7 روند برتر بیمه زندگی در سال 2023 کدامند؟
از دیجیتال سازی تا توجه به فضای ابری
در سال 2023، انتظار می رود که بیمهگران زندگی به تلاشها برای اصلاح فرآیندهای پذیرهنویسی خود از طریق همکاریهای منبع داده خارجی، سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی و ابزارهای ردیابی دادههای لحظهای ادامه دهند. این امر دقت قیمتگذاری را افزایش میدهد، رضایت مشتری را در طول تعاملات کارگزار بهبود میبخشد و امکان صدور سریعتر بیمه نامهها را فراهم میکند.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از بیمه داری نوین، پس از افزایش قابل توجه رشد حق بیمه در سال 2021 و کاهش رشد در سال 2022، بخش بیمه زندگی با یک محیط اقتصادی کلان پیچیده در سال 2023 مواجه است. از یک طرف افزایش نرخ بهره ممکن است پیشنهادات بیمه زندگی را جذابتر از سرمایهگذاری مستقیم در سهام کند.
در عین حال تورم باعث فشار بر درآمد قابل تصرف میشود و نوسانات بازار مالی احتمالاً بر تقاضا تأثیر منفی خواهند گذاشت. در این محیط بیمهگرهای زندگی با تمرکز بر آینده، تلاشهای خود را برای تعالی عملیاتی و سرعت بخشیدن به تحول دیجیتال به جهت به حداکثر رساندن شخصیسازی مضاعف خواهند کرد.
روند 1- تجهیز به توانمندی های دیجیتال
نمایندگیهای توانمند با قابلیتهای دیجیتالی پیشرفته، بهرهوری و تعامل با مشتری را افزایش میدهند. کارگزارانی که به ابزارهای دیجیتالی دسترسی دارند میتوانند به بیمهگران کمک کنند تا نیازهای مشتری را به سرعت و به شکلی کارآمد انجام دهند.
انتظار داریم در سال 2023 و سالهای آینده که بیمهگران به کارگزاران دسترسی بیشتری به دادهها و ابزارهای لحظهای مشتری ارائه دهند که تجربه مشتری را تقویت کرده و حفظ بیمه شده را افزایش میدهد. تعاملات نمایندگی از طریق کانالهای دیجیتالی از راه دور، ارتباط انسانی مؤثری را مدتها پس از همهگیری ایجاد میکند که باعث تعمیق روابط با مشتری و افزایش ارزش طول ماندگاری مشتری میشود.
این تغییر منافع مادی را برای بیمهگران به همراه خواهد داشت. با در اختیار داشتن ابزارهای تحلیلی پیشرفتهای که فعالیتهای فروش و تعامل توسط کارگزاران را به تصویر میکشد، بیمهگران میتوانند استراتژیها و پشتیبانی مورد نیاز به جهت افزایش اثربخشی فروش را طراحی کنند. این امر به نوبه خود، توزیع دیجیتال را بهبود میبخشد، عملکرد فروش کارگزاران را افزایش میدهد و منجر به کسب درآمدهای بالاتر برای بیمهگران میشود.
روند 2- توسعه اکوسیستم
مشارکت اکوسیستم راهی به سوی پیشنهادهای مالی نوآورانه ارزشمند ارائه میدهد. بیمهگران با شرکای اکوسیستم همکاری خواهند کرد تا تجربیات شخصیسازی شده را برای کمک به بیمهگران در دستیابی به اهداف بلند مدت مالی ارائه دهند.
با ارائه مشوقهایی همچون پاداشها و تخفیفهای بیمه نامه برای داشتن رفتار مالی سالم، بیمهگران زندگی اعتماد کسب میکنند که منجر به داشتن روابط بهتر و عمیقتر با مشتری میشود. برای انجام این کار، انتظار میرود بیمههای زندگی سرمایهگذاری قابل توجهی در سال 2023 انجام دهند تا پیشنهادات اکوسیستم مالی خود را تقویت کنند و از معاملات به روابط تبدیل شوند. این امر به نوبه خود مستلزم گسترش تخصص اصلی آنها به منظور پیشگیری از ریسک و خدمات ارزش افزوده است.
