از این رو بود که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان ساعت معاملاتی روز گذشته در سطح ۲میلیون و یک‌هزار واحدی ایستاد. در این میان نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل‌اتکایی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، روز جذابی را پشت سر نگذاشت و با کاهش ارتفاع ۱.۵۱درصدی، در سطح ۶۸۰هزار و ۱۴واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که سنجه مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۳۹درصد قرمزپوش شد و در ارتفاع ۲۴هزار و ۸۹۹ واحدی کار خود را به اتمام رساند. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار است مقدار ۳هزار و ۳۴۴میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه روز گذشته نقدینگی ۵۷۶میلیارد تومانی از بازار سهام خارج شد. روز گذشته سه نماد «فولاد»، «شپنا» و «خودرو» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «وسپهر»، «خاور» و «آریا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «تکاردان»، «شستا» و «ثشاهد» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند.

 سایه جنگ بر بازار کم‌رمق

بازار سهام این روزها در سایه بی‌اعتمادی و سردرگمی عجیبی فرورفته است. نخستین روز هفته جاری معاملاتی زیر سایه تحولات بین‌المللی چندان درخشان نبود. بازار سهام که ماه‌هاست در رکود اسفناکی فرورفته بود همچنان روزهای مبهمی را سپری می‌‌کند. با به صدا درآمدن شیپور تحولات و مناقشات بین‌المللی ابتدای هفته گذشته سایه ترس و نااطمینانی سراسر بازارهای مالی را فراگرفت و اسکناس آمریکایی که نیمه نخست سال را در محدوده‌های ۴۹ تا ۵۰هزار تومان در نوسان بود، افزایش قیمت حدود ۴هزار تومانی را تجربه کرد. در همین بین بازار سهام نیز که نسبت به بازارهای مالی از نقدشوندگی بالایی برخوردار است، با افزایش بی اعتمادی‌ها سرخ‌پوش شد و شاهد هفته‌ای با خروج نقدینگی حقیقی‌ها بود.

با این وجود اواسط هفته انتشار اخبار مثبتی همچون تعیین‌تکلیف سیمانی‌ها و فولادی‌ها در بورس کالا، روح ترس را از جان بازار گرفت و بازار را به وضعیت پایدارتری سوق داد. در این بین نرخ ارز نیز از اواسط هفته گذشته روند اصلاحی به خود گرفت و روز گذشته به محدوده‌های ۵۱هزار و ۳۰۰ تومان رسید. از طرفی طلای سیاه در چند هفته اخیر دورخیز پرقدرتی برای افزایش قیمت داشته و در روزهای اخیر قیمت هر بشکه به ۹۰دلار نیز افزایش داشته است. کارشناسان روند مثبتی برای رشد قیمت نفت پیش‌بینی می‌‌کنند.  حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص روند این روزهای بازار گفت: بازار سهام روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. ارزش پایین معاملات زیر سایه بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران از جمله دلایل تاثیرگذار بر کم‌رمقی و قرمزپوشی تابلوی معاملاتی این روزهای بازار است. با این وجود از هفته گذشته مناقشات بین‌المللی ریسک سنگینی را بر بازار تحمیل کرده است. با این وجود می‌‌توان اظهار کرد در شرایط کنونی، کاهش بیشتر شاخص‌های اصلی و قیمت‌ها به دلیل جذابیت مساعد بازار در قیمت‌های فعلی چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد.

از لحاظ زمانی و قیمتی بازار اصلاح‌های مناسبی را به پایان رسانده است. از طرفی نرخ ارز نیز در روزهای اخیر روند اصلاحی داشته و به نظر نمی‌رسد در ماه‌های آینده قیمت اسکناس سبزرنگ به سطح زیر ۵۰هزار تومان کاهش یابد. همچنین موج مثبت پیش‌بینی‌ها پیرامون چشم‌انداز بازار نفت می‌‌تواند تاثیر بخصوصی در صنایع مربوطه بگذارد. بنابراین چنین به میان می‌‌آید که بازاری متعادل را در هفته جاری داشته باشیم و تا زمانی که ارزش معاملات رشد مقبولی نداشته باشد نمی‌توان به روزهای صعودی بازار امیدوار بود.  مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، روند روزهای اخیر بازار را بدین صورت تشریح کرد: در شرایط فعلی، تاثیرپذیری بازار از عوامل بنیادی نسبت به تحلیل تکنیکال بیشتر و حائز اهمیت‌تر است. از این رو تا زمانی که سایه شک و تردید در بازار حاکم است، نمی‌توان رویکرد مثبتی را برای بازار متصور بود. عوامل مختلفی چون تحولات بین‌المللی و وقوع ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک و تاثیرپذیری بازار از افت‌و‌خیزهای نرخ ارز موجب شده بازارهای موازی از جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: نمی‌توان نرخ ارز را در وضعیت نزولی مشاهده کرد. از این رو چنین می‌‌توان پیش‌بینی کرد که اسکناس آمریکایی می‌‌تواند در محدوده‌های ۵۰هزار تومانی کاهش قیمت داشته باشد و نمی‌توان انتظار افت یا رشد‌های هیجانی از آن داشته باشیم.  او در پایان افزود: با توجه به اینکه افزایش قیمت نفت می‌‌تواند تا حدودی شرایط مساعدی در بازار حاکم کند و وضعیت کسری بودجه را بهبود بخشد، می‌‌توان هفته متعادلی برای هفته جاری بازار پیش‌بینی کرد.