بیمه مرکزی اینجا، بیمه مرکزی آنجا، بیمه مرکزی همه جا/بلاتکلیفی فناوری اطلاعات زیر پوشش همایش اینشورتک

بیمه مرکزی که وظیفه اش تسهیل گری و بسترسازی است، تصمیم گرفته در کنار کارهای زمین مانده اش ، برگزاری همایش دیگری را کلید زند تا حضور بهنگام و نابهنگامش در هر جا و هر مکانی را به منصه ظهور برساند.به نظر می رسد ساده ترین ابزار، برگزاری همایش است چرا که ذیل برگزاری رویداد خیلی از ماموریتها فراموش می شود.سوت همایشی دیگر با هدف توسعه فضای نوآوری زده شده و لاجرم اهالی صنعت بیمه باید اجابت کنند.

به گزارش ریسک نیوز ، روابط عمومی بیمه مرکزی از برگزاری رویداد ایران اینشورتک 2024 در تیرماه سال جاری خبر داد، در همین راستا پیش رویدادی با حضور رئیس کل بیمه مرکزی، معاون طرح و توسعه ، معاون اتکائی،معاون توسعه مديريت و منابع بیمه مرکزی و گروهی از مدیران و کارشناسان صنعت بیمه برگزار شد.

سالهاست که انتقادات فراوانی به برگزاری همایش بیمه و توسعه که بیشتر شبیه رویداد دورهمی مدیران بیمه است وارد می آید و حالا بیمه مرکزی به عنوان سیاستگذار تصمیم گرفته رویداد دیگری را رقم زند تا شعار نوآوری را هر چه رساتر سر دهد.

بیمه مرکزی که وظیفه اش تسهیل گری و بسترسازی است، تصمیم گرفته در کنار کارهای زمین مانده اش ، برگزارش همایش دیگری را کلید زند تا حضور بهنگام و نابهنگامش در هر جا و هر مکانی را به منصه ظهور برساند.

به نظر می رسد در کنار کارهای زمین مانده بیمه مرکزی، ساده ترین ابزار، برگزاری همایش است چرا که ذیل برگزاری رویداد خیلی از ماموریتها فراموش می شود.

سوت بزن و همایش برگزار کن

شش ماه از برگزاری همایش بیمه و توسعه با محوریت تکافل می گذرد ، همایشی که به اذعان کارشناسان غالب ترین دستاوردش شوآف رئیس پژوهشکده بیمه بود.

در ماه پایان سال گذشته نیز بیمه مرکزی همایشی با عنوان آینده پژوهشی برگزار کرد، با حضور شخصی که کلیپهای سخنرانی اش به راحتی در یوتیوپ قابل دسترس است و با یک سرچ ساده و اشراف به زبان انگلیسی می توان به راحتی وبدون پرداخت هزینه گزاف ساعتها سخنرانی هایش در خصوص آینده پژوهشی را شنید و دید، در حالیکه متخصصان ایرانی بسیاری در این حوزه وجود دارند که عضو فدراسیون جهانی آینده پژوهی هستند و از تجارب بین المللی نیز برخوردارند.

بنابر اذعان بسیاری از شرکتهای بیمه ، نهاد ناظر در نامه ای هر چند محبت آمیز اما به شکل زیر پوستی بر حضور مدیران بیمه ای به شکل گسترده در رویداد آینده پژوهی تاکید کرده بود؛ سوت زنی برای شرکت در رویداد همانا و اجابت دعوت همانا.

حالا خبر می رسد، سوت همایشی دیگر با هدف توسعه فضای نوآوری زده شد و لاجرم اهالی صنعت بیمه باید اجابت کنند.