در نتیجه، ردیابی و تجزیه و تحلیل عادات مالی بیمهشدگان به بیمهگران این امکان را میدهد تا برنامههای اقدام شخصیسازی شدهای را طراحی کنند که از سلامت مالی حمایت میکند، تجربه مشتری بهتری ارائه دهد و ارتباط بیمه زندگی را افزایش دهد.
روند 3- بیمه زندگی به عنوان یک خدمت
«بیمه زندگی تعبیه شده» در زمان مناسب، دسترسی به کانال درست را ارائه میدهد. بیمه تعبیه شده تجربیات یکپارچه مشتری را ایجاد میکند که باعث افزایش رشد در میان بخشهای مشتریانی میشود که خدمات کمتری دارند.
در سال 2023، اپراتورها سرمایهگذاریهای استراتژیک خود را در نوآوری محصول، قابلیتهای API و روابط اینشورتک انجام خواهند داد تا به طور موثر در بیمههای تعبیه شده سرمایهگذاری کنند و شکاف پوشش را پر کنند.
- فرصتهای مشارکت جدید ایجاد خواهد شد که ارزش پیشنهادی را افزایش میدهد و جریانهای درآمدی جدیدی برای بیمهگران و شرکای اکوسیستم آنها ایجاد میکند.
- این سرمایهگذاریها همچنین به شرکتهای بیمه کمک میکند تا هزینههای توزیع را کاهش دهند و دادههای مشتریان جدید را به دست آورند، در عین حال، نوآوری محصول را تقویت میکنند و ریسکهای پذیرهنویسی را کاهش میدهند.
روند 4- ابتکارات WELLNESS-AS-A-SERVICE تعامل عمیق با مشتری
بیمهگران زندگی با تمرکز بر آینده در حال ارزیابی مجدد ارزشهای پیشنهادی دیرینه هستند و سلامتی را به عنوان یک ستون تعامل با مشتری به برنامه خود اضافه میکنند.
Wellness-as-a-Service (رفاه به عنوان یک خدمت) مدلی انعطافپذیر برای بیمهگران زندگی ارائه میدهد که به دنبال هماهنگی کسبوکار خود با نیازهای در حال تغییر کاربران و باز کردن دوره جدیدی از رشد و سودآوری هستند.
- این مدلها به بیمهگران اجازه میدهند تا رفتارهای مشتری را درک کنند و از طریق خدمات شخصیسازی شده بیشتر با بیمه درگیر شوند.
- بیمهگران میتوانند پیشنهادهای ارزش مشتری خود را با ترویج پیشگیری از ریسک از طریق درک عمیقتر نیازهای مشتری و تعامل بیشتر، دوباره ابداع کنند.
از آنجایی که بیمهگران از نقش پرداختکننده خسارت در سال 2023 و پس از آن فراتر میروند تا به پیشگیری از ریسک، ارائهدهندگان سلامتی و شرکای زندگی سالمتر تبدیل شوند، تعامل و وفاداری مشتری افزایش مییابد.
تعامل با شرکای اکوسیستم همچون ارائهدهندگان سلامت، بیمارستانها، بانکها، داروخانهها و خردهفروشان موجب میشود تا راهکارهای سلامتی سریعتر در دسترس قرار گیرند و به بیمهگران زندگی کمک میکنند تا با گسترش دامنه خدمات ارائه شده، در فرصتهای B2B2C مخفف عبارت(Business-to-Business-to-Consumer) است و یک مدل تجاری است که در آن دو شرکت کالاها یا خدمات مکمل را برای رسیدن به یک مصرفکننده نهایی ارائه میدهند، سرمایهگذاری کنند.
چارچوب سلامتی به عنوان خدمات میتواند به بیمهگران این امکان را بدهد تا از سطح تمرکز بر تراکنشها به چیزی که روابط را از طریق تجارب بسیار شخصی شده ایجاد میکند، پیشرفت کنند.
