سیگنال‌های سیاسی به بازار مخابره شد

رنگ سبز تابلوی سکه

نرخ شاخص ارزی در نخستین روز کاری خرداد ماه وارد سطوح قیمتی کانال ۵۲ هزار تومانی شد. به عقیده عده‌ای از تحلیلگران ارزی بازار تهران انتشار برخی سیگنال‌های سیاسی منفی سمت و سوی انتظارات فعالان بازار را تغییر داده و سبب افزایش تعداد متقاضیان شده است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، از جمله اخبار منتشر شده در روز‌های اخیر می‌توان به سخنان جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران اشاره کرد. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۴۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ پایانی اردیبهشت ماه به رقم ۵۲ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. با رشد قیمت دلار غیررسمی در معاملات روز گذشته، رنگ تابلو‌های بازار سکه نیز سبز شد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید با حدود ۷۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین به رقم ۳۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

6 copy

شروع افزایشی دلار در خرداد

دیروز دوشنبه یکم خرداد ماه روند قیمت دلار در معاملات آزاد بازار ارز تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز یکشنبه به رقم 51 هزار و 950 تومان رسیده بود، با آغاز بازار در صبح روز گذشته در سطوح قیمتی ابتدای کانال 52 هزار تومانی معامله شد. با عبور بازار از ساعات میانی خود در روز دوشنبه روند افزایشی نرخ دلار غیر‌رسمی شیب بیشتری به خود گرفت و در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی با رشد قیمت 400 تومانی نسبت به نرخ پیشین به رقم 52هزار و 350 تومان رسید. گفتنی است که رشد قیمت‌ها در بازار روز گذشته تنها مختص به دلار نبود و دیگر ارز‌های شاخص بازار مانند یورو اروپا و پوند انگلستان نیز روز افزایشی را پشت سر گذاشتند. در این راستا هر برگ از اسکناس‌های مذکور به ترتیب با حدود 710 و 800 تومان افزایش نسبت به نرخ‌های پایانی روز یکشنبه به ارقام 56 هزار و 670 تومان برای یورو و 65 هزار و 200 تومان برای پوند رسیدند.

سیگنال سیاسی جدید به معامله‌گران؟

روز گذشته جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، ضمن اشاره به برخی مسائل قضایی در داخل ایران از بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران سخن گفت. پیش‌تر نیز وزیر امور خارجه آلمان از تمایل اتحادیه اروپا به تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داده بود. کارشناسان سیاسی- اقتصادی بر این باورند که سیگنال‌های ذکر شده برخلاف ارتباط اندکی که با وضعیت اقتصادی کشور دارند، تاثیر قابل توجهی روی سمت و سوی انتظارات معامله‌گران گذاشته و روند نرخ ارز را افزایشی کرده‌اند. همچنین این افراد پیش‌بینی می‌کنند که درصورت تداوم انتشار اخبار این‌چنینی نرخ دلار غیر‌رسمی پتانسیل بازگشت به سطوح قیمتی کانال‌های 53 و 54هزار تومانی را داشته باشد.

سکه به فرمان دلار گوش کرد

با مشاهده فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران می‌توان در‌یافت که نرخ این کالای سرمایه‌ای از قیمت دلار آزاد تبعیت می‌کند. بر اساس این فرمول قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی برابر است با حاصل ضرب نرخ دلار غیر‌رسمی در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه. در روز گذشته با افزایش 400 تومانی نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار تهران، رنگ تابلوها در بازار سکه نیز سبز شد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید با حدود 710 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 32 میلیون و 600 هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب این فلز گران‌بها نیز روز گذشته در محدوده کانال 7 میلیون و 900 هزار تومانی محاسبه شد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  6