سهامداری ایران در شرکت بیمه ایشین ری؛ پز عالی، جیب خالی

طی سالهای اخیر که تحریم ها بر صنعت بیمه ایران سایه انداخته، ایشین ری (Asian Re)به عنوان شرکت بیمه اتکایی برای عضو اصلی خود کشور ایران چه مسیرهای تازه ای گشوده و چه تسهیل گری جهت پذیرش ریسک ایجاد کرده است؟حال که ایران احتمالا ریاست هیات مدیره را در انتخابات سال آینده ممکن است از دست بدهد، تصمیم گیری وزیر اقتصاد و بیمه مرکزی در خصوص نقش ایران در این شرکت بیمه آسیایی بیش از پیش خودنمایی می کند.

به گزارش ریسک نیوز، سالهاست که ایران از سهامداران اصلی شرکت بیمه اتکایی آسیائی ایشین ری است و طی سالهای مختلفی، ریاست هیات مدیره این شرکت را در اختیار داشته است.

دولت ایران در این شرکت بیمه اتکائی سهم دارد و بر اساس قوانین این شرکت یک عضو هیات مدیره ایشین ری نیز به  نماینده بیمه مرکزی می رسد.

عبدالناصر همتی و سلیمانی چندین سال پیاپی ریاست هیات مدیر این شرکت بیمه آسیایی را از آن خود کردند.

امسال نیز انتخابات نماینده سهامداران صورت گرفت که در پی آن ایران و GIC انتخاب شدند در همین زمینه قرار شده که انتخابات رئیس هیات مدیره و نائب رئیس هیات مدیره سال بعد صورت گیرد و تا آن زمان عضو تایلندی خانم   SUMALEE SATITCHAICHAREON سکانداری ریاست هیات مدیره را در اختیار داشته باشد.

اما نکته قابل تامل و فراتر از این انتخابها آن است که ایران از دارا بودن  سهم عمده در ایشن ری و تصاحب کرسی ریاست هیات مدیره چه آورده و سودی داشته است؟

طی سالهای اخیر که تحریم ها بر صنعت بیمه ایران سایه انداخته، ایشین ری به عنوان شرکت بیمه اتکایی برای عضو اصلی خود کشور ایران چه مسیرهای تازه ای گشوده و چه تسهیل گری جهت پذیرش ریسک ایجاد کرده است؟

البته باید اذعان داشت که  طی سالهایی که ایران رئیس هیات مدیره ایشین ری بوده، روسای کل بیمه مرکزی در کسوت رییس هیات مدیره این شرکت سفرهایی به تایلند داشته اند و عکسهای یادگاری با اعضا دیگر را در کارنامه خود ثبت کردند؛ اما آنجه که مسلم است ، دولت ایران که در این شرکت دارای سهم قابل توجهی است ، هرگز نتوانسته دستاورد ملموسی در حوزه اتکایی ازین شرکت در کارنامه اش رقم زند.

ایران تلاش کرده تا با ایجاد صندوق تحریم،  مجوز  قبولی اتکایی به شرکتهای بیمه مستقیم ، افزایش تعداد شرکتهای بیمه اتکایی خصوصی و … ریسک بیمه گران را توزیع کند اما حقیقیت اینجاست که این ریسک همچنان در داخل کشور حبس شده است و زنگ خطری برای اقتصاد ملی بشمار می رود .

ایران در یک شرکت بیمه  آسیایی دارای سهام است که عملا این شرکت بیمه اتکائی نتوانسته باری از دوش ایران بردارد و شنیده ها حاکی است پرتفوی ایران در این شرکت به صفر رسیده است.آیا وقت آن نرسیده که دولت ایران و در کنار آن بیمه مرکزی که روسایش سالها بر صندلی هیات مدیره این شرکت تکیه زده اند، تکلیف خود را مشخص کنند ؟

در این راستا در قدم اول ضمن شفاف سازی  در خصوص آورده های این سهامداری، لازم است تا دولت و بیمه مرکزی تصمیم نهایی را اتخاذ کنند که یا از حضور در این شرکت با رایزنی و برنامه ریزی دستاورد قابل توجهی اتخاذ کنند و یا در صورت لزوم خارج شوند، در غیر این صورت حضور روسای کل در قامت ریاست هیات مدیره ایشین ری و  چند عکس یادگاری، دردی از حبس ریسک در ایران دوا نمی کند.

حال که ایران احتمالا ریاست هیات مدیره را در انتخابات سال آینده ممکن است از دست بدهد، تصمیم گیری وزیر اقتصاد و بیمه مرکزی در خصوص نقش ایران در این شرکت بیمه آسیایی بیش از پیش خودنمایی می کند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