گره کور پرداخت غیرحضوری بیمه تکمیلی دارو

فرایند پرداخت غیر حضوری بیمه تکمیلی دارو در کش و قوس میان تامین اجتماعی، بیمه سلامت، وزارت بهداشت و بیمه مرکزی همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، برنامه میز اقتصاد شبکه خبر در تاریخ  ۳۰ مرداد ۱۴۰۳، با حضور اختردانش معاون مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ،صادق کیان مدیر توسعه سامانه‌ها و هوشمندسازی بیمه مرکزی، ارتباط تصویری و تلفنی با خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی، فاطمه حاجی علی عسگری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و هوشمندسازی بیمه سلامت و  زمانی معاون مرکز مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو ، موضوع پرداخت غیرحضوری بیمه تکمیلی دارو را بررسی کردند.

مقدمه مجری: همانطور که در خبر‌ها دیدید و شنیدید از اول اسفندماه قرار بود که دریافت کاغذ برای پرداخت هزینه‌های بیمه تکمیلی دارو به کلی حذف شود، حالا پس از شش ماه از این خبر شاهد آن هستیم که صرفا ۱۰ درصد به صورت غیرحضوری هزینه بیمه دریافت کردند، به همین منظور امروز در میز اقتصاد علت اجرای ناقص را پیگیری می کنیم.

سوال: آقای کیان چرا این مشکل هست؟ چرا باید دوباره همین کاغذ و مردم باید بیایند و بروند ؟
کیان: فرآیند را من یک بار خیلی کوتاه خدمت شما عرض بکنم، اطلاعاتی که از سمت وزارت بهداشت، به ما ارسال می‌شود، بر اساس تگ اطلاعاتی و تگ بیمه تکمیلی به بیمه مرکزی اعلام می‌شود، بیمه مرکزی اطلاعات را سمت شرکت‌های بیمه ارسال می‌کند به تناسب آن تگی که می‌خورد، شرکت‌های بیمه بر اساس آیین نامه‌هایی که بیمه مرکزی اعلام کرده و بر اساس تایم بندی و زمان بندی که اعلام شده می‌آیند این نسخه‌ها را رسیدگی می‌کنند و در پروسه پرداخت خسارت به بیمه شده‌ها قرار می گیرد، این اتفاقی که افتاده از ۱۳ ماه پیش من خدمت شما عرض بکنم، ۶۲ میلیون تقریبا نسخه سرپایی چه در زمینه نسخه نویسی و چه در زمینه نسخه پیچی به بیمه مرکزی ارسال شده، از این تعداد دو میلیون آن تگ نداشت که برای ابتدای فرآیند ارسال بود که آنها قابل اغماض است از زمانی که راستی آزمایی روی دیتا‌ها گذاشتند، این اطلاعات به ۶۰ میلیون بیمه تکمیلی ارسال می شود، از این ۶۰ میلیون تعداد ۸ میلیون آن مربوط به نسخه پیچی است یعنی آن چیزی که داروخانه روی آن اعمال کار می‌کند، از این ۸ میلیون تقریبا که باید ۱۸ میلیون برای بیمه مرکزی ارسال بشود ۳ میلیون دست بیمه مرکزی رسیده و این ۳ میلیون به شرکت‌های بیمه ارسال شده است.

سوال: الان مشکل کجاست؟ فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است؟ تامین اجتماعی است؟ غذا و دارو؟ کجاست؟ 
کیان: من عرض کردم تا وزارت بهداشت را من کاری ندارم خود آقای دکتر توضیح خواهند داد ولی این آمار را می‌خواهم خدمت شما بگویم، عرض من این است که تعداد تقریبا می‌توان گفت ۱۸ میلیون در این ۶ ماه باید نسخه سمت بیمه مرکزی می‌آمد که از این ۱۸ میلیون عرض کردم.

سوال: الان در این زمینه چه کسی کوتاهی کرده است؟ 
کیان: ما از وزارت بهداشت اطلاعات را دریافت نکردیم.

سوال: وزارت بهداشت می‌شود آقای اختردانش، آقای اختردانش بفرمایید: 
اختردانش: فرضی که آقای کیان مطرح فرمودند مبنی بر این که وزارت بهداشت بایستی نسخ را بعد از دریافت از سازمان‌های بیمه گر پایه به سازمان بیمه مرکزی ارسال بکند تا فرآیند رسیدگی شروع بشود و توزیع بشود بین بیمه‌های تکمیلی، تقریبا آن گلوگاهی است که فرمایش شما هم شاید از نظر آسیب شناسی متوجه همین نقطه هست، ضوابط اجرایی نسخه الکترونیک در کشور، بیان می‌کند که نسخ و کلا پرونده‌های الکترونیکی پزشکی سلامت شهروندان بایستی به وزارت بهداشت ارسال بشود، ولی این که آیا وزارت بهداشت خوابی برای توزیع این نسخ بین بازیگران قضیه باشد الزاما خیر، اما با قوانین جاری مملکت یعنی با برنامه ششم، هفتم و یا قوانین بودجه سنواتی، اما در تعاملی که بین سازمان‌های بیمه گر پایه و سازمان بیمه مرکزی و دستگاه‌های نظارتی شکل گرفت، مقرر شد که بله، نسخ بر اساس مصوباتی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در اواخر ایام کرونا در کشور برای پیاده سازی طرح نسخه الکترونیک پیاده شد، نسخ از طرف ارائه دهندگان خدمات، تجویزگران و نسخه پیچ‌ها که در حوزه دارو می‌شوند داروخانه‌ها، به سمت سازمان‌های بیمه گر ارسال می‌شود، سازمان‌های بیمه گر پایه، آنها فرآیند اولیه خودشان را انجام می‌دهند، الزام قانونی دارند.

سوال: این‌ها درست، اما سوال را جواب ندادید، چرا این نشده؟ این وظیفه شما بوده؟ 
اختردانش: بله، در وزارت بهداشت هیچگونه فرآیند دستی برای پردازش این نسخ و ارسال به بیمه مرکزی وجود ندارد یعنی اصطلاحا یک مبدل پیام، یک مسیج بروکری آنجا وجود دارد به محض اینکه نسخ از طرف سازمان‌های بیمه گر پایه به سمت ما ارسال می‌شود بر اساس صرفا یک صحت سنج که آن هم این است که تگ یا برچسب بیمه تکمیلی داشته باشد، این نسخ به سمت بیمه مرکزی به طور اتوماتیک ارسال می‌شود بدون هیچگونه دخالت دست و بدون هیچگونه فوت زمان، یعنی قضیه به این شکل نیست که ما نسخ را در یک مخزنی مثلا در وزارت بهداشت نگهداری کنیم و بعد مثلا طی زمانی که.

