موانع بیمه ای مانعی روبروی کشتی های دریای سیاه حامل غلات

مدیر اجرایی کارگزار بیمه Eyssautier-Verlingue، به AFP گفت: بیمه باربری در تئوری همیشه می تواند «بر اساس کیس» مورد ارزیابی قرار گیرد. اما با توجه به افزایش روز افزون حق بیمه پنج تا ۱۰ برابری مبلغی که پیش از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ دریافت می شد، شرکت ها دیگر این حق بیمه را پرداخت نمی کنند.

به گزارش ریسک نیوز، صادرات از اوکراین از طریق دریای سیاه تقریباً یک سال پس از امضای توافقنامه ای که روسیه پس از حمله به این کشور انجام داده بود و به سبب آن می توانست محصولات کشاورزی خود را صادر کن، بدون مشکل پیش می رفت. این به اوکراین اجازه داد ۳۳ میلیون تن غلات صادر کند و به کاهش قیمت جهانی مواد غذایی کمک کرد.

تشدید حملات

اما روسیه تصمیم گرفت از قرارداد غلات با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه خارج شود و به نوبه خود حملات خود را به زیرساخت های کشتیرانی اوکراین افزایش داده است.

در همین حال، کی یف از پهپادها برای هدف قرار دادن تنگه کرچ استفاده می‌ کند که دریای سیاه را به دریای آزوف متصل می‌کند و صادرات قابل‌توجه روسیه از طریق آن عبور می‌ کند.

برویر گفت: «ریسک ها به طور قابل توجهی برای محموله ها افزایش یافته است.»  پیش از این، ریسک ها بر روی کشتی های جنگی متمرکز بود.

اکثر محموله های غلات اوکراینی که پیش از این صادر می شد، اکنون از طریق رودخانه دانوب و از طریق راه آهن انجام می شود.

به گفته فردریک دنفل، ریاست Garex، که یک شرکت فرانسوی متخصص در بیمه ریسک های دریایی است، بنادر در طول این مسیر جایگزین نیز مورد حمله روس‌ ها قرار دارند.

یک کشتی جنگی روسی ماه گذشته به سمت یک کشتی باری که به سمت شهر بندری ازمیل اوکراین در سواحل دریای سیاه از اودسا در حرکت بود، شلیک کرد.

دنفل گفت: «تردد دریایی تقریباً به طور کامل در مناطق مورد نظر متوقف شده است»، و افزود که کشتی‌ های پراکنده که از منطقه اودسا حرکت می‌ کنند، غلات در کشتی ندارند.  کشتی کانتینری جوزف شولت توانست در اواسط ماه اوت به ترکیه برسد.

با انجام این کار، این کشتی اولین کشتی باری بود که از زمان پایان توافق مسکو این کار را از اوکراین انجام داد، اما محصولات غیر کشاورزی را حمل می کرد. اوکراین تاکنون چهار کشتی را در یک مسیر دریایی جدید ارسال کرده است، در حالی که روسیه در حال آماده سازی طرحی برای ارسال رایگان مواد غذایی به برخی از کشورهای آفریقایی و ارسال غلات با تخفیف برای فرآوری در ترکیه است.

مشارکت عمومی و خصوصی

بیمه‌ گران بین ‌المللی از جمله شرکت کارگزاری مارش در حال مذاکره هستند تا پوششی برای کشتی‌ هایی که از بنادر دریای سیاه ترانزیت می‌ کنند تحت مشارکت دولتی و خصوصی با اوکراین فراهم کنند. مارکوس بیکر، رئیس جهانی Marine & Cargo در مارش، گفت: هدف از این بحث ها کاهش هزینه های بیمه به سطحی معقول تر است.

به گفته بیکر، هدف این است که یک اعتبار اسنادی ایجاد شود که در آن به رسمیت شناخته شود که اوکراین و برخی از وام دهندگان آن طرف یک توافق خواهند بود که باید طی چند هفته نهایی شود. مکانیسم پیشنهادی ابتدا در برابر آسیب فیزیکی به کشتی‌ ها، پیش از بررسی پوشش خود محموله‌ ها، بیمه گذاری می‌ شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه پس از گفتگو با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفت که آنکارا با پیشنهادات جایگزین برای توافقنامه غلات اوکراین در سال گذشته مخالف است، که مسکو در ماه ژوئیه آن را زیر پا گذاشت.

اردوغان گفت که ترکیه و سازمان ملل پیشنهادهای جدیدی را با هدف رسیدگی به مشکلات روسیه در این توافق آماده کرده اند و افزود که امیدوار است «به زودی» به یک راه حل عملی دست یابد.

او گفت: «ما بسته پیشنهادی جدیدی را با مشورت سازمان ملل آماده کرده ایم. من معتقدم که می توان به نتیجه رسید. من معتقدم راه حلی که انتظارات ترکیه را برآورده کند به زودی به دست خواهد آمد.»

منبع: www.france24.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×    =  21