توقف ارائه خدمات سنهاب برای استارتاپ‌ها /تسهیلگری؛ ماموریت فراموش شده فنحاب

ارائه خدمات سنهاب برای برخی از استارتا‌پ‌های بزرگ متوقف شده و گفته می‌‌شود علت این توقف ریشه در اختلاف نظر استارتاپ‌ها و شرکت فنحاب درباره افزایش تعرفه خدمات سامانه نظارت و هدایت الکترونیک بیمه (سنهاب) دارد./بر اساس مستندات موجود شرکت‌های استارتاپی چه در زمان مدیریت پیشین و چه در زمان مدیریت فعلی فنحاب، جلسات متعددی را برای توافق بر سر این موضوع برگزار و دلایل خود را به صورت شفاف منعکس کرده‌اند اما نتیجه‌ای در برنداشته و در نهایت تصمیم گرفته شده که در پی عملیاتی نشدن افزایش تعرفه‌ها خدمات سنهاب برای شرکت‌های بزرگ اینشورتکی قطع شود.

به گزارش ریسک نیوز ارائه خدمات سنهاب برای برخی از استارتا‌پ‌های بزرگ متوقف شده و گفته می‌‌شود علت این توقف ریشه در اختلاف نظر استارتاپ‌ها و شرکت فنحاب درباره افزایش تعرفه خدمات سامانه نظارت و هدایت الکترونیک بیمه (سنهاب) دارد.

بررسی‌های ریسک نیوز نشان می‌دهد، طی ماه‌های اخیر جلسات متعددی بین شرکت فنحاب به نمایندگی از بیمه مرکزی با شرکت‌های استارتاپی بر سر ضرورت افزایش تعرفه خدمات صورت گرفته و این شرکت بر افزایش بین 10  برابری تعرفه خدمات اصرار داشته و دارد.

در این بین کسب و کارهای آنلاین با فنحاب به نمایندگی نهاد ناظر بر عدم افزایش تعرفه به نقطه مشترکی نرسیدند در نتیجه شرکت فنحاب به صورت یکطرفه تصمیم گرفته است خدمات سنهاب بر اینشورتک‌ها را فعلا متوقف کند.

یک مقام مسئول به ریسک نیوز گفت: افزایش تعرفه خدمات سنهاب به استارتاپ‌ها از دوسال قبل مطرح بوده اما به دلایل مختلفی عملیاتی نشد در نهایت تصمیم افزایش خدمات در پنج ماهه اخیر قوت گرفت و از آنجا که استارتاپ‌ها نتوانستند مسئولان نظارتی را قانع کنند و به افزایش تعرفه‌ها جامه عمل نپوشاندند در نهایت خدمات سنهاب استارتاپ‌ها قطع شد.

این مقام مسئول معتقد است پیشنهادهای مختلفی به شرکت‌های آنلاین داده شد از جمله طراحی بسته‌های تعرفه‌ای اما ظاهرا با اینشورتک‌ها بر سر این راهکار به توافق نرسیده‌اند.

به گفته وی همه ارگان‌های حاکمیتی مانند ثبت احوال، فراجا، بانک‌ها و … تعرفه خدمات دریافت می‌کنند و نهاد ناظر بیمه‌ای نیز در همین راستا طبق عرف حرکت کرده است.

به گزارش ریسک نیوز، شرکت مدیریت و پشتیبانی از سوئیچ سنهاب به شرکت فنحاب از شرکت‌های زیرمجموعه رگولاتور بیمه‌ای منتقل شده است.

پیش ازین در خصوص ایجاد سوئیچ بیمه نیز مناقشات بی‌شماری ایجاد شده بود و به نظر می‌رسد که این روزها نیز با افزایش تعرفه خدمات، چالش‌های این شرکت با استارتاپ‌ها وارد فاز تازه‌ای شده است.

