سکه به کانال بالاتر بازگشت

بازگشت دلار به مدار آرامش؟

پس از نوسانات کاهشی دلار آزاد در روز‌های میانی هفته گذشته روند نرخ این ارز مجددا افزایشی شد و به بازه قیمتی دو کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی بازگشت. در روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه بود که دلار از بازه نوسان هفتگی خود خارج‌ شده و برای ساعاتی در کانال ۴۹ هزار تومانی معامله شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، اما این روند کاهشی در روز سه‌شنبه با بازگشت نرخ اسکناس آمریکایی به سطوح قیمتی کانال ۵۱هزار تومانی جبران شد و در روز‌های پایانی هفته نیز ارز مذکور در سطوح قیمتی مرز ۲ کانال ۵۰ و ۵۱ معامله شد. به عقیده عده‌ای از تحلیل‌گران ارزی بازار تهران تمایل دلار به حضور در ۲ کانال مذکور ناشی از عدم وجود اخبار جریان‌ساز جدید در بازار و همچنین مقاومت معامله‌گران در جهت کاهش بیشتر نرخ ارز است.

10 copy

عده دیگری از کارشناسان بر این باورند که افت شدت نوسان نرخ شاخص‌های ارزی به‌واسطه روز‌های ماه رمضان بوده و کاهش حجم معاملات در این ماه سبب شده تا رخ ارز نیز کریدور‌سازی کند. همچنین این افراد بر این باورند که پس از تعطیلات عید فطر در هفته نخست اردیبهشت ماه احتمال وقوع نوسانات جدید در نرخ ارز وجود دارد. همزمان با افزایش نرخ ارز در معاملات غیررسمی، قیمت سکه طلا نیز در بازار تهران افزایشی شد و با خروج از کانال 30 میلیون تومانی در کانال بالاتر معامله شد.

 خروج ناموفق دلار از کریدور هفتگی

در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی تلاش‌هایی جهت خروج از بازه قیمتی کانال‌های 50 و 51 هزار تومانی از خود به نمایش گذاشت که با فرا رسیدن روز‌های پایانی هفته این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و قیمت ارز مذکور مجددا به کریدور هفتگی خود بازگشت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین فعالیت خود را در بازار روز سه‌شنبه 22 فروردین ماه با حدود 650 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 50 هزار و 550 تومان آغاز کرد. اما این پایان نوسانات افزایشی دلار در روز سه‌شنبه نبود و نرخ این ارز تا پایان معاملات روز میانی هفته یک کانال دیگر نیز عوض کرد و به سطوح قیمتی کانال 51 هزار تومانی رسید. در نهایت قیمت اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه در رقم 51 هزار و 300 تومان به استقبال تعطیلات رفت. اما در روز پنج‌شنبه 24 فروردین ماه روند نرخ دلار آزاد مجددا تغییر فاز داد و کاهشی شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات خود در صبح روز پنج‌شنبه را با 250 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 51 هزار و 50 تومان آغاز کرد و تا ساعات انتهایی بازار در این روز در مرز 2 کانال 50 و 51 هزار تومانی به نوسان پرداخت. تحلیل‌گران بر این باورند که عدم انتشار اخبار جریان‌ساز جدید در زمینه مناسبات سیاست خارجی کشور در کنار افت حجم معاملات در روز‌های ماه رمضان به کریدور‌سازی دلار کمک کرده است. برخی از این افراد نیز معتقدند که با اتمام تعطیلات عیدفطر و شروع بازار در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت ماه احتمال خروج دلار از کریدور جدید افزایش می‌یابد.

 تغییر کانال سکه

در روز‌های پایانی هفته گذشته بازار سکه و طلا نیز با روند افزایشی جدید بازار ارز همراه شد و قیمت سکه طلا مجددا وارد کانال 31میلیون تومانی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود 800 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین خود به رقم 31 میلیون و 600 هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب سکه امامی نیز در این روز حدود 7 میلیون تومان محاسبه شد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

30  +    =  33