این تجربه مشتری بهبود یافته با سفرهای مشتری برتر، ابتکارات نوآورانه سلامتی و راهحلهای اکوسیستم متصل ایجاد میشوند. از آنجایی که خدمات شخصیسازیشده آمادگی جسمانی و سلامت عمومی بیمهگران را تقویت میکند، بیمهگران حفظ مشتری را افزایش میدهند، خسارتها را کاهش میدهند و ارزیابی ریسک و دقت قیمتگذاری را افزایش میدهند.
استراتژیکترین شرکتهای بیمه زندگی بر روی فناوریهای پیشبینی پیشرفته، مشارکت در اکوسیستم و منابع داده جدید به منظور ترویج رفتارهای سالم سرمایهگذاری خواهند کرد.
روند 5- توجه به فضای ابری
شرکتهای بیمه برای ایجاد نوآوری و تعالی عملیاتی به سمت عملیات مبتنی بر فضای ابری حرکت میکنند. راهحلهای مبتنی بر فضای ابری، اپراتورها را قادر میسازد تا به برتری عملیاتی و بهبود تجربیات مشتری کمک کنند.
انتظار میرود روند عملیات مبتنی بر فضای ابری در سال 2023 شتاب بگیرد. این امر مستلزم این است که بیمهگران وظایف و فرآیندهایی را که باید از پلتفرمهای قدیمی به فضای ابری منتقل کنند، اولویتبندی کنند.
این انتقال بیمهگران موفق را قادر میسازد تا از فرصتهای جدید بازار استفاده کنند، امنیت را افزایش دهند و پاسخگویی مشتریان را بهبود بخشند. مزایای استفاده از فضای ابری برای سیستمهای بیمه اصلی شامل کاهش قابل توجه هزینههای تعمیر و نگهداری، افزایش انعطافپذیری زیرساختها و سرعت بخشیدن به توسعه محصول مقرون به صرفه است.
روند 6- جمعیت جوان ها را جستجو کنید
بیمهگران زندگی با محصولات مرتبط و تجربه دیجیتالی مشتریان، جمعیتهای جوانتر را هدف قرار میدهند. یک فرآیند کاربردی ساده و استقبال از تجربه مشتری و نه دلهرهآور، به اپراتورها کمک میکند تا نسل هزاره پرمشغله را جذب کنند.
در سال 2023، ما از اپراتورها انتظار داریم که پلتفرمهای دیجیتالی را توسعه دهند و به صورت دیجیتالی کارگزاران را برای جذب مشتریان جوان و باهوش فناوری که به دنبال یک مسیر مناسب خرید بیمه زندگی هستند، تقویت کنند. بیشتر بیمهگران زندگی بر روی تجربه مشتری قانعکننده و استراتژیهای تعامل Interactive (تعاملی) به جهت ایجاد ارتباطات عمیقتر و بهبود وفاداری و حفظ برند تمرکز خواهند کرد.
پیشنهادهای دیجیتال با مراحل خرید کمتر منجر به پذیرهنویسی، تأیید و صدور بیمه نامه سریعتر میشود. در عین حال، یک فرآیند درخواست کوتاهتر و بدون معاینه پزشکی (که پیش از این چندین هفته طول میکشید) میتواند تجربه مشتری را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
شرکتهای مخابراتی میتوانند با ارائه راهحلهای بیمه نوآورانه و آسانتر، حمایت مالی را گسترش دهند و محصولات جدیدی را ارائه دهند که متناسب با نیازهای هزارهها در مراحل مختلف زندگی باشند.
روند 7- ضرورت ساده سازی تعهدنامه
استفاده لحظهای از دادههای جایگزین به خودکارسازی و سادهسازی تعهدنامه کمک میکند. با ادغام دادههای لحظهای از منابع اطلاعاتی شخصثالث، بیمهگران زندگی فرصتی منحصر به فرد برای تغییر فرآیند پذیرهنویسی دارند.
