لایحه بودجه بدون جداول آماری منتشر شد/ نگاهی به منابع و مصارف بودجه

لایحه بودجه ۲۴۶۲هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۳ بسته شده است. منابع و مصارف آن چگونه است؟

به گزارش پایگاه ریسک نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، متن کامل بخش اول لایحه بودجه 1403 که دیروز طبق روال گذشته طی نامه‌ای به دست مجلسی‌ها رسید، امروز منتشر شد. پیش از این گفته شده بود که لایحه بودجه به دلیل به اتمام نرسیدن بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه توسط نمایندگان به زمان دیگری موکول خواهد شد.

اولین بخش از لایحه بودجه حامل اعداد و ارقام عجیبی است؛ از رشد درآمدهای مالیاتی تا کاهش درآمد نفتی. در این لایحه آمده است که  درآمدهای مالیاتی با رشد 50 درصدی نسبت به سال جاری، به هزار و 122 هزار میلیارد تومان می‌رسد. از سوی دیگر اما درآمدهای نفتی 16 درصد کمتر از امسال برآورد شده است.

همچنین قرار است دولت رئیسی یک درآمد 60 هزار میلیارد تومانی از محل واگذاری شرکت‌های دولتی به دست بیاورد. پیش‌بینی شده فروش اوراق بدهی با رشد 36.1 درصد نسبت به سال قبل به 254 میلیارد تومان برسد.

در همین ارتباط نظر محمدتقی فیاضی، کارشناس مسائل بودجه را جویا شدیم که او معتقد است اقتصاد ایران ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را ندارد و باید منتظر فشار مالیات بر تولید و مصارف خانوار باشیم.

جدول منابع و مصارف

لایحه بودجه ۲۴۶۲هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۳ بسته شده است. در بخشی از این لایحه منابع و مصارف عمومی دولت منتشر شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  1