وعده وزیر اقتصاد برای کاهش تورم در بلندمدت

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت می‌گوید: نرخ تورم در مسیر بلندمدت کاهشی است،

به گزارش پایگاه ریسک نیوز به نقل از همشهری آنلاین، خاندوزی در نشست خبری با خبرنگاران از آخرین تحولات اقتصادی سخن گفت و با اشاره به کاهش بیکاری همراه با رشد اقتصادی و سرعت گرفتن پرداخت اعتبارات عمرانی در واکنش به انتقادها از دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت خود را مسئول رفع مشکلات اقتصادی می‌داند و دنبال کتمان مشکلات نیست. گزیده گفته‌های وزیر اقتصاد را بخوانید:

تورم آذرماه ناشی از مشکلات عرضه بود

تورم در مسیر بلندمدت خود روند کاهشی دارد؛ ممکن است برخی اجزا در کوتاه مدت رشد کند، مشابه آنچه در آذر ماه رخ داد، اما این رشد مقطعی تورم، ناشی از سیاستهای پولی ومالی دولت نیست. افزایش تورم در آذرماه عمدتا ناشی از مشکلات سمت عرضه برخی اقلام مصرفی و اختلال در تولید گوشت قرمز در کشور بوده که وزارت جهاد کشاورزی برای حل مساله و تامین کسری بازار، مجموعه تدابیری اتخاذ کرده و ماهانه ۶هزارتن گوشت گرم و ۸ هزار تن گوشت منجمد در حال ورود به کشور است و پیش‌بینی می‌شود تا بهار آینده بازار گوشت به تعادل برسد.

کمترین نرخ بیکاری در ۲ دهه گذشته ثبت شد

کمترین نرخ بیکاری در ۲ دهه گذشته در حالی در پاییز امسال ثبت شده که شاهد افزایش مشارکت جمعیت فعال کشور بوده‌ایم و بیکاری فارغ التحصیلان که دغدغه اصلی رئیس جمهور است، نیز به ۱۱.۵ درصد کاهش یافته و نکته مهم دیگر همراه شدن رشد اقتصاد با کاهش بیکاری است؛ به ویژه اینکه از دام سرمایه گذاری منفی و صفر دهه ۹۰ عبور کرده ایم.

دولت در انعکاس واقعیات ابایی ندارد

در ۹ ماهه نخست امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه به پروژه‌های عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۵ درصد افزایش داشته است. برخی دوستان دولت را متهم به آمارسازی کرده اند اما دولت در انعکاس واقعیات ولو که نقطه ضعف باشد ابایی ندارد و خود را مسئول رفع آنها می داند نه کتمان کردن مشکلات. برخی رسانه‌ها هم به دولت برچسب پوپولیسم می‌زنند اما آیا تداوم رشد اقتصادی، پیوستن ایران به پیمان شانگاهی و بریکس، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، برخورد با بانک‌های ناترازی و کاهش نرخ رشد نقدیندگی و شناسایی بی‌سابقه فرارهای مالیاتی، به معنای پوپولیسم است؟

با استناد به آمار مقدماتی می‌گویند تراز تجاری کشور منفی است

برخی با استناد به آمار مقدماتی گمرک می‌گویند که تراز تجاری کشور منفی است اما آنچه برای مدیریت بازار عرضه و تجارت کشور حائز اهمیت است، مجموع صادرات یک کشوردرمقابل مجموع نیازهای وارداتی است که در اکثر سال ها مثبت بوده و نفت و غیرنفت هم در آمارهای بین الملی محاسبه نمی شود. آذرماه آماری که گمرک منتشر می کند با لحاظ آماری است که وزارت نیرو از محل صادرات برق وهم وزارت نفت از محل صادرات نفت و میعانات و هم سایر وزارتخانه هایی که خدمات فنی و مهندسی ارائه داده‌اند.

برکناری مدیران مرتبط با پرونده چای دبش انجام شد

در خصوص پرونده دبش یکی از نکات مهم نبود یا ضعف نظارت های سیستمی ثبت سفارش و مرحله تخصیص و تامین ارز توسط برخی از شرکت ها بود و از همان سال قبل که این پرونده از سوی دستگاه های نظارتی و امنیتی داخل دولت شناسایی شد برای حل این مسائل چاره اندیشی شد. در خصوص مقابله و رسیدگی به پرونده چای دبس، برکناری مدیرانی که در این خصوص نقش داشته اند اقدام شده و امیدواریم که حکم نهایی قوه قضاییه نیز بر تعیین تکلیف این پرونده مهر پایان بزند.

برای ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت ۳ ماه فرصت دادیم

هیچ مالیات ونرخ جدیدی برای مالیات نه بر طلا و نه سایر اصناف وضع نشده و حتی مساله الزام به ثبت موجودی طلا که در سامانه جامع تجارت سه ماه برای آن فرصت تعیین شده هم تنها برای اصنافی است که آمادگی لازم را نداشته‌اند. با توجه به این که از نظر حکم قانونی پیوستن پایانه‌های فروشگاهی به سامانه‌های مالیاتی ازاول دی ماه همه گروه های اقتصادی الزامی است و با توجه به روشنگری که به شیوه ثبت فاکتورهای الکترونیکی وجود دارد، امیدواریم ابهام‌ها رفع شود چرا که سبب شفافیت در اقتصاد شده و مقابل بسیاری از تخلفات گرفته می‌شود.

درآمدهای نفتی نسبت به سال قبل ۲۳ درصد بیشتر شد

میزان وصولی درآمدهای نفتی در ۹ ماه گذشته نسبت به سال قبل ۲۳ درصد بیشتر شده و میزان دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی نسبت به سال گذشته افزایش یافته که ناشی از آزادسازی پول های بلوکه شده بود؛ در مجموع چشم انداز مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی با اقدامات اخیر شامل افزایش درآمد ارزی و میزان ارز مثبت است.

تخلف در مورد بسته های اینترنت را از طریق سامانه ۱۹۵ اعلام کنید

قبل از تغییر نرخ اینترنت وزارت ارتباطات با تمام اپراتورهای در خصوص اینکه چه بسته هایی و چه میزان امکان افزایش قیمت دارند، توافقات صورت گرفته و مردم نیز هر جا تخلفی در این خصوص دیدند از طریق سامانه ۱۹۵ و یا سایر سامانه ها آن را گزارش کنند در خصوص قیمت‌گذاری خودرو نظر دولت این است که تا زمانی که این صنعت از انحصار خارج نشود، قیمت بر اساس مصوبه شورای رقابت تعیین خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×  3  =