سوال: حالا هر چه هست، نیامده .. کار راه نیفتاده. آمار نه، ما آمدیم این عزیزان را امروز آوردیم این داستانی که، چندین گزارش هم همکاران ما تهیه کردند از ابعاد مختلف، امروز دیگر همه را روی خط آوردیم صحبت کنند، الان بیمه مرکزی گفت که از سمت وزارت بهداشت، خب وزارت بهداشت چرا این کار نشده؟ چرا ارسال نکردید؟ به صراحت بگویید: 
اختردانش: دو تا مسیر می‌شد طی بشود، برای این که این نسخ دست بیمه سازمان بیمه مرکزی برسد یا این که سازمان بیمه گر پایه می‌توانستند در مقام اپراتور طبق ضوابط شورای اجرایی فناوری اطلاعات در ابتدای سال ۱۴۰۰ این نسخ را مستقیما به سمت بیمه مرکزی بفرستند یعنی بدون این که اصلا وزارت بهداشت این میانه نقشی داشته باشد یا این که بیاید بفرستند به وزارت بهداشت.

سوال: الان همان چقدر اجرا شده مصوبه؟ 
اختردانش: در حوزه نسخه نویسی در سال ۱۴۰۲ اگر اجازه بدهید من، چون فرمودید عزیزان بیمه‌های پایه هم حضور پیدا خواهند کرد من به تفکیک بیمه عدد را عرض می‌کنم بعنوان میانه این مسیر، ما از بیمه سلامت در سال ۱۴۰۲، ۱۶ درصد ولی در سال ۱۴۰۳ صرفا ۹ درصد از نسخی را که طبق خوداظهاری خود عزیزان دریافت کردند از تجویزگران به سمت ما آمده و در حوزه تامین اجتماعی در سال گذشته ۷۵ درصد در سال جاری صرفا ۲۹ درصد از نسخه نویسی، در حوزه نسخه پیچی که الان مدنظر هست، قضیه یک مقدار از این هم بدتر هست، یعنی در بیمه سلامت ۱۴۰۲، ۱۳ درصد و در سال جاری ۲۹ درصد .

سوال: این‌ها باید چند درصد باشد؟
اختردانش: باید صد در صد باشد.

سوال: بیمه سلامت. 
اختردانش: بله

سوال: ارتباط تصویری داریم با خانم حاجی علی عسگری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و هوشمند سازی بیمه سلامت، خانم علی عسگری؛ صحبت‌های آقای اختردانش را شنیدید چه پاسخی دارید؟ 
حاجی علی عسگری: ارسال اطلاعات ما از دو طریق به بیمه‌های تکمیلی هست اول از طریق خود وزارت بهداشت که با ارسال اطلاعات به سامانه سپاس و به بیمه مرکزی و از آنجا به بیمه‌های تکمیلی هموار هست و مسیر دومی که ما طی جلساتی که داشتیم و به نتایجی رسیدیم در خصوص این که ما بیاییم از طریق خود بیمه مرکزی این حرکت را انجام بدهیم و این که بتوانیم اطلاعات را به این ترتیب به دست بیمه‌های تکمیلی برسانیم، اما سرویس‌ها این طور که ما می‌خواستیم در این حوزه داشته باشیم تاکید بر این بود که این سرویس‌ها بر بستر جی اس بی قرار بگیرد و ما آن سرویس را از حدود یک هفته‌ای هست که از خود بیمه مرکزی دریافت نکردیم و این را انشاالله در حال پیاده سازی متد‌ها روی آن هستیم که تا آخر شهریور این امکان برای ما برقرار هست .

سوال: یعنی تا آخر شهریور صد در صد می‌شود؟
حاجی علی عسگری: ما بستر را آماده کردیم

سوال: تا آخر شهریور این عددی که الان روی ۲۹ درصد است می‌شود صد در صد؟ 
حاجی علی عسگری: بر روی دیتا‌های ما باید ببینیم که اگر قرار باشد که ما گزینه های اجباری خودمان را پر کنیم که به کسب و کار بیمه‌ای پایه بر می‌گردد این تفاوت دارد فرض کنیم مثلا ما اگر بخواهیم در مورد اقدامات پاراکلینیک که شکایت‌های اصلی است صحبت کنیم این را باید خود بیمه تکمیلی و بیمه مرکزی این اعتبار را بدهد.

سوال: سوال اصلی را پاسخ ندادید. در بحث دارو سوال من این است در این ۲۹ درصد که گفتید صد در صد می‌شود تا پایان شهریور عملی هست؟ کامل؟ 
حاجی علی عسگری: بله، اگر این موارد و اعتبارسنجی‌ها به درستی انجام شود که در حال تست آن هستیم با خود بیمه مرکزی انشاالله سعی می‌کنیم که این را به بالاترین درصد برسانیم.

سوال: یعنی باید بیمه مرکزی این کار را انجام بدهد؟ 
حاجی علی عسگری: هم ما، هم تامین اجتماعی همه مان با بیمه مرکزی، بله.

سوال: بیمه مرکزی حی و حاضر، انجام می‌شود؟ 
کیان: اطلاعات قرار شد از بستر جی اس بی به جای وزارت بهداشت مستقیم از بیمه‌های پایه سمت بیمه مرکزی ارسال بشود منتها باز باید آنجا استاندارد‌های وزارت بهداشت رعایت شود مثل کد سیام، مثل کد آی آر سی، مثل کد مراکز درمانی که عرض کردم اقلام دارویی …

سوال: وزارت بهداشت کدام قسمت؟ 
کیان: وزارت بهداشت یک استانداردی را مشخص کرده

سوال: یعنی سازمان غذا و دارو؟ 
کیان: نه وزارت بهداشت

سوال: کدام قسمت آن؟ الان ما در وزارت بهداشت این جا، مرکز فناوری اطلاعات. 
کیان: مرکز مدیریت آمار فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است، یک استاندارد ایزو ۱۳۶۰۶ را معرفی کرده ما بر اساس آن استاندارد داریم کار می‌کنیم که این استاندارد استاندارد بین المللی است، یعنی اگر فردا قرار شد که با کشور‌های دیگر هم ما ارتباط مثلا درمانی داشته باشیم کما این که الان مثلا با بیمه عراق باید ارتباط وجود داشته باشد باید این کدینگ‌ها استاندارد بشود، کد آی آر سی باید درست بشود کد سیام که همان کد مراکز درمانی هست، آقای دکتر بهتر می‌توانند توضیح بدهند، کد تخصص پزشک باید درست بشود، کد نظام پزشکی باید این‌ها را هم درست بفرستند یکی از دلایلی که الان دیتا به سمت وزارت بهداشت ارسال نمی‌شود همین است که الان خدمت شما عرض می‌کنم آقای دکتر هم فرمودند درصد دائم دارد کاهش پیدا می‌کند برای این که کدینگ‌ها استاندارد نشده در بیمه‌های پایه، یعنی بیمه پایه تامین اجتماعی یا سلامت از کد داروی خودش استفاده می‌کند نه کد داروی استاندارد که آی آر سی باشد.