بیمه مرکزی و سس هزار جزیره آتی

پیش از برگزاری این همایش باید از سیاستگذار بیمه ای سوال کرد که چه زمانی می خواهد هزار جزیره آی تی در نهاد نظارتی را که به کلاف سردرگمی تبدیل شده سامان بخشد؟

آیا مساله اصلی صنعت بیمه در زمینه تسهیل گری نوآوری، برگزاری همایش است؟

تکلیف سامانه های حاکمیتی موجود در بیمه مرکزی که دچار پراکندگی و بهم ریختگی ملموسی است ، چیست؟

در شرایط فعلی ماموریتهای بیمه مرکزی در بخش زیر ساخت داده در برخی موارد روی زمین مانده و حاکمیت داده در صنعت بیمه در حد یک شعار باقی مانده است.

اگرچه ذکر این نکته ضروری است که توسعه نوآوری راهی است بی نهایت و ماموریتهای آن تمام نشدنی؛اما حوزه نوآوری در بیمه مرکزی به جزایری تبدیل شده که هر کدام سرگشته و بی هدف به سوئی می روند.

سنهاب(سامانه نظارت و هدایت الکترونیک بیمه) به انباری از داده تبدیل شده، این در حالی است که حرکت در مسیر داده کاوی می توانست بسیاری از گره های صنعت بیمه را بگشاید.

از طرفی فنحاب( گروه فناوری اطلاعات حامی بیمه) که در راستای افزایش نفوذ بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه و فناوری های نوین تاسیس شده نیز در وضعیتی مشابه بسر می برد و تغییرات مدیریتی ماههای گذشته سرنوشت این گروه فناوری را تحت تاثیر قرار داده است.

مرکز نوآوری نیز سال گذشته با هدف تسهیل فرایندهای نوآوری تاسیس شد و آنطور که ادعا می شود خروجی آن آیین نامه 105 و سندباکس بیمه بوده است.

این در حالی است که ایجاد سندباکس الزامی از سوی کارگروه فناوری اطلاعات در وزارت اقتصاد بوده و در مقایسه با بورس و بانک مرکزی، بیمه مرکزی خروجی قابل قبولی نداشته است، در همین زمینه تا اواخر سال گذشته بانک مرکزی در قالب سندباکس هفت پروژه راه اندازی کرده در حالیکه صنعت بیمه در این زمینه دستاورد چشمگیر و ملموسی نداشته است.

گفته می شود، رویداد اینشورتک ایران  2024 نیز با محوریت آیین نامه 105 و نمایش ایده های اینشورتکی برگزار می شود این در حالی است که آیین نامه شرکتهای فناور نیازمند طی مسیر و پختگی بیشتری است و شاید برگزاری همایش در این مقطع زمانی زود باشد و بیشتر با هدف دستاورد سازی صورت گیرد.

بلاتکلیفی فناوری اطلاعات زیر پوشش همایش اینشورتک

اینکه صنعت بیمه فاقد راهبرد فناوری بوده همیشه زیر نقد ذره بین صاحب نظران قرار داشته تا جائی که تصمیمات متعددی گرفته می شده اما به دلیل فقدان سند راهبردی منجر به نتیجه مطلوب نمی شده است.

در همین زمینه بانک مرکزی تلاش کرده تا راهبردهای مشخصی اتخاذ کند ازجمله اینکه معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی را ایجاد کرده و در سال 98 سند استراتژی معاونت فناوری های نوین با سه هدف در بانک مرکزی تدوین شده است.

از طرفی بانک مرکزی سال گذشته سند ره نگاشت توسعه نوآوری را پیاده سازی کرد تا به مسیر نوآوری جهت بخشد، فریبا میراج مشاور معاون فناوری های نوین بانک مرکزی می گوید، هدف از ایجاد سند ره نگاشت شناسائی دغدغه ها و چالش اکوسیستم است تا در نهایت برنامه مدونی برای این دغدغه ها داشته باشیم.

سند ره نگاشت بیمه مرکزی در قالبی پنلی مبسوط در سخنکده متن مورد بررسی قرار گرفت.


