این کشور پول جدید رونمایی کرد

ژاپن قصد دارد با به‌کارگیری روش جدید چاپ پول‌ کاغذی، امکان جعل اسکناس را کاهش دهد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از خبرآنلاین، نشان می‌دهد که ژاپن بعد از ۲۰ سال اسکناس‌های جدیدی با پرتره‌ی سه‌بعدی از بنیانگذاران مؤسسات آموزشی مالی، توانمندسازی زنان و نوآوری‌های فناورانه را از امروز به گردش درخواهد آورد. ژاپن این اقدام را با هدف جلوگیری از جعل اسکناس انجام داد.

در اسکناس‌های جدید دولت ژاپن، از الگوهای چاپی برای تولید عکس‌های هولوگرامی در جهت‌های مختلف باتوجه‌ به زاویه‌ی دید استفاده شده است. سازمان ملی چاپ در ژاپن اعلام کرد این اولین‌باری است که از این فناوری برای پول‌های کاغذی استفاده می‌شود.

اسکناس جدید ۱۰٬۰۰۰ ینی (۶۲ دلاری) ایچی شیبوساوا، بنیانگذار اولین بانک و بورس اوراق بهادار را به تصویر می‌کشد که اغلب او را پدر سرمایه‌داری ژاپن می‌نامند. اسکناس ۵٬۰۰۰ ینی (۳۱ دلاری) اومِکو تسودا را به تصویر می‌کشد که یکی از اولین دانشگاه‌ها برای زنان را در ژاپن تأسیس کرد. اسکناس ۱٬۰۰۰ ینی (۶ دلاری) نیز شیباسابورو کیتاساتو، دانشمند و پزشک ژاپنی را نشان می‌دهد.

Reuters

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، بر این موضوع تاکید کرد که چاپ اسکناس‌های جدید با عکس‌های هولوگرامی درحالی انجام می‌شود که اقتصاد ژاپن برای اولین‌بار در سه دهه‌ی گذشته وارد یک مرحله‌ی رشدمحور شده است و شرکت‌های قدرتمند، دستمزد کارگران را با سریع‌ترین نرخ در ۳۳ سال گذشته افزایش داده‌اند.

سکناس‌های موجود در بازار همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت؛ اما ایستگاه‌های قطار، پارکینگ‌ها و فروشگاه‌ها در تلاش هستند تا دستگاه‌های پرداخت را ارتقا دهند. دولت ژاپن قصد دارد به سمت دیجیتالی‌ کردن اقتصاد گام بردارد و از پول نقد، کمتر استفاده کند.

به‌رغم آنکه نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد فناوری جدید چاپ اسکناس برای مبارزه با جعل اسکناس در نظر گرفته شده است، سال گذشته نیروی پلیس دولت ژاپن تنها ۶۸۱ اسکناس جعلی را کشف و ضبط کرد. این میزان بسیار کمتر از ۲۵٬۸۵۸ اسکناس جعلی کشف‌شده در سال ۲۰۰۴ است.

دولت ژاپن قصد دارد میزان استفاده از پول نقد را با وجود اینکه روش امنی برای خرید است، کاهش دهد و کسب‌وکارها را تشویق کند تا از دستگاه‌های پرداخت استفاده کنند. میزان استفاده از دستگاه‌های پرداخت در طول دهه‌ی گذشته در ژاپن تقریباً سه‌ برابر شده است؛ با این‌حال بسیاری از صاحبان کسب‌وکار معتقدند، تأثیری در میزان فروش آن‌ها نداشته است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