سوال: خانم حاجی علی عسگری، شنیدید؟ یک بخش هم به خودتان ارتباط دارد. 
حاجی علی عسگری: طی مکاتبات و جلساتی که ما با سازمان غذا و دارو گذاشتیم در خصوص این که ما بتوانیم برندینگ را از کد‌های ژنریک تبدیل به آی آر سی کنیم آنها هم این قول را دادند خود سازمان غذا و دارو که تا آخر شهریور این کار را انجام بدهند و ما دیگر مشکل این واقعا شرکت‌های سازنده و تفاوت شان را نداشته باشیم انشاالله در سامانه این هم موردی هست که با غذا و دارو ما با آنها به تفاهم رسیدیم.

سوال: آقای اختردانش، تامین اجتماعی وضعیتش به چه صورت است؟
اختردانش: ما باز تعاملات زیادی داشتیم جلسات مکرری با دوستان برقرار کردیم ولی باز هم قضیه خیلی تفاوت نمی‌کند در سازمان تامین اجتماعی هم ما در حوزه نسخه پیچی ۲۸ درصد نسخه گرفتیم ما متاسفانه خطا‌های نسخه پیچ مان در سازمان تامین اجتماعی هم بیشتر از حتی بیمه سلامت است حدود ۶۱ درصد از تراکنش‌هایی که به سمت ما می‌آید به دلیل رعایت نکردن همان ضوابطی که آقای دکتر هم اشاره فرمودند ما بهرحال یکسری اصالت سنج داریم در مورد تک تک داده‌ها، اگر این‌ها رعایت نشود این داده پیام نسخه وقتی به سمت ما می‌آید به خطا می‌خورد.

سوال: دارو‌های آزاد را هم تامین اجتماعی ثبت می‌کند؟ 
اختردانش: این هم مسئله‌ای بود که در جلسات قبل مطرح شد ما مکاتبه الزام آوری به سازمان‌ها داشتیم که صرفا دارو‌های مورد تعهد خودشان را مطالبه نکنند از داروخانه‌ها و کلیه دارو‌ها ولو عدد بیمه آن صفر بنشیند در آن داده پیام ثبت بشود، ما گزارشاتی را داریم مبنی بر این که این ثبت انجام نمی‌شود و ظاهرا عرض کردم، چون در آن لایه کسب و کاری سازمان‌های بیمه گر تعریف نشده در آن موتور قواعد شان پردازش نمی‌شود، خیلی برای آنها اهمیت ندارد ولی برای پرداختی بیمار بسیار مهم است و چه بسا حجم بزرگی را عهده دار بشود.

سوال: الان نقش سازمان غذا و دارو این جا چه هست؟ بفرمایید آقای کیان.
کیان: خواستم روی فرمایش شما تاکید داشته باشم، آن قسمتی از هزینه که بیمار دارد انجام می‌دهد آن قسمتی است که تحت پوشش بیمه‌های پایه نیست اتفاقا، بیمه‌های تکمیلی می‌آید که آن را تکمیل کند اگر سازمان تامین اجتماعی آن بخش از اطلاعات را سمت بیمه‌های تکمیلی نفرستد یعنی به بیمه مرکزی ارسال نکند قطعا این در نسخ الکترونیکی وجود نخواهد داشت و ما هم سنسی از آن نخواهیم داشت تا این که خود شخصی بخواهد آن برگه را به ما ارجاع بدهد تا ما بر اساس آن برگه بخواهیم این کار را انجام بدهیم دقیقا فرمایش شما درست است.

سوال: نقش الان در این موضوعاتی که گفتید سازمان غذا و دارو چه هست؟ کجا را باید کمک کند؟ 
اختردانش: یک تنظیم گر بخشی هست، ما در حوزه کدینگ دارو، قیمت دارو و انواع کدینگ‌های مختلفی که در حوزه دارو هست، اعم از آن آی آر سی یا آن ژنریک دارو، وزارت بهداشت این بخش از کار را به سازمان غذا و دارو محول کرده و سرویس‌های مربوطه را ما از سازمان می‌گیریم و در اختیار سازمان‌های بیمه گر قرار می‌دهیم گلایه‌ای که دوستان داشتند این سرویس‌ها به تمام و کمال هنوز پیاده سازی نشده .

سوال: از غذا و دارو دارند درست است؟ 
اختردانش: بله این سرویس‌ها شاید از طرف سازمان‌های بیمه گر پایه گلایه‌ای که داشتنند این بود که این سرویس‌ها پوشش دهنده کامل دارو‌ها و شرایط به روز مربوط به آنها نیست، هماهنگی‌هایی انجام شده که اشاره هم فرمودند سرکار خانم دکتر و آقای دکتر هم اشاره فرمودند که این هماهنگی‌ها خیلی قوی‌تر شده، من آخرین اخباری که دارم در حد یکی دو روز گذشته سازمان تامین اجتماعی سرویس اخیر را دریافت کرده است .

سوال: تامین اجتماعی را نگه داریم، به نوبت برویم، سراغ مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو آقای زمانی، آقای زمانی؛ دو تا نکته بود یکی بحث آن سرویس‌ها بود یکی هم بحث آن دارو‌های آزاد بود، یک تعللی می‌شود هر چه اسم آن را گذاشت، بهرحال کار نشده، چرا سازمان غذا و دارو چه پاسخی در این زمینه دارد؟ 
زمانی: ما در این قضیه همانطور که آقای دکتر اختردانش فرمودند، بخشی از تنظیم گری و اینکه استاندارد‌های تبادل داده را در قسمت نسخه نویسی و نسخه پیچی با سازمان غذا و دارو بوده که ما از سال ۹۸ کدینگ نسخه نویسی و نسخه پیچی برای دارو‌های شیمیایی را تولید کردیم و از آن زمان تا الان هم به صورت مداوم دارد به روز رسانی می‌شود و ابلاغ می‌شود هم به مرکز کدینگ وزارت اطلاعات و هم به بیمه‌ها از طریق نامه نگاری ابلاغ می‌شود اکانت جدید، مضاف بر این که سرویس‌هایی هم در اختیار هم مرکز مافا و هم بیمه‌ها قرار داده شده سرویس استعلام کدینگ نسخه نویسی و کدینگ نسخه پیچی، البته علاوه بر دارو‌های شیمیایی ما برای فرآورده‌های طبیعی و سنتی و شیرخشک و حتی مکمل‌های دارویی هم کدینگ ارائه دادیم برخی از ملزومات دارویی و تعداد معدودی از اقلام حوزه آرایشی و بهداشتی که باز این‌ها تجویز می‌شوند و در نسخه نویسی استفاده می‌شوند برای آنها هم حتی ما کدینگ ارائه دادیم.