همچنين بخوانيد

زمان تدوین مدل مفهومی/توسعه ذهن سازمان با نگاه به نوآوری

اما در مقابل بیمه مرکزی سالهاست از تدوین آیین نامه فناوری اطلاعات می گوید؛ اما همچنان عملیاتی نشده است، از طرفی مدتهاست سخن از این بوده که واحد فاوا بیمه مرکزی تبدیل به معاونت شود تا در سیاست گذاری ها نقش موثرتری ایفا کند که این ایده نیز تحقق نیافته و حالا خبر می رسد ، معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی به معاونت توسعه و نوآوری تغییر نام یافته است که معلوم نیست این تغییر شکلی آیا به تغییر بنیادین می انجامد یا خیر؟

حداقل شکل ها از این تغییر می گویند هر چند در سایت بیمه مرکزی همچنان نام معاونت طرح و توسعه به چشم می خورد:

پیگیری های ریسک نیوز از بیمه مرکزی حاکی از آن است که نام معاونت طرح و توسعه به معاونت توسعه و نوآوری تغییر یافته است.

هر کس از دری سخن می گوید

مجتبی حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع بیمه مرکزی، سال گذشته در گفتگوئی مبسوط در سخنکده متن که در نشریه بیمه داری نوین هم به چاپ رسید در پاسخ به خبرنگار ما از ادغام شرکتهای آی تی بیمه مرکزی خبر داد.

وی گفت: شرکتهای آتی بیمه مرکزی در شرف ادغام قرار دارند، اگر چه مدلهای ادغام متفاوت است در نقطه ای بار مالیاتی وجود دارد و در نقطه ای سهامدارانی غیر از بیمه مرکزی داریم در شرکتهای ساختمانی بیمه مرکزی مدل به گونه ای بود که شرکت کوچک در دل شرکت بزرگ قرار گرفت اما مدل ادغام در آی تی متفاوت است چون امروز بیمه مرکزی سهامدار تمام ایت شرکتهاست و قطعا بیمه مرکزی یک شرکت هلدینگ آی تی خواهد داشت.

حیدری در عین حال گفت: اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم که آیا این شرکت را سخت افزار نرم افزار کنیم یا فناورانه نوآورانه!

حیدری تاکید کرد: در بیمه مرکزی شرکتهایی با ماموریتهای مشابه را ادغام می کنیم.

حیدری در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص اینکه در نهایت فنحاب چه سرنوشتی خواهد داشت ، اذعان کرد: اینکه بیمه مرکزی شرکتی برای حوزه سیاست گذاری و نظارت هوشمند نیاز دارد ، غیر قابل انکار است اما اینکه کدام شرکت بزرگ تر است و کدام ماموریتها با یکدیگر ادغام می شود در مرحله مطالعه است.

سخنان مجتبی حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع بیمه مرکزی در حالی است که هنوز تصمیم مشخصی برای ساماندهی شرکتهای آتی بیمه مرکزی اتخاذ نشده است.

این سوال ایجاد می شود که در حالیکه بیمه مرکزی هنوز ساختار مشخصی در حوزه فناوری اطلاعات ندارد و پراکندگی تصمیم گیری در نهادهای ذیل رگولاتوز بیمه ای به چشم می خورد، ماموریتهای اصلی  و کارهای زمین مانده اش با برگزاری همایش های پر هزینه پوشش داده می شود؟

بیمه مرکزی، مجری یا سیاستگذار؟

علی استاد هاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی در پیش رویداد اینشورتک اذعان داشت:ماموریت اصلی نهاد ناظر در حوزه فناوری ، تسهیل گری و بستر سازی برای توسعه است.

اما این سوال را باید از رئیس کل بیمه مرکزی پرسید که بستر سازی با تحقق حجم انبوهی از کارهای زمین مانده حاصل می شود یا برگزاری همایش هائی که بخش خصوصی هم می تواند آن را برگزار کند؟

حاکمیت داده، نظارت هوشمند، ضرورت ایجاد سند راهبردی، سامان بخشی به عدم یکپارچگی حوز آی تی بیمه مرکزی، داده کاوی سنهاب و … در لوای برگزاری همایش ها حاصل نمی شود.