 

سنهاب از حامی نوآوری تا سنگر انحصار: آینده کسب و کارهای دیجیتال بیمه چه خواهد شد؟

بررسی‌های بیشتر اما نشان می‌دهد، استارتاپ‌ها برای دریافت خدمات از سنهاب تاکنون مبالغ قابل توجهی رابه سنهاب پرداخت کرده‌اند اما اکنون بر اساس تصمیم جدید افزایش بیش از ده برابری تعرفه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس مستندات موجود شرکت‌های استارتاپی چه در زمان مدیریت پیشین و چه در زمان مدیریت فعلی فنحاب، جلسات متعددی را برای توافق بر سر این موضوع برگزار و دلایل خود را به صورت شفاف منعکس کرده‌اند اما نتیجه‌ای در برنداشته و در نهایت تصمیم گرفته شده که در پی عملیاتی نشدن افزایش تعرفه‌ها خدمات سنهاب برای شرکت‌های بزرگ اینشورتکی قطع شود.

برخی نظرات در رگولاتور بیمه ای به این سمت تمایل دارد که بسیاری از ارگان‌های دولتی بابت ارائه خدمات از کاربران تعرفه دریافت می‌کنند؛ بنابراین دریافت هزینه از استارت اپها طبیعی است؛ مانند ثبت احوال، فراجا و … اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود و به ابهامات دامن می زند، این است که ثبت اسناد و فراجا اگر تعرفه‌ای تعیین می‌کنند برای همه کاربران است ولی تعرفه سنهاب فقط برای شرکت‌های فناور بیمه‌ای است و شامل شبکه فروش و … نمی‌شود و ابهام زمانی پررنگ‌تر می‌شود که کاربران می‌توانند به صورت مستقیم از سایت بیمه مرکزی بدون تعرفه و رایگان استعلام بیمه نامه بگیرند اما اگر همان کاربران بخواهند از طریق پلتفرم شرکت‌های استارتاپی استعلام بگیرند این شرکت‌ها باید بابت آن هزینه پرداخت کنند.

نکته دیگری که می‌تواند به ایجاد یک علامت سوال دیگر منجر می‌شود، این است که ایجاد حلقه واسطی به اسم شرکت فنحاب به عنوان زیرمجموعه بیمه مرکزی باعث چنین رویکردی شده در حالیکه استارتاپ‌ها از طریق شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه می‌فروشند و در واقع بخشی از شبکه فروش در صنعت بیمه هستند اما تلاش فنحاب برای درآمدزایی از طریق شرکت‌های نوآور مسیری خارج از مدل حلقه ارتباطی بیمه است.

یکی از موضوعات اصلی این است که بیمه مرکزی هنوز سازوکار روشن ارتباطی با شرکت‌های زیرمجموعه حوزه فناوری‌اش ایجاد نکرده است. فنحاب شرکتی که پیش ازین نیز بر ایجاد سوئیچ بیمه مرکزی اصرار داشت.

سوال دیگر این است که چرا رگولاتور بیمه‌ای بابت ارائه خدمات سنهاب از شرکت‌های بیمه و شبکه فروش تعرفه‌ای دریافت نمی‌کند اما پای استارتاپ‌ها که میان می‌آید دریافت تعرفه و کارمزد رخ می‌نماید؟ این استاندارد دوگانه زمانی پررنگ‌تر می‌شود  که  استارتاپ‌ها از نظر ناظر در جایی کارگزار آنلاین و جزئی از شبکه فروش هستند اما در زمان ارائه خدمات آنها را «تک شاخ‌هایی» می‌دانند که باید بابت هر خدمتی، کامزد بدهند.

به نظر می‌رسد نهاد ناظر با تصویب آیین‌نامه 105 تلاش کرده تا کسب و کارهای نوین را به رسمیت بشناسد اما با وجود برخی تصمیمات به نظر می‌رسد که چند پارگی در ساختار آی تی نهاد ناظر عملا منجر به تحقق این مهم نمی‌شود.