سوال: آقای اختر دانش درست است؟
اختر دانش: بله این کدینگ بوده ولی این که این کدینگ در قالب سرویس‌هایی که قابل نگاشت باشد و کدینگ‌های سازمان‌های بیمه‌گر و مراعات بشود توسط سازمان‌های بیمه‌گر این اتفاق با هماهنگی‌های اخیر دارد رخ می‌دهد.
زمانی: در واقع این نگاشت‌ها یا مپینگ‌هایی که می‌فرمایید هم از همان ابتدا ما ارائه داده بودیم به بیمه‌ها هرچند که وظیفه ما البته نیست، چون بالاخره ما استاندارد را تعیین می‌کنیم و خود بیمه‌ها اگر کدینگ داخلی دارند همانطور که مثلاً بیمه تامین اجتماعی دارد باید آنها مپینگ کنند، به هر حال ما در مقاطع مختلف این مپینگ را انجام دادیم.

سوال: آقای زمانی وزارت بهداشت می‌گوید که دار و‌های آزاد باید طبق قانون ثبت شود، درست است؟
زمانی: ما یک بحث جداگانه داریم برای استعلام اصالت، یک سری از اقلام را سازمان به هر دلیلی مشمول استعلام می‌کند که این اقلام چه بیمه و چه غیر بیمه‌ای باشند یا از طریق کارتابل بیمه‌ها یا از طریق کارتابل تی تک سازمان غذا و دارو ثبت می‌شوند.

سوال: نه، این که داروخانه‌ها آن دارو‌های آزاد را در سامانه‌شان ثبت کنند این درست است یا این قانون تاکید دارد روی این یا خیر؟
زمانی: بله درست می‌فرمایید این که کلیه اطلاعات اقلام نسخه از طریق سپاس بشود به بیمه‌های تکمیلی ارسال شود بله باید چنین اتفاقی بیفتد.

سوال: الان می‌افتد یا خیر؟
زمانی: فکر نمی‌کنم یعنی من تا جایی که اطلاع دارم بیمه‌ها فقط اقلام مشمول را ثبت می‌کنند و به سپاس ارسال می‌کنند.

سوال: یعنی بخش‌نامه‌اش از طرف وزارت بهداشت آمده است؟
زمانی: بخشنامه‌ای از سمت ما تا حالا درخواستی نبوده که در آن ما ابلاغی به داروخانه‌ها بزنیم.

سوال: گفتید بخشنامه نیامده از طرف وزارت بهداشت؟
زمانی: برای ما نیامده

سوال: آقای اختر دانش چرا نیامده؟
اختر دانش: ما مکاتبه داشتیم، اینکه هرگونه فرآورده‌ای اعم از اینکه پوشش بیمه داشته باشد یا نداشته باشد به بیماری تحویل داده باشد باید ثبت شود، درج شود، تبادل شود این یک اصل کلی است یعنی اصلاً حتی شاید نیاز به بخشنامه‌ای هم نداشته باشد ولی به هرحال بعد از صحبتی که دوستان بیمه ا‌ی و تکمیلی ما داشتند ما مکاتبه‌ای را با سازمان بیمه‌گر پایه داشتیم که کلیه اقلام را باید از داروخانه مطالبه کنند .

سوال: الان غذا و دارو می‌گوید که ما خبر نداشتیم.
اختر دانش: چرا من می‌توانم مکاتبه را خدمت شما هم ارائه کنم.

سوال: آقای زمانی نظر شما چیست؟
زمانی: ما البته ذینفع این قضیه نیستیم عرض کردم حالا حتی اگر بنا باشد به عنوان یک سازمان تنظیم گر چیزی از سمت ما هم برود به داروخانه‌ها درخواست بیاید سمت ما، ما مشکلی نداریم ابلاغ می‌کنیم.

سوال: الان شما می‌گویید اطلاعی ندارید یا نشده به هر حال فعل منفی دارد اگر اینطور باشد پس داروخانه‌ها هم نمی‌دانند.
زمانی: عرض کردم ما ذینفع این قضیه نیستیم منتها برای اینکه این قضیه شکل بگیرد حتماً باید کلیه اقلام از سمت بیمه‌ها به سپاس ارسال بشود که وزارت بهداشت هم بتواند آنها را به بیمه تکمیلی بفرستد.
اختر دانش: آقای مهندس زمانی اینکه ما ذینفع نیستیم همین فرمایش را دوستان سازمان بیمه‌گر پایه هم دارند، شما اشاره به سامانه استعلام اصالت یا همان اصطلاحا تی تک کردید، اما آن دوستان هم در آن موتور قواعدشان پردازشی انجام نمی‌دهند ولی واقعیت این است که برای بیمار این اهمیت وجود دارد و ما به عنوان وزارت بهداشت، چون تولیت سلامت مردم را در همه ابعاد آن داریم حتی اقلامی که به شکل otc تحویل بیماران داده می‌شود انتظار می‌رود که ثبت شود و تبادل شود و در پرونده بیمار درج شود من از این بابت عرض کردم که این یک قانون عام است و خیلی آن لایه کسب و کاری سازمان یا لایه کسب و کاری سازمان‌های بیمه‌گر نباید منافاتی با این قانون عام داشته باشد.
زمانی: بنده عرضم این است که خود بیمه‌های پایه می‌توانند به داروخانه‌ها ابلاغ کنند همچنین شما می‌توانید ابلاغ کنید و گفتم اگر بنا این باشد که ما ابلاغ کنیم باید درخواستی از سمت بیمه‌ها به ما برسد، ما این ابلاغ را از سمت سازمان غذا و دارو هم انجام بدهیم، بیمه‌ها با داروخانه تبادلات مالی دارند یعنی اگر ابلاغ کنند داروخانه‌ها قطعاً انجام خواهند داد.

سوال: آقای کیان صحبتی دارید بفرمایید.
کیان: ما بعد از جلساتی که در دیوان داشتیم دوستان به ما و وزارت بهداشت که آقای دکتر مظهری تشریف داشتند گفتند که باید این کار انجام شود، آقای دکتر هم حالا من کمک کنم به ایشان، این بخشنامه از طرف وزارت بهداشت به مراکز درمانی شد که شما باید تمامی اقلام چه آنچه که پوشش داده می‌شود. این ضمانت اجرایش باید از طرف وزارت بهداشت برای داروخانه‌ها، نه غذا و دارو باید به داروخانه‌ها، ابلاغ شده می‌دانم بخشنامه هم شده، چون نامه‌اش را من در بیمه مرکزی هم دریافت کردم.

سوال: پس چرا الان داروخانه‌ها انجام نمی‌دهند؟
کیان: ضمانت اجرایش را باید وزارت بهداشت بگوید چرا این بخشنامه که من به شما کردم اقدام نکردید.

