قابل توجه نهاد ناظر بیمه / احتمال بازگشت بیمه میهن به ماده 141 ؟!

شرکت بیمه میهن که با تبلیغات فراوان در سال 1401خروج از ماده 141 و ورود به سودآوری را اعلام کرد، به تازگی گزارشی از عملکرد 1402 خود منتشر کرده که از شناسایی زیان 129 میلیارد تومانی خبر می دهد. در این بین سهم 88درصدی پرتفوی درمان در سبد بیمه ای میهن در سال 1403 نیز خودنمائی می کند. حال باید دید، اینکه میزان فروش بیمه میهن در سال 1402 معادل کل فروش این شرکت طی 15 سال گذشته بوده، براساس کدام برنامه ترمیم مالی صورت گرفته است؟

به گزارش ریسک نیوز، عملکرد شرکت بیمه میهن در سال های اخیر همواره با نوسانات زیادی همراه بوده است تغییرات مداوم مدیریتی ، چالش های سهامداری، پرتفوهای پرریسک و … سبب شده تا این شرکت از ساحل آرامش به دور باشد.

سید هادی شیخ الاسلامی در پاییز 1401 سکان هدایت بیمه میهن را در دست گرفت در حالیکه سابقه مدیرعاملی در صنعت بیمه نداشت.

در آن زمان بیمه میهن مشمول ماده 141 بود و سطح پایین توانگری مالی اش، چالش های متعددی را ایجاد کرده بود.

مدیریت بیمه میهن از مسکنی کوتاه مدت یعنی فروش دارائی های ثابت برای حل چالش های ریشه دار این شرکت بهره برد و ساختمان مرکزی خود واقع در خیابان وزرا را بفروش رسانید تا مرهمی کوتاه مدت بر زخم های عمیق شرکت باشد.

اینکه نهاد ناظر بیمه ای در آن زمان چه برنامه بهبود مالی برای بیمه میهن پیشنهاد داد اطلاعی در دست نیست؛ اما به هر روی این شرکت برای حل چالش هایش از راهکار فروش دارائی استفاده کرد.

در آن زمان بیمه میهن در حساب های مالی نه ماهه خود افشا کرده بود که بالغ بر 688 میلیارد تومان زیان انباشته دارد، این درحالی است که سرمایه این شرکت بیمه 150 میلیارد تومان بوده و مشمول ماده 141 قانون تجارت بود.

پس از آن تغییرات سهامداری در بیمه میهن رخ داد ، دارائی های ثابت این شرکت جهت حل چالش ها به مزایده گذاشته شد و نهایتا این شرکت رسما اعلام کرد که از ماده 141 خارج شده است.

در همین ایام مدیریت شرکت سرمست از شرایط موجود، ری برندینگ غیر منتظره ای را کلید زد و اینجا بود که لوگوی جدید میهن که در ان زمان مورد انتقاد بسیاری از صاحبنظران بود، بر پرده ها نمایش داده شد.

روابط عمومی بیمه میهن در مراسم رونمائی از نشان جدید تجاری این شرکت آورد:

“خروج بیمه میهن از زیان انباشته، جذب پرتفوی مناسب، بهبود جایگاه بیمه میهن در بازار صنعت بیمه و نقش آفرینی بی نظیر این شرکت بیمه ای در راهپیمایی اربعین نتایجی بود که با حضور سید هادی شیخ الاسلامی در بیمه میهن به دست آمد و این موارد از چشم ناظران و مدیران ارشد بیمه دور نماند و در مراسم رونمایی از نشان تجاری جدید بیمه میهن توسط رئیس کل بیمه مرکزی مورد اشاره قرار گرفت و از دستاوردهای مدیریتی شیخ الاسلامی تقدیر شد.”

در اردیبهشت ماه سال جاری نیز روابط عمومی این شرکت در خبری اعلام کرد که با افزایش 139درصدی سرمایه بیمه میهن در سال 1402 ، سطح توانگری این شرکت به سطح یک ارتقاء یافت و سرمایه شرکت ار مرز 359میلیارد تومان گذشت.

نکته دیگری که می تواند محلی برای تحلیل عملکرد بیمه میهن باشد این است که در این خبر ذکر شده میزان فروش بیمه میهن در سال 1402 معادل کل فروش این شرکت طی 15 سال گذشته بوده است!

با مروری برعملکرد بیمه میهن طی حدود دو سال گذشته، در حالیکه مدیران این سازمان بیمه ای مشعوف از وضعیت شرکت متبوع خود، مشغول ری برندینگ و جذب پرتفوهای درمان هستند، شاید بد نباشد نگاهی به شرایط فعلی بیندازیم و در نهایت چند سوال از بیمه مرکزی بپرسیم.

