10درصد لاغر شدیم

ارزش بازار صنعت بیمه در بازار سرمایه در سال 1402 حدود 10 درصد کمتر شده است./از بین 32 شرکت بیمه ای که سهام آن در بورس و فرابورس معاملات مداوم داشته است، 23 شرکت موفق به ثبت بازدهی مثبت شده اند و حاصل عملکرد 9 شرکت دیگر بازدهی منفی بوده است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از نشریه بیمه داری نوین ارزش بازار صنعت بیمه در بازار سرمایه در سال 1402 حدود 10 درصد کمتر شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، در پایان اسفند ماه سال 1402 سهام 35 شرکت بیمه ای در بازار سرمایه معامله شده است. این در حالی است که در ابتدای سال تعداد این شرکت ها 32 بوده است. از این تعداد 8 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران و 27 شرکت در بازارهای مختلف فرابورس ایران معامله می شده اند.

بررسی ها نشان می دهد در این سال سهام شرکت های بیمه زندگی هامرز، بیمه زندگی آگاه و بیمه اتکایی رایا در سال 1402 (از طریق پذیره نویسی) برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شده است. این موضوع باعث شده تا صنعت بیمه در سال 1402 همچون سال قبل از آن بیشترین آمار مربوط به پذیره نویسی در بازار سرمایه (از حیث تعداد شرکت) را در مقایسه با دیگر صنایع به نام خود ثبت نماید.

هر چند که تا زمان نگارش این نوشتار هنوز سهام این شرکت ها قابل معامله نشده است. همچنین مقرر بود سهام شرکت بیمه اتکایی ایران معین نیز در سال روزهای پایانی سال به عموم عرضه اولیه شود. با وجود آن که جلسه معارفه این شرکت نیز اسفند ماه برگزار شد اما با تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر توقف کلیه عرضه اولیه ها تا اطلاع ثانوی، عرضه سهام این شرکت نیز متوقف شد. اما یقینا با از سر گیری عرضه اولیه در اولین فرصت، ایران معین نیز به جمع شرکت های بیمه ای بازار سرمایه خواهد پیوست.

جایگاه بیمه در بازار سرمایه

بررسی ها نشان می دهد جمع ارزش بازار شرکت های بیمه ای در بازار سرمایه در پایان اسفند ماه سال 1402 رقم 179 هزار میلیارد تومان بوده که سهم 1.7 درصدی را از این حیث از کل بازار به خود اختصاص داده است. لذا علیرغم تعداد زیاد شرکتها، می توان گفت صنعت بیمه در زمره شرکت های کوچک بورس قرار می گیرد.

با این وجود، با توجه به ارزش بازار 195 هزار میلیارد تومانی این صنعت در ابتدای سال می توان گفت ارزش بازار صنعت بیمه در بازار سرمایه در سال 1402 حدود 10 درصد کمتر شده است.

در این میان، شرکت بیمه پاسارگاد با ارزش بازار 76.9 هزار میلیارد تومانی، بزرگترین شرکت صنعت بیمه از حیث بیمه در بازار سرمایه است. این ارزش بازار باعث شده بیمه پاسارگاد در انتهای اسفند ماه رتبه 27ام را در بین تمامی شرکت های بازار سرمایه به نام خود ثبت نماید. شرکت های بیمه البرز با ارزش بازار حدود 12 میلیارد تومانی و بیمه کوثر با ارزش بازار 8.6 هزار میلیارد تومانی در رده های بعدی جای دارند. در سوی مقابل شرکت تازه تاسیس بیمه هامرز کوچک ترین شرکت صنعت بیمه از حیث ارزش بازار بوده است. شایان ذکر است ارزش بازار سه شرکت بیمه رایا، زندگی آگاه و هامرز بر اساس قیمت پذیره نویسی آنها بوده و هنوز معاملات ثانویه آنها در بازار سرمایه آغاز نشده است.

 

 

با توجه به تاثیر برخی از اقدامات شرکتی نظیر تقسیم سود سالانه، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و یا مطالبات حال شده سهامداران از سوی شرکت ها و همچنین ورود شرکت های جدید به بازار، تغییر در ارزش بازار صنعت نمی تواند شاخص درستی از بازدهی صنعت در بازار را به نمایش گذارد. سنجه جایگزین برای این موضوع که تمامی این متغیر ها در دل خود جای داده و می تواند موجبات مقایسه صحیح بازدهی صنعت با دیگر صنایع و کل بازار را فراهم آورد، مقایسه شاخص این صنعت با شاخص کل بازار و شاخص دیگر صنایع است.

بررسی ها نشان می دهد شاخص صنعت بیمه در بورس اوراق بهادار تهران از عدد 82,210 واحد در انتهای سال 1401 به عدد 107,221 واحد در انتهای سال 1402 رسیده است. بر این اساس، صنعت بیمه در سال 1402 بازدهی 30  درصدی  داشته این در حالی است که بر اساس تغییرات در شاخص کل، بازدهی کل بورس اوراق بهادار تهران در این سال حدود 10 درصد بوده است.

از بین 32 شرکت بیمه ای که سهام آن در بورس و فرابورس معاملات مداوم داشته است، 23 شرکت موفق به ثبت بازدهی مثبت شده اند و حاصل عملکرد 9 شرکت دیگر بازدهی منفی بوده است. در میان شرکت های بیمه ای نیز شرکت بیمه میهن با بازدهی قابل توجه حدود 222 درصدی، با فاصله قابل توجه سرآمد شرکت های بیمه ای بوده است.

سه شرکت بیمه زندگی کاریزما، بیمه اتکایی تهران رواک و بیمه دی نیز با ثبت بازدهی بالای صددرصدی در رده های بعدی جای دارند. نکته قابل توجه آن که شرکت بیمه پاسارگاد که بزرگترین شرکت از حیث ارزش بازار در میان شرکت های بیمه به شمار می رود با ثبت بازدهی منفی 34 درصدی، ضعیف ترین عملکرد را از حیث بازدهی در میان شرکت های بیمه ای در سال 1402 داشته است.

در گزارش های بعد به بررسی نوسانات قیمتی و بازدهی شرکت های بیمه ای بورسی و مقایسه آن ها با یکدیگر می پردازیم.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