رابطه منتقدان دولت با فراریان مالیاتی چیست؟

فضاسازی با موضوع ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و اعلام بیش از ۲۰ نوع مالیات نه‌ تنها کارشناسی و علمی نیست؛ بلکه طبق گزارش‌های سازمان امور مالیاتی تعدادی از پایه‌های مالیاتی فقط برای قشری از افرادی است که سودهای کلان را کسب می‌کنند. این نوع مالیات‌ها مشمول ۹۵ درصد از جامعه نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، طبق آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی، مالیات ۴.۲ میلیون نفر از اصناف (معادل ۵۷ درصد مشمولین) صفر است. همچنین ۶ میلیون نفر (معادل ۸۶ درصد مشمولین) مالیات کمتر از ۱۵ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

همچنین سازمان امور مالیاتی با ارائه مشوق‌ها و سیاست‌های مالیاتی در راستای حمایت از مشاغل کوچک و حمایت از تولید، کاهش ۷ درصدی نرخ مالیات واحدهای تولیدی را در قانون بودجه امسال گنجاند. بر این‌ اساس برای دومین سال متوالی نرخ مالیات این قشر را کاهش داد.

مطالعه وضعیت مالیات در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که مالیات به‌ عنوان یکی از منابع پایدار دولت‌ها محسوب می‌شود و قوانین سرسختانه و حتی در مواردی جرایمی برای پرداخت نکردن مالیات در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که در کشورمان بسیاری از سوپر میلیاردرها با اقدامات سفته‌بازانه در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز اخلال ایجاد کرده و با ترفندهای مختلف، از پرداخت مالیات شانه خاله می‌کنند.

شناسایی ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

دولت سیزدهم در راستای استیفای حقوق مردم با فراریان مالیاتی و دانه‌درشت‌های برخورد قاطع می‌کند در همین راستا در دولت سیزدهم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد.

فراریان مالیاتی که در دولت‌های گذشته با ترفندهای مختلف زیر بار مالیات نمی‌رفتند، اکنون توسط واحدهای بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی شناسایی شده‌اند.

تعدادی از این فراریان مالیاتی نیز از طریق بررسی تراکنش‌های بانکی، رسیدگی به گزارش‌های مردمی فرار مالیاتی و نظارت در امر مبارزه با پول‌شویی، شناسایی شرکت‌های صوری و کاغذی و سایر موارد به تور افتادند.

سازمان مالیاتی در دوره تحول‌آفرینی اقدام به ایجاد و به‌روزرسانی سامانه‌های مختلف مالیاتی از جمله مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی کرد. در کنار راه‌اندازی این سامانه در راستای شناسایی فرارهای مالیاتی، اقداماتی از جمله تقویت ساختاری مبارزه با فرار مالیاتی، ساماندهی فهرست مؤدیان فاقد اعتبار مالیاتی، درج مودیان جدید در فهرست مؤدیان فاقد اعتبار مالیاتی، پالایش فهرست مؤدیان فاقد اعتبار مالیاتی موجود در تارنمای عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش‌افزوده اقدام کرده است.

همچنین تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری، تهیه پیش‌نویس دستورالعمل نحوه شناسایی و مقابله با شرکت‌های مشکوک به کاغذی و معاملات صوری، تعامل با دبیرخانه ستاد هماهنگی و مبارزه با مفاسد اقتصادی جهت تصویب مصوبه پیشگیری و شناسایی شرکت‌های کاغذی و تعیین وظایف سایر دستگاه‌های اجرایی دراین‌خصوص از دیگر فعالیت‌های سازمان مالیاتی در برخورد با فرارهای مالیاتی است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

40  +    =  41