مقایسه ای میان دغدغه سیاستگذاران بانکی و بیمه ای / از بانکداری هوشمند تا تکافل!

سیاستگذاران بانکی تلاش کرده اند، در چهار محور اساسی نیازهای رسیدن به بانکداری هوشمند را در قالب یک رویداد به بحث گذارند و بر بانکداری باز، تنظیم گری هوشمند، نقشه راه و … تمرکز کنند و به مهمترین دعدغه “مردم” که تسهیل خدمات است، بپردازند. در همین رابطه سیاستگذاران بیمه ای هم تلاش کرده اند با اتصال واژه تکافل به ابتدا و انتهای برخی کلمات همچون تکافل و مهار تورم، تکافل و حاکمیت شرکتی، تکافل و سرمایه انسانی، تکافل و نوآوری و … به مهمترین دغدغه “خود” بپردازند.

به گزارش ریسک نیوز ، طی سالهای اخیر مدیران شبکه بانکی و صنعت بیمه کشور بر بانکداری و بیمه داری هوشمند تمرکز بسیاری داشته اند و بسیار سخن رانده اند.

روسای کل بیمه مرکزی همواره در برنامه های توسعه ای خود از ضرورت پیاده سازی بیمه گری و نظارت هوشمند یاد کرده اند.

اساسا همایش های بانکی و بیمه ای جایی است که دیدگاههای بازار های مالی در آن متبلور می شود به عبارتی محور های رویدادهای سالیانه در حوزه بانک و بیمه بیانگر دغدغه سیاستگذاران این صنایع است.

به طور مثال در سالهای گذشته همایش بیمه و توسعه با محورهائی همچون نظارت ، مدیریت ریسک و … برگزار شده که نشان دهنده ان است که مدیران بیمه ای بر این محورها تاکید داشته و دارای حلقه های مفقوده ای بودند که تلاش کرده اند با برگزاری این سمینار راهکائی میان مدت و بلندت برای این چالش ها بیابند.

سیاستگذاران بانکی نیز به همین منوال دغدغه های اصلی شبکه بانکی را در قالب همایش های سالیانه خود پیاده سازی می کنند در همین راستا به دلیل اهمیت هوشمند سازی خدمات بانکی،دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و تظام های پرداخت با محوریت گذار به بانکداری هوشمند برگزار شد

اهم محورهای این همایش عبارت بود  از:

بانکداری هوشمند ، مفاهیم، روندها و آثار

نقشه راه بانکداری هوشمند

تجربه مشتری در بانکداری هوشمند

سیاست گذاری و تنظیم گری هوشمند

همانطور که در محورهای فوق مشاهده می شود، سیاستگذاران بانکی تلاش کرده اند تا در چهار محور اساسی نیازهای رسیدن به بانکداری هوشمند را در قالب این رویداد به بحث گذارند.

در محورهای فوق توجه به نیاز مشتری به شدت مورد توجه قرار گرفته و نقشه راه بانکداری هوشمند در قالب سند ره نگاشت مورد واکاوی قرار گرفته است. از طرفی سیاست گذاری و تنظیم گری هوشمند نیز به عنوان محوری مهم مورد توجه قرار گرفته است.

محورهای فوق نشان می دهد، سیاستمداران شبکه بانکی به دور از فضای سیاست زده و توهم آمیز تلاش کرده اند تا محور یکی از مهمترین همایش ای سالانه خود را بر خدمت بهینه به مشتری بنا کنند.

اما محورهای سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه امسال با موضوع «تکامل زیست بوم صنعت بیمه (تکافل، حکمرانی، فناوری‌های نوین)» هم در نوع خود جالب است .

 این همایش قرار است در 13 اذر ماه 1402 با محورهای «هم‌افزایی نوآورانه بیمه و تکافل»، «نقش بیمه و تکافل در شکوفایی پژوهش، فناوری و آموزش»، «نقش صنعت بیمه و تکافل در مهار تورم»، «توسعه بین‌المللی صنعت بیمه و تکافل»، «تکافل، بیمه رایج و مدیریت ریسک»، «چالش‌های نظارتی و حاکمیت شرکتی در بیمه و تکافل»، «تکافل خرد و بیمه زندگی»، «شایستگی‌های سرمایه انسانی در ساختار بیمه و تکافل»، «بیمه‌های اتکایی و تکافل اتکایی»، «حکمرانی هوشمند صنعت بیمه و تکافل» و «فناوری‌های نوین و صنعت بیمه و تکافل»،برگزار شود.

چسباندن تکافل به عنوان یک ابزار که در کشورهایی اغلب سنی مذهب اجرا می شود به انواع و اقسام شاخص ها و پارامترهای اقتصادی مانند نظارت، بیمه زندگی ، مدیریت ریسک، تورم، حاکمیت شرکتی و … نیز در نوع خود جالب است.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که تکافل چه ارتباطی می تواند با حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک، اتکائی، شایستگی سرمایه انسانی و … می تواند داشته باشد.

در ادامه باید گفت، تکافل به عنوان یک ابزار برای پوشش ریسک هاست و در برخی کشور ها مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به عنوان یک راهکار ارائه شود؛ اما اینکه چرا در ذهن مدیران یک بازار مالی همه راهها به تکافل ختم می شود، در نوع خود بی نظیر است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