زیان بانکها از محل کارمزد خدمات پیامکی/ شبکه بانکی در منگنه قانون و مشتریان
در حالی که مشتریان بانکها نسبت به افزایش کارمزد خدمات پیامکی معترض هستند، بانکها میگویند که کارمزدهای فعلی نه تنها برای آنها سودآور نیست، بلکه آنها را متحمل زیان میکند.

به گزارش پایگاه ریسک نیوز به نقل از تجارتنیوز، موضوع کارمزدهای بانکی یکی از مواردی است که در سالهای اخیر همواره محل بحث بین بانک مرکزی، بانکها و مشتریان شبکه بانکی بوده است. حال با ارسال پیامک توسط برخی بانکها به مشتریان به منظور برداشت مبلغ کارمزد خدمات پیامکی، این بحث بار دیگر بالا گرفته است. این موضوع به ویژه در مورد یکی از بانکهای قرضالحسنه، حاشیهساز شده و اعتراض مشتریان این بانک را در پی داشته است. با این وجود بانک مرکزی و کانون بانکهای خصوصی نیز به موضوع کارمزد خدمات پیامکی واکنش نشان داده و توضیحاتی را پیرامون آن ارائه کردهاند.
ماجرای کارمزد خدمات پیامکی بانکها
نرخ کارمزد پیامکهای بانکی از آذر ماه سال 1399 به این سو تغییری نداشته، موضوعی که با واکنش منفی بانکها مواجه شده است. طوری که برخی بانکها پیشنهاد دادند که با توجه به افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین به منظور عادلانه کردن هزینههای مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنشهای هر فرد محاسبه شود.
به عبارت دیگر، بر اساس این پیشنهاد، مشتریانی که تراکنش کمتری دارند، هزینهای پایین تر از آبونمان سالانه میپردازند و افرادی که تراکنشهای بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت. با این وجود به نظر میرسد که این موضوع همچنان به مذاق مشتریان بانکها خوش نمیآید.
اعتراض مشتریان به کارمزد 100 هزار تومانی
بانک قرضالحسنه رسالت به تازگی با ارسال پیامک به مشتریان خود، کارمزد خدمات پیامکی در سه ماهه نخست سال جاری را اعلام کرده که ارقام این کارمزد با توجه به تعداد تراکنشهای حساب هر مشتری، از چهار هزار تومان تا 100 هزار تومان متفاوت است.
بانک رسالت نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که کارمزد خدمات پیامکی بانک رسالت طبق بخشنامه بانک مرکزی و بر اساس عملکرد حساب مشتری، بر اساس تعداد تراکنشهای فرستاده شده برای هر حساب محاسبه میشود.