سوال: وزارت بهداشت این جا است، آقای اختر دانش بفرمایید.
اختر دانش: نظارت بر داروخانه‌ها عرض کردم جزو تنظیم‌گری بخشی است که سازمان غذا و دارو بر عهده دارد، کاری که ما در ستاد وزارت بهداشت انجام می‌دهیم

سوال: پس یعنی الان شما به داروخانه‌ها دادید درست است؟
اختر دانش: بله عرض کردم مکاتبه شده است.

سوال: آقای زمانی صحبت‌ها را شنیدید چه پاسخی دارید؟ گفتن د بخشنامه ابلاغ شده، بحث نظارت و تنظیمگری ا ش به شما برمی‌گردد.
زمانی: همه در جریان هستند ما ضمانت اجرا را برای طرح استعلام اصالت هم در پرداخت بیمه‌ها قرار دادیم عرض کردم، چون بیمه‌ها با داروخانه‌ها تبادلات مالی دارند، بیمه ابلاغ کند و بخواهد داروخانه‌ها مقاومتی ندارند مضاف بر این که اگر نیاز باشد ما هم این سمت از سمت اداره کل دارو و ریاست سازمان ابلاغ صورت خواهد گرفت و مشکلی نداریم.

سوال: انشاالله که بشود ممنون، آقای اختر دانش یک بیمه دیگر هم مانده تامین اجتماعی، چقدر تامین اجتماعی این کار را انجام داده است؟
اختر دانش: در حوزه تامین اجتماعی ما در سال جاری به اظهارخود دوستان سازمان تامین اجتماعی ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نسخه پیچی اتفاق افتاده است ولی فقط ۱۷ میلیون و ۹۱۸ هزار از این نسخ به دست ما رسیده یعنی حدود ۲۸ درصد، عرض کردم ما بدون هیچ دخل و تصرفی مواردی که برچسب بیمه تکمیلی داشته باشد را به سازمان بیمه مرکزی ارسال کردیم.

سوال: آقای کیان همین عدد است در بیمه مرکزی که به شما رسیده است؟
کیان: من عدد‌ها را به شما می‌گویم، طی ۱۳ ماه چیزی که ما از وزارت بهداشت دریافت کردیم از بیمه سلامت ۷۱۶ هزار تا است و از بیمه تامین اجتماعی ۲ میلیون و ۴۲۴ هزار تا است.

سوال: چند درصد می‌شود؟
کیان: تقریباً مثلاً در فروردین ماه که بهترین ماه ارسال اطلاعات بود حدود ۲۰ درصد اطلاعات از مجموع آن چیزی که در کشور تولید می‌شود به بیمه مرکزی ارسال شده است و این عدد در مرداد ماه متاسفانه تقلیل پیدا کرده به ۴۷ هزار تا که تقریباً می‌شود ۲ درصد یعنی از ۲۰ درصد به ۲ درصد تقلیل ارسال اطلاعات به بیمه مرکزی اتفاق افتاده است.

سوال: از کجا؟
کیان: از وزارت بهداشت.

سوال: چرا آقای اختر دانش؟
اختر دانش: آقای دکتر کیان اشاره به فرایند زمانی آن قضیه می‌کنند عددی که من عرض کردم کلی و مربوط به کل دوره است ضمن این که عددی که آقای دکتر اشاره فرمودند مواردی است که برچسب بیمه تکمیلی داشتند من کل نسخ را عرض کردم در سازمان تامین اجتماعی ۶۱ درصد از داده پیام‌هایشان به خطا خورده است.

سوال: یعنی باز شما می‌گویید مشکل در تامین اجتماعی است درست است؟
دانش اختر: در عدم مراعات آن استاندارد‌های کدینگ، ما در یک مخزن مشترک قرار است کل نسخ هر دو بیمه و بهتر است بگویم هر سه بیمه را آنجا بریزیم طبیعتاً استاندارد باید یک استاندارد واحدی باشد که وزارت بهداشت می‌دهد.

سوال: الان سوال اینجا است یعنی همان طور که این گلویی که آمده کم شده خروجی، اگر راهش را بگیریم می‌رسیم به تامین اجتماعی درست است؟ یعنی آن هم به شما هم اطلاعات کم داده هم اطلاعاتی که داده خطا داشته است درست است؟
اختر دانش: بله

سوال: آقای خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی با ما هستند، آقای خدابنده چرا کم شده است؟
خدابنده: من به عنوان بیننده وقتی داشتم این برنامه را مشاهده می‌کردم من خودم نفهمیدم چه اتفاقی افتاد من که وسط ماجرا هستم. اجازه بدهید کل فرایند را یک بار با هم مرور کنیم اصلاً چیزی کم نشده است، مقوله تجویز دارو با مقوله تحویل دارو با همدیگر متفاوت است که متاسفانه به صورت دقیق و جز ء به جز ء اینها اشاره نمی‌شود. مباحث، مباحث فنی نیست، مباحث فرایندی است ما و سازمان بیمه سلامت، عملیات بیمه‌های پایه با ما است و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تنظیم گر هستند ما باید به این توجه کنیم دارویی که تجویز می‌شود تحویل بیمار نمی‌شود به خاطر این که پزشک محترم می‌آید در یک پرتالی دارو را تجویز می‌کند، اما داروخانه چه تحویل می‌دهد؟ با توجه به برند‌های مختلفی که دارد، با توجه به درخواستی که خود بیمار دارد، با توجه به اقلامی که در درون خود داروخانه وجود دارد به بیمار دارو تحویل می‌دهد که این کد آی آر سی می‌شود، مسئولیت مستقیم این کد آی آر سی با سازمان غذا و دارو است که به ما قول داده ظرف ماه جاری یا ماه آینده سرویس تبدیل داروی ژنریک به کد آی آر سی را بدهد. این سرویس تا امروز وجود ندارد این الان بزرگترین مشکلی است که در تمام این چند دقیقه که از برنامه گذشت و دوستان فرمودند که بیش از نیمی فرصت گذشته اصلاً به آن اشاره نشده یعنی مهم‌ترین سرویسی که الان این جا باید حضور داشته باشد سرویس آی آر سی است. من باید همان لحظه زمانی که می‌خواهم داروی تجویزی را تحویل بدهم کد آی آر سی آن را از سازمان غذا و دارو بگیرم به خاطر اینکه این کدی است که با توجه به برند‌های مختلف هر روز در حال تغییر است و اگر من این کد را نداشته باشم نمی‌توانم داروی خودم را ارسال کنم. آنچه که شما می‌گویید دست سازمان بیمه مرکزی نرسیده است.