بازگشت به عقب؟

این شرکت به تازگی گزارش عملکرد حسابرسی نشده خود برای سال 1402 را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش حاصل عملکرد میهن در سال یاد شده شناسایی زیان 129 میلیارد تومانی بوده است. با شناسایی این زیان، بیمه میهن در پایان سال 1402 مجبور شد زیان انباشته ای معادل 109 میلیارد تومان گزارش کند.

زیان دهی بیمه میهن در سال 1402 در حالی اتفاق می افتد که این شرکت در سال 1401 موفق شده بود پس از چندین سال زیان دهی و قرار گرفتن در شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت، زیان انباشته خود را جبران کرده و وارد ناحیه سوددهی شود.

لرزش پایه های بیمه میهن با رشته درمان

بر اساس گزارش های منتشر شده در سامانه کدال، بیمه میهن در دو ماهه نخست سال جاری حق بیمه ای معادل 865 میلیارد تومان شناسایی کرده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 10 برابری همراه شده است.

بر اساس اعلام شرکت 550 میلیارد تومان از مبلغ مربوطه به قرار داد بیمه درمان تکمیلی پرسنل قرارگاه سازندگی مربوط است. تعداد افراد تحت پوشش این قرارداد بالغ بر 50 هزار نفر اعلام شده است.

شرکت بیمه میهن اقدام به انعقاد قرارداد با سازمان حج و زیارت برای پذیرش پوشش بیمه گروهی درمان، عمر، حادثه و مسئولیت حجاج ایرانی در حج تمتع سال 1403 کرده که مجموع حق بیمه این قرارداد 19 میلیارد تومان است.

با این حال بررسی های جزئی تر نشان از آن دارد که بخش عمده ای از حق بیمه جذب شده از سوی بیمه میهن در این سال مربوط به رشته درمان بوده که رشته زیان ده و یا حداقل با سود بسیار کم است.

بر اساس گزارش یاد شده، حدود 765 میلیارد تومان (معادل حدود 88 درصد) از حق بیمه جذب شده در دو ماهه نخست سال جاری مربوط به بیمه درمان بوده است. هر چند که نمی توان براورد دقیقی از خسارات ناشی از حق بیمه دریافتی از این محل داشت مرور تاریخچه نسبت خسارت این رشته در بیمه میهن و کل صنعت در سال های اخیر نشان می دهد که نمی توان بر روی سودآوری این رشته و حق بیمه دریافت شده از آن حساب باز کرد. چه بسا انعقاد این قراردادها موجب تداوم و یا حتی افزایش زیان دهی شرکت در سال جاری را نیز فراهم آورد.

چند سوال از نهاد ناظر

با توجه به انتشار عملکرد بیمه میهن در سامانه کدال و احتمال بازگشت این شرکت به موقعیت ماده 141 قانون تجارت در آینده، این سوال ها در مورد نحوه نظارت بیمه مرکزی شکل می گیرد:

برنامه ترمیم مالی شرکت بیمه میهن بر اساس چه نسخه ای پیچیده شد؟

افزایش سرمایه نکته مثبتی در کارنامه بیمه میهن است؛ اما اگر قرار باشد برنامه ترمیم مالی که اساسا لحاظ پرتفو های سودآور به غیر از ثالث و درمان را شامل می شود، به درستی اجرائی نشود، افزایش سرمایه چه کمکی به شرکت بیمه ای که سالها تحت زیان انباشته بوده خواهدکرد؟

در برنامه های ترمیم مالی برای شرکتهای زیان ده، اصلاح ترکیب پرتفوی اهمیت بسزائی دارد، نظر بیمه مرکزی در خصوص تمرکز 88 درصد پرتفوی جذب شده بیمه میهن در حوزه بیمه درمان چیست؟

بیمه میهن در خبر اخیر خود اعلام کرده میزان فروش بیمه میهن در سال 1402 معادل کل فروش این شرکت طی 15 سال گذشته بوده است، آیا برای شرکتی که از ماده 141 خارج شده و همچنان در دوره ترمیم  بسر می برد فروش بالا معیار مطلوبی برای ادامه راه خواهد بود؟ارزیابی ریسک،  مدیریت پرتفوی و تمرکز بر رشته های کم ریسک کجای کار است؟

نظر بیمه مرکزی در خصوص شناسایی زیان 129 میلیارد تومانی بیمه میهن چیست؟

بر اساس این گزارش ریسک نیوز در گزارش دیگری شاخص مهم میزان ذخیره گیری نسبت به فروش را در  شرکت بیمه میهن بررسی می کند تا مشخص شود آیا بیمه میهن به اندازه ای که فروش داشته ذخیره گیری کرده است؟

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