ضمن اینکه صنعت بیمه هر ساله در روز 13 آذر ، همایشی سالیانه برگزار می کند که می توانست همایش امسال به اینشورتک ها تعلق بگیرد و نیازی به صرف هزینه گزاف و مجزا نبود.

به نظر می رسد، بیمه مرکزی در حالی داعیه عدم دخالت در اجرا را سر می دهد که این روزها تلاش می کند در هر جائی ، اینجا و آنجا حضور داشته باشد، بیمه مرکزی اینجا ، بیمه مرکزی آنجا؛ غافل ازینکه حضور مداوم گاهی می تواند به اعتبار یک نهاد سیاست گذار لطمه زند.

در صنعت بیمه استارت آپها و شتاب دهنده های مختلفی فعالیت می کنند که می توانند به خوبی از عهده برگزاری همایش ها و رویدادهای نوآورانه برآیند و تجربه نیز نشان داده که همایش های دولتی نهایتا بدون خروجی به کار خود پایان داده است.

پیش رویداد اینشورتکی بدون حضور اینشورتکهای بزرگ

از زوایه ای دیگر بررسی های نگارنده نشان می دهد، اینشورتک ها و صاحبان کسب و کارهای بزرگ در این پیش رویداد حضور نداشته اند.

هر چند اطلاعات موجود نشان می دهد، این رویداد بیشتر برای معرفی دستاوردهای آیین نامه 105 و ایده های معرفی شده در قالب سندباکس است اما به نظر می رسد، حضور ایشنورتک های بزرگ و استارت آپها و بیان تجارب آنها می توانست در این پیش رویداد راهگشا باشد.

آیین نامه 105 به بلوغ نوآوری می انجامد؟

بر اساس اطلاعات موجود،در پیش رویدادی که امروز برگزار شد، علاوه بر بررسی زمینه های همایش اینشورتک در تیرماه، به آیین نامه 105 و گزارشی از ایده های اخذ شده نیز اختصاص یافت.

ظاهرا 21 ایده استخراجی که ذیل آیین نامه 105 ارائه شده، در این مراسم گزارش شده است، همچنین سایتی جهت بارگزاری ایده ها رونمائی شده تا ایده هابررسی و فرایند ها در قالب ایجاد شرکتهای فناور بیمه ای طی شود و تا تیرماه این مسیر تداوم یابد.

اما به نظر می رسد، مسیر ایجاد شرکتهای فناور بیمه ای که در آیین نامه 105 بدان اشاره شده، مسیری دراز و پرفراز و نشیب است و اگر چه برگزاری همایش ها تا اندازه ای می تواند شتاب کار را افزایش دهد اما قطعا مسیر نوآوری و اجرای بهینه آیین نامه 105 از برگزاری رویداد و همایش نمی گذرد.

 در همین زمینه سخنکده متن پنلی مبسوط برگزار کرد :


مرز غیر شفاف رگولاتور و بخش خصوصی

بر کسی پوشیده نیست که بر اساس استراتژی شکل دهی، نهادها و رگولاتور ها می توانند زیر ساخت را ایجاد کنند و به بازیگران در حوزه نوآوری شکل دهند؛ اما در مسیری که بیمه مرکزی در پیش گرفته احتمال غیر شفاف بودن مرز فعالیت رگولاتور و بخش خصوصی وجود دارد.

مثلا در حوزه ای مانند شتاب دهنده ها، حضور بخش خصوصی بی بدیل است چرا که در حال حاضر ظرفیت آن در بخش خصوصی وجود دارداز جمله پلنت و … و حتی شتاب دهنده های بخش های دیگر مانند شبکه بانکی ، بورسی و انرژی هم می توانند ورود پیدا کنند.

بدون شک، قرار گرفتن شتاب دهنده ها ذیل بخش دولتی قطعا از اثر گذاری واقعی آنها خواهد کاست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×  1  =