سوال: آقای خدابنده ه مین جا نگه دارید، می‌خواه‌ی م سازمان غذا و دارو را بیاوریم پاسخ این مشکل را بدهد آقای زمانی چه پاسخی دارید؟
زمانی: این نگاشتی که می‌فرمایید را به صورت مرتب داریم ابلاغ می‌کنیم و در مرکز کدینگ وزارت بهداشت مکسا هم پیاده سازی می‌شود.
خدابنده: خیر، نگاشت آنلاینی وجود ندارد الان دوستانی که در مجموعه هستند آقای اختر دانش عزیز، سرکار خانم علی عسگری می‌توانند شهادت بدهند هیچ نگاشتی بین تمام کد‌های ژنریک و کد‌های آی آر سی وجود ندارد و الان سرویسی وجود ندارد که من در آن واحد بتوانم استعلام کنم اگر پزشک محترم یک داروی ژنریک را تجویز کرده چه چیزی دارد تحویل بیمار داده می‌شود؟ این مشکل اساسی و بزرگی است که تا اینجای برنامه اصلاً به آن اشاره نشد.
زمانی: این نگاش که می‌فرمایید تفاهمی که ما با همکاران شما کردیم این بوده که سرویس را به صورت مستقیم به شما بدهیم.
خدابنده: این باید سرویس بشود آنلاین شود بعد ما بتوانیم در لحظه استعلام بگیریم، هیچ سرویس آنلاینی امروز وجود ندارد که نگاشتی بین دارو‌های ژنریک و آی آر سی به صورت کامل داشته باشد که سازمان تامین اجتماعی و حتی بیمه سلامت، حتی می‌توانید از خانم علی عسکری هم سوال بپرسید که آیا الان شما به صورت آنلاین می‌توانید دارو‌های ژنریک را تبدیل به آی آر سی بکنید؟
علی عسگری: نه متاسفانه ما هم سرویس را به صورت آنلاین نداریم و این امکان برای ما وجود ندارد.
زمانی: عرض کردم ما نسخه‌های اولیه سرویس را از سال ۱۴۰۰ دادیم، پیاده سازی شده روی بستر وزارت بهداشت، علاوه بر آن سرویسی که ما دادیم یعنی سرویسی که کدینگ نسخه نویسی است و آی آر سی که کدینگ نسخه پیچی است خود مرکز مک سا که البته در حال حاضر اطلاعات را به صورت ابلاغی و نامه‌ای از ما بر روی آن اطلاعات وب سرویس دریافت می‌کند.
خدابنده: اینطور فایده ندارد اینها باید سرویس بشود ما داریم فنی صحبت می‌کنیم.
زمانی: توضیح می‌دهم، مکسا سرویس ارائه داده و طی توافقی که ما هفته گذشته با همکاران شما داشتیم قرار است این سرویس را هم باز با مبدا خودمان آماده کنیم و به شما ارائه بدهیم.

سوال: آقای خدابنده این توضیحات داده شد
خدابنده: اجازه بدهید، این ادامه دارد این یک موضوع پیچیده است، بیننده شما الان باید به نتیجه برسد پس مشکل کجا است، چرا انجام نمی‌شود؟ ما ۱۰۰ درصد دارو‌های تجویزی را داریم به وزارت بهداشت ارسال می‌کنیم، اما فقط امکان ارسال ۳۰ درصد از دارو‌های شیمیایی را داریم علت این است که ما کد آی آر سی نداریم این قسمت اول، قسمت دوم زمانی که در داروخانه بیمار مراجعه می‌کند تمام دارو‌ها دارو‌های شیمیایی نیست که مشمول بیمه تکمیلی می‌شود، ما اینجا مثلاً خدمت شما عرض می‌کنم مثلاً ما دارو‌های مکمل داریم، دارو‌های آرایشی بهداشتی داریم، دارو‌های ترکیبی داریم، اینها دارو‌هایی است که تا به امروز هیچ کدینگی برایش وجود ندارد و شامل حال بیمه‌های تکمیلی هم می‌شود و هیچ برنامه‌ریزی هم برایش نشده است. نکته دوم، ما چیز‌هایی داریم به اسم لوازم جانبی یعنی ست‌هایی که کنار دارو‌ها استفاده می‌شود مثلاً بیمار محترم مراجعه می‌کند به یک مرکزی می‌گوید من باید یک تزریق داشته باشم خوب، ست سرم هم کنار این است، این ست سرم شامل حال بیمه‌های خصوصی هم است آیا این سرم در نسخه دارو است؟ خیر نیست همان جا به او می‌گویند می‌خواهی یا نمی‌خواهی؟ می‌خواهم خدمت شما عرض کنم ببینید ما یک سری مباحث فنی داریم، یک سری مباحث فرایندی در این قضایا مباحث فنی اصلاً وجود ندارد همین الان هم ما می‌توانیم ارتباطات حداکثری داشته باشیم همینطور که ما داریم ۱۰۰ درصد دارو‌های تجویزی را ارسال می‌کنیم، اما آنچه که تحویل می‌شود آن چیزی نیست که تجویز می‌شود یعنی نکته اساسی این است، به واسطه آن که ما هیچ سرویس مستقیمی از سازمان غذا و دارو نداریم که در آن واحد بتوانیم اینها را استعلام کنیم و نکته بعد ما هیچ ابزاری نداریم که فشار بیاوریم من و بیمه سلامت، فشار بیاوریم روی داروخانه‌ها که حتماً تمامی موارد را شما باید ثبت در سیستم کنید چرا؟ داروخانه‌ها می‌آیند آن چیزی را در سیستم ثبت می‌کنند که پنل بیمه پایه به آنها داده است یعنی با من دارند حساب و کتاب می‌کنند. پنلی که بیمه مرکزی باید به آنها ارائه بدهد یعنی همان پنل بخش خصوصی بیمه‌های خصوصی، اینها گا‌ها فرایند‌ها، درخواست‌ها و فیلد‌هایی دارند که به هیچ وجه در کسب و کار‌های بیمه‌های پایه وجود ندارد مثلاً علت تجویز چیست؟ وقتی می‌گوید علت تجویز چیست؟

