زیان تجارت نو، کدال را شگفت زده کرد/ هشت نکته مهم در صورتهای مالی تجارت نو

در حالی امروز صورتهای مالی شرکت بیمه تجارت نو در کدال بارگذاری شد که آمار و ارقام از سفر زیان بار این شرکت از روز های سودآور به دوران زیانده خبر می دهد. کدال امروز نشان داد، زیان خالص، عملیاتی و انباشته شرکت بیمه تجارت نو در پایان 6 ماهه اول 1402، به ترتیب 789، 860 و 874 میلیارد تومان بوده است. بنابراین شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت شد.گفتنی است ظاهرا مجوز قبولی اتکائی این شرکت نیز از سوی بیمه مرکزی باطل شده است.

به گزارش ریسک نیوز عملکرد شش ماهه بیمه تجارت نو در سال 1402 امروز منتشر شد و آثار عملکرد زیانباری را به نمایش گذاشت.

 بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت بیمه تجارت نو ، حاصل فعالیت نیمه نخست در سال جاری تحقق زیان خالص 789 میلیارد تومانی است که می توان آن را ماحصل عملکرد مدیریت قبلی دانست چرا که تیم جدید مدیریتی پس از کش و قوس های فراوان برای برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده، بالاخره در شهریور ماه کرسی مدیریت را در اختیار گرفتند و حالا با زیانی میلیادری مواجه هستند که نیازمند برنامه ترمیم مالی دقیق است.

گفتنی است هیات مدیره جدید از 18 شهریور 1402 مدیریت شرکت را بر عهده گرفتند.

در دوره مورد بررسی حق بیمه خالص 903 میلیارد تومان گزارش شد؛ اما وجود خسارت پرداختنی خالص بیش از 1200 میلیارد تومان و هم چنین رشد 99 درصدی سایر هزینه های بیمه ای، افزایش 51 درصدی هزینه های عمومی و اداری و … این شرکت را با زیان خالص همراه کرد.

آنچه که در صورتهای مالی تجارت نو باید بدانید

1-     حدود 93% از هزینه خسارت مربوط به خسارت پرداختی (حواله­ های پرداختی) در 6 ماهه اول سال 1402 است و تنها 7% از این هزینه به هزینه خسارت معوق باز می­ گردد. بنابراین مبلغ هزینه خسارت به نظر واقعی و مربوط به حواله ­های خسارت پرداختی است و نه ذخایر خسارت.
2-     افزایش شدید ضریب خسارت بالاخص در بیمه ­های درمان و عمر گروهی، بدنه و مسئولیت به علت ضعف مدیریت ریسک شرکت در سال 1401 و 1402، موجب شده است که شرکت با 243 میلیارد تومان ذخیره ریسک منقضی نشده در دوره مذکور روبرو شود.
3-     نسبت هزینه اداری، عمومی و پرسنلی بر درآمد حق بیمه حدود 16% می­باشد که حاکی از نبود مدیریت و کنترل این هزینه بوده است.
4-     از موارد قابل توجه دیگر، بالا بودن نسبت هزینه کارمزد نمایندگان و کارگزاران به درآمد حق بیمه است. این نسبت در 6 ماهه ابتدای سال 1402 برای بیمه تجارت­ نو 17% بوده است.
5-     خالص افزایش / کاهش وجه نقد شرکت در دوره مذکور به دلیل افزایش متوسط دوره وصول مطالبات به 296 روز بوده است.
6-     افزایش 328% بدهی به بیمه­ گذاران و نمایندگان در سامانه کدال، موارد قابل توجه صورت­های مالی 6 ماهه شرک بیمه تجارت­ نو است.
7-     به دلیل نامه افشای شرکت مورخ 25/07/1402 مربوط به فروش و تهاتر زمین بابلسر در آخرین روزهای حضور هیأت مدیره قبل شرکت و عدم وجود اسناد و مدارک کافی، صورت­های مالی تلفیقی ارائه نشده و همچنین سود یا زیان شرکت زیرمجموعه سهند ویسمن در درآمدهای سرمایه ­گذاری شرکت اصلی لحاظ نشده است.
8-     زیان خالص، عملیاتی و انباشته شرکت در پایان 6 ماهه اول 1402، به ترتیب 789، 860 و 874 میلیارد تومان بوده است. بنابراین شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت شده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