری از سهم‌ها انتظار گزارش‌های خوبی وجود دارد. به عقیده کارشناسان، بازار سرمایه هفته جاری را مثبت یا در نگاهی واقع‌بینانه‌تر متعادل پشت سر خواهد گذاشت.

برتری بازار سرمایه

 

کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سرمایه، عنوان کرد: ارزش معاملات بورس مخصوصا در سال جدید روند رو‌به‌رشدی داشته و رکود نسبی در سایر بازارها منجر به این شده که وضعیت بازار سرمایه هم از نظر حجم معاملات و ورود نسبی پول رشد پیدا کند. تثبیت قیمت‌های جهانی و روند رو به رشد نسبی کامودیتی‌ها هم به این رشد معاملات کمک کرده است. پیش‌بینی می‌شود کماکان روند معاملات و افزایش حجم معاملات و احتمالا تثبیت شاخص کل در اعداد فعلی و روند رو به رشد ادامه‌دار باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر بازار‌ها به چند دلیل شرایط مناسبی دارد. وضعیت بازار جهانی و قیمت کامودیتی‌ها، تورم موجود در اقتصاد و پیش‌بینی موجود از وضعیت آتی نرخ ارز که می‌تواند اثر خود را در درآمد شرکت‌ها و در نتیجه رشد ارزش شرکت‌ها به جا بگذارد از جمله دلایل این برتری به شمار می‌رود. علاوه بر این فصل مجامع را در پیش داریم و تا دو ماه آینده مجامع شرکت‌ها شروع می‌شود. شرکت‌ها سال گذشته حدود 800هزار میلیارد تومان سود ساختند که بخشی از این سود‌ها در مجامع تقسیم می‌شود و دوباره به بازار برمی‌گردد و در بازار سرمایه‌گذاری می‌شود. این فصل معمولا برای سرمایه‌گذاران و سهامداران سنتی که دوست دارند در مجامع شرکت داشته باشند نیز فصل جذابی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: طبیعتا زمانی که بورس رشد می‌کند و مقاومت روانی شاخص کل را می‌شکند یک سری از سرمایه‌گذاران که از نیمه دوم سال گذشته وارد بازار شده بودند نسبت به شناسایی سود اقدام می‌کنند و این طبیعتا منجر به اصلاح بازار می‌شود و این اصلاحات طبیعی است. اگر از این نوسانات کوتاه‌مدت بازار عبور کنیم بازار روند رو به رشد خود را در میان‌مدت و تا انتهای سال ادامه خواهد داد و اگر به صورت میان‌مدت به بازار نگاه کنیم می‌توان روند آتی بازار را بهتر پیش‌بینی کرد. احتمالا این هفته بازار روند بهتری از هفته قبل خواهد داشت و بخشی از اصلاحات هفته اخیر را جبران خواهد کرد اما در نگاه میان‌مدت وضعیت بازار سرمایه خوب و رو به رشد خواهد بود.

اصلاحات جدی نیست

 

 مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه، نیز در خصوص وضعیت بازار اظهار کرد: ارزندگی بازار سرمایه باعث می‌شود که بازار با شنیدن کوچک‌ترین اخبار مثبت روند صعودی به خود بگیرد و این موضوع را در اول هفته گذشته مشاهده کردیم. روند مثبتی که اوایل هفته گذشته دیدیم به این دلیل است که بازار پتانسیل ورود سرمایه را دارد. وی ادامه داد: اما از دلایل مهم منفی شدن بازار در ادامه هفته گذشته توافقات بین‌الملل ایران و یعنی چشم‌انداز کاهش نرخ ارز است چرا که ارزش دلاری بازار می‌خواهد خود را به محدوده‌های مثبت برساند. از طرف دیگر چون دولت نشان داده در اتخاذ سیاست‌های نظارتی بر بازار سهام معمولا رویه ثابتی پیش نمی‌گیرد هر نوع تغییر اساسی در تجارت ایران مانند توافقات بین‌المللی می‌تواند برای تمامی بازارها از جمله بازار سهام ریسک به دنبال داشته باشد و بازار خود را با این ریسک‌ها سازگار می‌کند.

محبی گفت: بنابراین دلیل کاهش یا اصلاح را در درجه اول توافقات تجاری و احتمال کاهش نرخ ارز  می‌دانم. علاوه بر این از نظر تکنیکال نیز بورس در محدوده سقف تاریخی خود به سر می‌برد و به صورت اصولی می‌توان گفت بورس در منطقه مقاومت چارتی است. این موارد باعث شد بورس کمی اصلاح داشته باشد اما این اصلاحات جدی نیست و سایر عواملی که می‌تواند نوید رشد بازار بدهد بسیار قوی‌تر هستند. این تحلیلگر بازار سرمایه عوامل رشد بازار را ارزش جایگزینی شرکت‌ها، ارزنده بودن بازار، جاماندگی بازار سرمایه از سایر بازار‌ها و شرایط عمومی مطلوب اکثر سهم‌ها دانست.

محبی در ادامه در خصوص تاثیر اظهارنظرات وزیر اقتصاد در مورد بازار سهام نیز گفت: اظهارنظرات مسوولان در رابطه با بازارهای مختلف مانند اظهارنظر وزارت صمت در رابطه با قیمت خودرو یا بانک مرکزی در مورد قیمت ارز یا اظهارنظر وزیر اقتصاد در رابطه با بورس دیگر تاثیری بر بازارها ندارد، چون این اظهارنظرات از حالت کارشناسی خارج شده است. بازار سرمایه مسیر خود را بدون توجه به اظهار‌نظر مسوولان طی خواهد کرد. وی بیان کرد: وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری را متعادل می‌بینم و انتظار منفی زیادی ندارم اما شرایط برای اصلاح جبران هم هنوز مهیا نشده است.

حجم مطلوب نقدینگی

 

 علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه، بیان کرد: به نظر می‌رسد روال صعودی بازار سرمایه ادامه‌دار باشد و منهای چند روز منفی معاملاتی هفته  گذشته کلیت روال بازار مثبت است. در هفته جاری نیز همین وضعیت پیش‌بینی می‌شود. در هفته جاری گروه شیمیایی گروه مستعد رشدی است. علاوه بر این، با توجه به اخبار مثبتی که برای خودرویی‌ها به گوش می‌رسد، کما اینکه هفته گذشته نیز حجم‌های خوبی خوردند، این گروه هم مستعد رشد است. البته از گروه‌های دیگری که راه خود را از بازار جدا کردند و روال مثبتی در تک‌سهم‌های بنیادی دارند نیز نباید غافل شد. تک‌سهم‌های کوچک و متوسط و گروه خودرو و شیمیایی پیشتازان هفته جاری خواهند بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به فصل مجامع نزدیک هستیم و سودهای نقدی یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاران است روند بازار سرمایه در میان‌مدت نیز مثبت ارزیابی می‌شود. در هفته‌ای که گذشت ابتدای هفته مثبت و پرقدرتی داشتیم که با ورود نقدینگی زیادی همراه بود اما دو روز آخر و مخصوصا دوشنبه منفی نسبتا سنگینی داشتیم که این را بیشتر یک استراحت و تنفس شاخص تشبیه می‌کنم. احتمال اینکه آخر هفته جاری نیز چنین حالتی را داشته باشیم با توجه به تعطیلات هفته آینده وجود دارد، چرا که سهامدارانی که نوسانی کار می‌کنند معمولا پول‌های خود را در درآمد ثابت‌ها می‌گذارند و استراحتی به سهام می‌دهند اما در روال و کلیت سهام به نظر نمی‌رسد مشکل جدی پیش رو باشد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  3  =  3