سوال: بیمه مرکزی در این فرایند باید چه کار کند؟
خدابنده: بحث دارد به جا‌های خوب می‌رسد‌ای کاش از اول اجازه می‌دادید ما کل فرایند را توضیح بدهیم و ببینیم حالا بیمه مرکزی چه کار می‌کند. بیمه مرکزی مسئولیت ایجاد موتور قواعد بیمه‌های خصوصی را دارد. موتور قواعد بیمه‌های خصوصی یعنی این که چطور من الان خودم موتور قواعد دارم برای استفاده از دارو برای بیمه پایه، بیمه مرکزی هم باید یک موتور قواعدی داشته باشد که ۲۸ تا بیمه بخش خصوصی اینها با توجه به پروتکل‌ها و قوانینی که بیمه مرکزی می‌گذارد، استاندارد‌ها را تعریف کند و تمام اقلام را با توجه به آنها از نسخ دریافت کند. متاسفانه این تا به امروز در کشور وجود ندارد چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ وزارت بهداشت خیلی زیرکانه آمدن د خودشان را از این مسیر کنار کشیدند و گفتند شما بیایید ارتباط مستقل داشته باشید با بیمه مرکزی، بیمه مرکزی هم خیلی زیرکانه کنار کشیدند گفتند خودتان مستقیماً با ۲۸ شرکت بیایید ارتباط برقرار کنید اتفاقی که می‌افتد پس اصلاً شأن بیمه مرکزی اینجا چه می‌شود؟ چه اتفاقی باید برای موتور قواعد بیفتد؟

سوال: آقای خدابنده بیمه مرکزی می‌خواهد پاسخ بدهد، آقای کیان بفرمایید.
کیان: اگر قرار بود بیمه مرکزی خودش را کنار بکشد هاب درمانی ایجاد نمی‌کرد، پس ما هیچ زیرکی به کار نبردیم اتفاقاً زیرکانه کار کردیم و بیمه مرکزی به عنوان هاب درمان صنعت بیمه تکمیلی درست کردیم.
خدابنده: آقای کیان نمی‌خواهد زیرکانه رفتار کنید موتور قواعدتان آماده است تحویل ما بدهید ممنون می‌شویم.
کیان: اجازه بدهید، الزاماتی دارد الزاماتش این است که ایشان هم فرمودند که باید کد‌های آی آر سی اینها درست بشود، چون زبان تفاهم ما باید زبان مشترک باشد.
خدابنده: این ربطی به سازمان بیمه گر پایه ندارد.

سوال: آقای خدابنده مشخصاً سوالتان را از بیمه مرکزی بپرسید که چه کاری باید انجام می‌داد که نداده است؟
خدابنده: سوال بنده از بیمه مرکزی این است، شما خودتان برای خودتان فرایند‌هایی دارید مدل‌های کسب و کاری دارید که این مدل‌های کسب و کاری در بیمه‌های پایه اصلاً محلی از اعراب ندارد به خاطر اینکه شما قواعد خودتان را دارید.
کیان: ما بحث موتور قواعد را در بیمه مرکزی تهیه کردیم ولی الزاماتش را عرض کردم این که ما کد آی آر سی را داشته باشیم، من از کجا باید بفهمم این‌ای آر ایکس یا کد ژنریک یک دارو الان کدام کد آی آر سی است که الان این شرکت بیمه تکمیلی من آیا پوشش دارد یا ندارد؟
خدابنده: این را سازمان غذا و دارو باید بگوید.
کیان: عرضم همین است من می‌گویم کل فرایند، ببینید ما خودمان را کنار نکشیدیم بیمه مرکزی هاب درمان درست کرده، اطلاعات را دارد دریافت می‌کند حتی این کار را ابتدای اسفند پارسال ،سرویسش را تهیه کردیم دادیم به سازمان فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات هم اعلام کرد که ما سرویسی را که شما تهیه کردید،گذاشتیم روی بستر جی اس بی همین که آقای خدابنده فرمودند، ما هم ابتدای مرداد ماه امسال به بیمه‌های پایه اعلام کردیم که این سرویس آماده است بیایید سرویس را بازنویسی کنید، اطلاعات را به جای اینکه برای وزارت بهداشت بفرستید مستقیماً برای بیمه مرکزی ارسال کنید منتها با استاندارد‌هایی که گذاشته شده کد آی آر سی باید باشد
خدابنده: آقای کیان باید‌هایی سرویس شما دارد که اجرایی نیست.
کیان: الزاماتی که برای شما مقدور نیست مثل حق فنی ما این را حذف کردیم گفتیم من حذف فنی نیاز ندارم داشته باشم اشکالی ندارد ما خودمان می‌آییم و با ساز و کاری این را محاسبه می‌کنیم و می‌دهیم به شرکت‌های بیمه تکمیلی به خاطر این که شرکت‌های بیمه تکمیلی پوشش حق فنی داروخانه‌ها را دارند در صورتی که بیمه‌های پایه پوشش ندارند یعنی حق فنی را به بیمار پرداخت نمی‌کنند در صورتی که بیمه‌های تکمیلی این مبلغ را هم پرداخت می‌کنند، خوب دوستان در ساز و کار تجاری‌شان نیست ولی بیمه‌های تکمیلی دارند این را پرداخت می‌کنند پس من باید اطلاع داشته باشم، وقتی از داروخانه، مرکز درمانی ندانم که چقدر حق فنی بابت این نسخه دریافت کرده از بیمار چطور می‌توانم پرداخت کنم؟

سوال: خانم علی عسگری شما با بیمه مرکزی این مشکلاتی را که تامین اجتماعی گفت شما هم دارید؟
علی عسگری: آن دسترسی را که من گفتم بر روی بستر جی اس بی ما دقیقاً در ۱۶ خرداد ماه گرفتیم و این یکی از مواردی بود که در حال ارتباط با خود بیمه مرکزی هستیم، اما در خصوص کد‌ها دقیقاً مشکل تامین اجتماعی مشکل ما هم است، چون دقیقاً این نقایص به صورت مشترک بین ما است.

سوال: یعنی همان مشکلاتی که سازمان تامین اجتماعی گفت شما هم با بیمه مرکزی دارید؟
علی عسگری: بله

سوال: الان دو بیمه از بیمه مرکزی یعنی سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت این مشکلات را گفتند، اینها کی حل می‌شود؟
کیان: مشکلات یک مقدارش پایه‌ای است، شش مشکل الان در اطلاعاتی که از وزارت بهداشت به ما ارسال می‌شود ا حصا کردیم یکی بحث ارقام، بحث اقلام، بحث عدم ارسال یا تاخیر در ارسال اطلاعات ا ست، بحث کد سیام نامعتبر است، پنجمین مورد عدم درج مبلغ ارز ترجیحی و سایر حمایتی‌های دولت در آن وجود دارد که باید اینها را بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه داشته باشند، یکی هم ارسال کد آی آر سی نامعتبر است اگر این ۶ مورد در این فرایند جدیدی که قرار است بیمه‌های پایه مستقیماً به بیمه مرکزی بدون دخالت وزارت بهداشت ارسال اطلاعات داشته باشند حل شود انشالله ما می‌توانیم بگوییم این فرایند تکمیل خواهد شد.