در سال 2023، ما انتظار داریم که بیمهگران زندگی به تلاشها برای اصلاح فرآیندهای پذیرهنویسی خود از طریق همکاریهای منبع داده خارجی، سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی و ابزارهای ردیابی دادههای لحظهای ادامه دهند. این امر دقت قیمتگذاری را افزایش میدهد، رضایت مشتری را در طول تعاملات کارگزار بهبود میبخشد و امکان صدور سریعتر بیمه نامهها را فراهم میکند.
راهحلهای فناوری جدید برای پذیرهنویسی به بیمهگران کمک میکند تا ارزیابیهای ریسک دقیقتری را در زمان کمتری انجام دهند. در نتیجه، پذیرهنویسان میتوانند زمان بیشتری را برای فعالیتهای ارزش افزا صرف کنند. علاوه بر این، بیمهگران سود نهایی خود را از طریق کاهش ریسک پذیرهنویسی، افزایش ثبات تصمیمگیری و کاهش هزینههای جذب مشتری بهبود خواهند بخشید.
سخن پایانی
شرکتهای بیمه زندگی به مدرنسازی سیستمهای عملیاتی اصلی ادامه خواهند داد و در عین حال به ابتکارات تحول دیجیتال به جهت حرکت در محیط اقتصاد کلان سال 2023 و پس از آن سرعت میبخشند. هدف آنها ارضای نیازهای در حال تحول مشتری و در عین حال سرمایهگذاری بر تقاضای ناشی از افزایش آگاهی از ریسک به دلیل همه گیری کووید-19 و نرخهای بهره است که محصولات تضمین شده را جذابتر میکند.
ما پیشبینی میکنیم که بیمهگران زندگی، نوآوری محصول را در حالی که مدلهای کسبوکار جدید را کشف میکنند، به کار گیرند. با این حال، نوآوری مستلزم سرمایهگذاری در فناوریهای نسل بعدی است که تجربه دیجیتالی جامعی را ارائه میدهند، هزینهها را از طریق مدلهای عملیاتی فناوری اطلاعات بهینهسازی میکنند، و یک شرکت انعطافپذیر را ایجاد میکنند که آماده بهرهبرداری سریع از فرصتهای جدید است.
بیمهگران آیندهنگر از همکاريهای اکوسیستم به منظور بهبود پیشنهادات اصلی خود و توسعه محصولات جدید برای تقویت تعامل با بیمه شدگان و افزایش سفر مشتری استفاده خواهند کرد. علاوه بر این، شرکتهای حملونقل، انعطافپذیری عملیاتی را در اولویت قرار میدهند و در عین حال سلامتی را در استراتژیهای خود لحاظ میکنند.
در سال 2023، ما انتظار داریم که کارگزارانی را با ابزارهای دیجیتالی قویتر و محصولات نوآورانه توانمندتر ببینیم که بخشهای مشتریان را هدف قرار میدهند تا شکاف پوششی را پر کنند. برای تحقق این هدف، بیمهگران زندگی بر ایجاد قابلیتهای فنی مبتنی بر فضای ابری، هوش مصنوعی و تحلیلهای پیشبینی تمرکز خواهند کرد.
بیمهگران تجربه مشتری را بهبود میدهند و نقاط تماس مشتری را افزایش میدهند تا به شرکای سبک زندگی دارندگان بیمه نامه تبدیل شوند. افزایش اعتماد و وفاداری مشتری، فرصتهای بیشتر فروش و توسعه محصول قوی نتیجه آن خواهد بود.
در سال 2022، این صنعت به تلاشهای تحول پس از همهگیری سرعت بخشید. ما انتظار داریم که بیمهگران زندگی در سال 2023 با ادامه تحول دیجیتالی با سرعت بالا، در محیط چالش برانگیز اقتصاد کلان حرکت کنند: شرکتهای حملونقل استراتژیک مشتریمداری، نوآوری چابک در محصول و قابلیتهای دیجیتال پیشرفته را در اولویت قرار خواهند داد.
مترجم: مسعود اسکندری
منبع: prod.ucwe.capgemini.com