محدودسازی دسترسی به دیتاها، دریافت هزینه استعلام از ایتشورتک‌ها، دریافت هزینه از بازیگران آنلاین و در نهایت انحصار ارائه خدمت توسط یک شرکت زیرمجموعه بیمه مرکزی می‌تواند تلاش‌های بیمه مرکزی در تسهیلگر نوآوری صنعت بیمه را با خدشه روبرو کند.

از یک طرف معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی به معاونت توسعه و نوآوری تغییر نام می‌دهد و با شعار تغییر در فرآیندها و نوآوری در محصول تلاش می‌کند تا فضای صنعت بیمه به سمت تسهیل‌گری برای حرکت نوآورها تمایل پیدا کند و از سوی دیگر در مجموعه رگولاتوری رفتارهایی پیاده می‌شود که با اصل رقابت‌پذیری و نوآوری در تضاد است.

به نظر می‌رسد، نهاد ناظر باید برای یکبار هم که شده تکلیف خود را با نحوه فعالیت استارتاپ‌ها روشن کند، البته نه با تدوین آیین‌نامه و تغییر نام بلکه با بازآفرینی در شرکت‌های زیرمجموعه و جلوگیری از حرکت جزیره‌ای و ایجاد انحصار برای ارائه خدمات به اینشورتک‌ها.

جمع بندی

شرکت‌های استارتاپی از دادن هزینه بابت دریافت سرویس از پلتفرم‌های حاکمیتی نه تنها گریزان نیستند که تا کنون طبق تعرفه اعلامی بیمه مرکزی هزینه دریافت خدمات را پرداخت کرده‌اند. اعتراض آنها بر رشد یکباره ده برابری تعرفه است که عملا با منطق کسب و کار منطبق نیست و به نظر می‌رسد شرکت فنحاب لاجرم باید نقطه بهینه‌ای را مدنظر قرار دهد که هم منافع کسب و کار رعایت شود هم منافع بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد نماینده منافع عمومی لحاظ شود و این امر جز از طریق مذاکره و انعطاف امکان پذیر نیست.

 

درباره فنحاب

شرکت «فنحاب» خود را  معتبرترین مرجع «تبادل داده و جریان آزاد اطلاعات» می‌داند و درباره خود نوشته است: ما در شرکت «فنحاب» به‌عنوان بازوی اجرایی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برآنیم تا با پشتوانه‌ی سرمایه‌های انسانی متخصص، مجرب و خلاق و با به‌کارگیری فناوری‌های روز و با همکاری، مشارکت و حمایت بازیگران و نقش‌آفرینان صنعت بیمه کشور، زمینه‌ی نوآوری، توسعه پایدار و تحول دیجیتال اکوسیستم صنعت بیمه را از طریق پژوهش، آموزش، طراحی، تولید، استقرار و پشتیبانی زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های موردنیاز این صنعت به‌منظور ارائه‌ی محصولات و خدمات ارزش‌آفرین، فراهم نماییم و از این طریق علاوه بر تبدیل صنعت بیمه به یکی از صنایع پیشرو در به‌کارگیری فناوری‌های روز و حرکت به‌سوی بیمه‌ی 4.0 و بیمه‌گری سبز، رضایت‌مندی همه‌ی ذی‌نفعان این صنعت، به‌ویژه مردم عزیز میهن‌مان ایران را جلب نماییم. ازاین‌رو همواره در تلاشیم با شناخت و تبیین دقیق و مستمر نیازمندی‌های صنعت بیمه و با به‌کارگیری چارچوب‌ها، به روش‌ها و استانداردهای معتبر ملی و بین‌المللیِ منطبق با اصول بنیادین و رسالت شرکت، راهکارهایی درخور نیازها و انتظارات بازار و کلیه‌ی ذی‌نفعان شبکه ارزش بیمه کشور ارائه دهیم.

به گزارش ریسک نیوز ، این رسانه امادگی دارد تا نظرات فنحاب را نیز منعکس کند.

1 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