سوال: چه زمانی؟ مهم مشکل مردم است که وقتی می‌روند دارو می‌گیرند آن دردی که دارد بماند و آن دارو که می‌گیرد باید برای پولش دوباره این خیابان به آن خیابان کاغذ به دست برود آیا به او بدهند یا ندهند، چه زمانی بدهند، مهم این است که حل شود یعنی وقتی رفت دارو را گرفت یک هفته، ۱۰ روز بعد آن پیامک بیاید و پولش هم به حسابش بیاید. این چه زمانی انجام می‌شود؟
کیان: خیلی از این موارد در اختیار بیمه مرکزی نیست مثل مثلاً اینکه اقلام اطلاعاتی را داروخانه‌ها همه را وارد کنند باید داروخانه انجام بدهد

سوال: آقای کیان تمام اینهایی که گفتید سازمان غذا و دارو، تامین اجتماعی، وزارت بهداشت، بیمه سلامت همه گیر‌هایی که در این قسمت‌ها وجود دارد حل بشود چه زمانی این به سرانجام می‌رسد؟
کیان: به لحاظ فنی کامپیوتری این کار انجام شده است

سوال: کی صد در صد می‌شود؟
کیان: زمانی که این کدینگ‌ها درست بشود کد سیام، کد مکس ا درست بشود، کار فنی اش انجام شده است کدینگ‌ها درست بشود همانطور که آقای خدابنده و خانم علی عسگری هم فرمودند این به راحتی همین الان انجام شده است وقتی ۱۰ درصد انجام شده.

سوال: آقای کیان یک تاریخ بگویید.
کیان: من نمی‌توانم تاریخ به شما بگویم، باید کد آی آر سی درست بشود، به فرض درست شدن اینها من فکر می‌کنم یک ماه بتوانیم فرایند را راه اندازی کنیم.

سوال: ما یک ماه دیگر دوباره همین برنامه را می‌گذاریم پیگیری می‌کنیم.
خدابنده: ۱۸ هزار کد وجود دارد که اینها احتیاج دارد نگاشت اتفاق بیفتد این عملیات را باید سازمان غذا و دارو انجام بدهد موارد فنی اش را سرویسی که به صورت آنلاین اینها را ارائه بدهد در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر پایه قرار بدهد.

سوال: آقای زمانی آره یا خیر، چیز‌هایی که به شما برمی‌گردد بفرمایید حل می‌شود یا خیر؟
زمانی: قطعاً حل می‌شود بخشی از آن حل شده است یک سری صحبت‌ها را آقای دکتر خدابنده کردند، ما سال ۹۸ کلیه مپینگ‌های آی آر سی به ژنریک و‌ای آر ایکس را دادیم این که می‌فرمایند به صورت سرویس نیست قبول داریم و عرض کردم تا آخر این ماه.
خدابنده: تغییرات دارد و به صورت آنلاین نیست.
زمانی: تغییراتش به صورت آنلاین نیست منتها ابلاغ می‌شود.
کیان: ضمن اینکه تاریخچه‌ای هم نیست.
زمانی: کلیه آی آر سی‌ها و ژن ر یک‌ها ‏ و‌ای آر ایکس‌ها نگاشت شده‌اند، علاوه بر دارو‌های شیمیایی ما برای فرآورده‌های طبیعی و سنتی و شیر خشک و مکمل‌های دارویی هم کدینگ نسخه نویسی و نسخه پیچی داریم. برخی از ملزومات که باز تاکید داشتیم همچنین حتی اقلام آرایشی بهداشتی.

سوال: آقای زمانی عذرخواهی می‌کنم زمان کم است اجازه بدهید یک جور‌هایی خودم نتیجه‌گیری کنم که این قضیه احساس می‌شود یک ستادی باید تشکیل شود، چون الان هر عزیزی اینجا دارد حرف خودش را می‌زند، بیمه سلامت، تامین اجتماعی، بیمه مرکزی، وزارت بهداشت حالا اگر ستادی هم تشکیل نشود بین خودتان جلساتی بگذارید این چیزی که قول دادید، همه هم می‌گویید حل شده ا ست، پس مشکل کجا است؟ حلش کنید انشاالله آن طعم شیرینی اش را مردم بچشند. آقای اختر دانش فرصت کوتاهی داریم، چون آقای خدابنده یک حمله‌ای سمت وزارت بهداشت داشتند پاسخ بدهید.
اختر دانش: ایشان فرمودند وزارت بهداشت با زیرکی از زیر بار این امر شانه خالی کرده است، اساساً کارکرد وزارت بهداشت این نیست که وسط این کسب و کار قرار بگیرد. ما طبق قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و طبق قانون برنامه ۵ ساله پنجم ماده ۳۵، ششم ماده ۷۴ و هفتم ماده ۶۹ مکلف به ایجاد پایگاه ملی سلامت هستیم. در این خصوص نه کنار کشیدیم و نه شاید از آن حقی که برای استانداردسازی داده‌ها و کدینگ و مدل‌های مرجع در تبادل اطلاعات سلامت ا ست کوتاه خواهیم آم. در مورد فرمایشی که آقای مهندس زمانی داشتند بله این اطلاعات نگاشت شده به ما طی ابلاغیه‌های ابلاغ می‌شود در فواصل زمانی مختلف
خدابنده: وقتی آقای اختر دانش شما در این مسیر حضور ندارید الان کجا این چرخه هستید؟ شما الان می‌گویید بیمه‌های پایه مستقیم ارسال کنند به بیمه مرکزی، ما حرفمان را پس می‌گیریم شما کنار نکشیدید الان کجای چرخه هستید بفرمایید ما بدانیم.
اختر دانش: من توافق سال ۱۴۰۰ شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پنجم فروردین ماه را خدمت شما عرض کردم در آنجا بیمه‌ها مکلف شدند هر دو بیمه گر پایه .
خدابنده: من حرفم را پس می‌گیرم از پنجم فروردین ماه کنار کشیدید. ۱۴۰۰ عرض کردم در آن سال مقرر شد که یک اپراتوری مشترک بین دو بیمه اتفاق بیفتد و ارسال اطلاعات را یا از آن طریق یا آن جا قید یا شده است، یا از طریق وزارت بهداشت، دوستان بیمه مرکزی انتظار دارند می‌گویند از طریق وزارت بهداشت این اتفاق بیفتد و اصرار هم دارند که از هر دو مسیر اگر اتفاق بیفتد استاندارد‌های وزارت بهداشت باید در آنجا ساری و جاری باشد که ما با این مسئله کاملا موافق هستیم. به طبع قانون برنامه هفتم ماده ۶۹ بند الف ما مکلف و محق هستیم که استانداردهایمان را در تمامی نظام سلامت ایفا کنیم.

مجری: ممنون، ما دوباره یک ماه آینده همین برنامه را می‌گذاریم و تامین اجتماعی، بیمه سلامت، وزارت بهداشت و بیمه مرکزی می‌آیند پاسخ می‌دهند که چه کار کردند. انشاالله حل بشودکه نفعش برای مردم است و مشکلاتشان حل شود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