کارنامه 13 سال فروش زندگی/ روند نزولی و عجیب سهم بیمه های زندگی در دوسال اخیر +نمودار

بررسی ها نشان می دهد سهم حق بیمه دریافتی مربوط به بیمه های زندگی در اوایل دهه 90 شمسی تنها 8 درصد از کل حق بیمه دریافتی صنعت بیمه مربوط به بیمه های زندگی بود این در حالی است که این روند در سال های اخیر تا حدودی بهبود یافته به گونه ای که این رقم در سال 1400 به حدود 16 درصد رسیده است.با این وجود از سال 1400 سهم رشته های بیمه نسبت به کل صنعت روندی نزولی را طی کرده به گونه ای که در سال 1402 به حدود 14 درصد رسیده است. به تبع این امر خسارت های شناسایی شده در مربوط به این رشته نیز افزایش یافته به گونه ای که از حدود 4 درصد در سال 90 به حدود 9.9 درصد در سال 1401 افزایش یافته اما در سال 1402 سهم خسارت پرداختی در این رشته نسبت به کل خسارت پرداختی صنعت بیمه به حدود 8 درصد رسیده است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از نشریه بیمه داری نوین تفکیک رشته های بیمه ای  به زندگی و غیر زندگی می تواند اطلاعات دقیق تری از عملکرد بیمه گران در حوزه های مختلف بدست دهد. بر اساس اعلام بیمه مرکزی بیمه زندگی (عمر) نوعی بیمه است که در آن بیمه گر متعهد می شود مبلغ معینی به صورت سرمایه و یا مستمری به بیمه گذار و یا ذینفعانی که او تعیین کرده است پرداخت کند. بیمه گذار می تواند برحسب شرط دریافت مزایای بیمه نامه زندگی (حیات و یا فوت بیمه شده)، نحوه دریافت مزایا (یکجا و یا مستمری)، زمان دریافت مزایا و نحوه پرداخت حق بیمه، هر نوع بیمه نامه ای را که پاسخگوی نیازهایش باشد، خریداری کند.

با این تفسیر باید دید بررسی 13 سال فروش بیمه های عمر در ایران چه دستاوردی داشته است؟

ما و جهان

با آن که بیمه عمر یکی از پر طرفداترین رشته های بیمه ای در سطح جهانی به شمار می رود در کشور ما سهم این رشته بیمه ای نسبت به سایر رشته ها در سبد بیمه ای شرکت های بیمه بسیار کم است.

بررسی ها نشان می دهد سهم حق بیمه دریافتی مربوط به بیمه های زندگی در اوایل دهه 90 شمسی تنها 8 درصد از کل حق بیمه دریافتی صنعت بیمه مربوط به بیمه های زندگی بود این در حالی است که این روند در سال های اخیر تا حدودی بهبود یافته به گونه ای که این رقم در سال 1400 به حدود 16 درصد رسیده است.

با این وجود از سال 1400 سهم رشته های بیمه نسبت به کل صنعت روندی نزولی را طی کرده به گونه ای که در سال 1402 به حدود 14 درصد رسیده است. به تبع این امر خسارت های شناسایی شده در مربوط به این رشته نیز افزایش یافته به گونه ای که از حدود 4 درصد در سال 90 به حدود 9.9 درصد در سال 1401 افزایش یافته اما در سال 1402 سهم خسارت پرداختی در این رشته نسبت به کل خسارت پرداختی صنعت بیمه به حدود 8 درصد رسیده است.

آمارهای منشتر شده از سوی بیمه مرکزی نشان می دهد حق بیمه دریافتی مربوط به بیمه های زندگی در سال های اخیر به لحاظ ریالی نیز با رشد همراه شده و در نه سال گذشته حدود 160 برابر شده است.

بر این اساس حق بیمه دریافتی مربوط به بیمه عمر در کل صنعت بیمه در سال 90 رقمی حدود 2 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در سال 1402 به حدود 391 هزار میلیارد ریال رسیده است. با این حال خسارات پرداختی از این محل رشد کمتری داشته به گونه ای که در بازه مورد بررسی از رقم 1.6 هزار میلیارد ریال به حدود 129 هزار میلیارد ریال (رشد 80 برابری) رسیده است.

اعداد و ارقام یاد شده حکایت از آن دارد که رشته عمر (زندگی)، برای صنعت بیمه یک رشته سودده است که حاشیه سود آن برای صنعت در سال های اخیر با افزایش همراه شده است.

در ادامه این گزارش عملکرد شرکت های بیمه در زمینه بیمه عمر در سال های گذشته و آخرین اطلاعات منشتر شده برای سال 1402، به تفکیک هر شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. نکته قابل توجه در نتایج این بررسی آن که شرکت هایی که در سالیان اخیر توجه بیشتری به رشته عمر داشته و تمرکز بیشتری بر روی ابن رشته کرده اند به لحاظ سودآوری موفق تر بوده اند.

حال کارنامه شرکتهای بیمه در زمینه فروش بیمه عمر را با هم مرور کنیم:

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