فضای سنتی صنعت بیمه ایران حاصل رفتار بیمه مرکزی است

محمدمهدی مومنی، مدیرعامل ازکی وام و عضو هیئت مدیره انجمن فین تک

محمدمهدی مومنی، مدیرعامل ازکی وام و عضو هیئت مدیره و خزانه دار انجمن فین تک ایران تاکید کرد:به نظر اقدام بیمه مرکزی به ایجاد سوئیچ، درب هرگونه رقابت در نوآوری را خواهد بست و صرفا همین فضای سنتی که امروز صنعت بیمه در کشور با آن مواجه هست حاصل همین رفتار و ذهنیت رگولاتور صنعت بیمه می باشد.

به گزارش ریسک نیوز اولین نشست خبری انجمن فین تک ایران یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره این انجمن و خبرنگاران برگزار شد.

محمدمهدی فاطمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن فین تک در ابتدای مراسم عنوان کرد: بنیان اصلی انجمن در سال ۹۵ با محوریت شرکت های پرداخت تشکیل و اولین پیگیری ها منجر به صدور سند پرداخت یاری شد.

او هدف انجمن را حفظ منافع رسته ها و اصناف حوزه پرداخت الکترونیک دانست و گفت: چشم انداز ما پیشروی ایران به عنوان بازیگر فناوری های نوین در خاورمیانه است. البته شاید این چشم‌انداز کمی بلندپروازانه باشد اما همه سعی خود را به کار می‌گیریم تا به آن دست پیدا کنیم.

فاطمیان اهداف انجمن فین تک را در موارد زیر برشمرد:

حمایت از کسب و کارهای نوین مالی و بهبود فضای کسب و کار

ایجاد زمینه های همکاری و توسعه ارتباطات

آینده پژوهی

ترسیم نقشه راه فناوری های نوین مالی

اطلاع رسانی شفاف

وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا پایان سال کمیسیون ولث تک و‌ پراپ تک را راه اندازی کنیم. همچنین تلاش داریم در حوزه های حقوقی و مالیاتی نیز کارگروهی را تشکیل دهیم.

سوئیچ آمیتیس درب هرگونه رقابت در نوآوری را خواهد بست

محمدمهدی مومنی، مدیرعامل ازکی وام و عضو هیئت مدیره و خزانه دار انجمن فین تک ایران در پاسخ به سوال ریسک نیوز مبنی بر اینکه شرکت های بیمه تا چه اندازه با حوزه لندتک آشنا بوده و همکاری دارند، گفت: در سال قبل ترندی بین ازکی و ازکی وام شکل گرفت که طبق آن یک بستر فروش خرید اقساطی را خارج از فضای بانکی فراهم کردیم. یک سیستم تکنولوژی محور مدیریت ریسک که از طریق آن به کاربران یک بیمه نامه اقساطی با یک فرایند نوین داده می شد.

به گفته وی از اواسط سال گذشته نیز سایر مجموعه ها مانند آیتول و… وارد این فضا شدند و سعی کردند این سرویس را به کاربر ارائه دهند.

مومنی افزود:در مجموع حاصل فعالیت های ترکیب لندتک و اینشورتک در اسفندماه 1401 که به طوری فصل پیک بیمه بوده و حدود 30 درصد از حق بیمه های کشور در این ماه صادر می شود، حدود 20 درصد بیمه نامه های صادر شده از طریق آنلاین و سازوکار لندتک محور بوده است.

وی گفت: تمامی شرکت هایی که در بازار  بیمه مشغول بوده به دنبال توسعه این موضوع هستند چرا که شرایط فروش اقساطی و اعتباری بیمه بدلیل اینکه ابزار و لجستیک چک بسیار امر پیچیده ای است و به الطبع با توجه به اینکه تقریبا 50 درصد از مردم کارمند یا عضو اتحادیه یا صنفی بوده و می توانند از ابزارهای اقساطی استفاده کنند؛ اما 50 درصد باقیمانده جامعه دسترسی به این ابزار را ندارند و بنابراین خرید بیمه نامه اقساطی آنلاین با سازوکار لندتک محور مسیر خوبی بوده و قطعا باعث رشد و نفوذ بیشتر صنعت بیمه در زندگی مردم خواهد بود.

مومنی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ریسک نیوز درباره سوئیچ آمیتیس و چالش هایی که طی دو سال اخیر بر صنعت بیمه داشته است، عنوان کرد: بنظرم بحث سوئیچ همچنان از یک ترکیب دراماتیکی برخوردار است و امروز که در خدمت شما هستیم باید بگویم که از مجموعه های مختلف اقتصادی مانند: مجلس، وزارت اقتصاد و حتی خود بیمه مرکزی که راه انداز این موضوع بوده و بخش های مختلف دیگر حاکمیت به این بحث ورود کردند.

وی تصریح کرد:یکسری دستورالعمل ها نیز در سطح معاونت ریاست جمهوری صادر گردید اما یک سلسله مراتب خاصی را طی می کرد مثلا دستور بعدی، دستور قبلی را نقض می کرد و… بنابراین نظر کلی انجمن فین تک این است که این نوع رفتار برخلاف فضای نوآوری است که شرکت های اینشورتکی استارت آن را زده اند.

مومنی تاکید کرد:به نظر اقدام بیمه مرکزی به ایجاد سوئیچ، درب هرگونه رقابت در نوآوری را خواهد بست و صرفا همین فضای سنتی که امروز صنعت بیمه در کشور با آن مواجه هست حاصل همین رفتار و ذهنیت رگولاتور صنعت بیمه می باشد.

وی اقزود:در حالیکه در کشورهای منطقه و حتی کشورهایی با جمعیت بسیار کمتر نسبت به ایران مشاهده می کنیم که طی 5 سال اخیر بعضا تا 7.5 درصد GDP کشورهایشان بیمه را توسعه داده اند و این نشان دهنده نقش موثر رگولاتور در صنعت بیمه آن کشورها بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×    =  24